Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 3894 ggr
MalinLarsson
0

"Kronisk bronkit"

Undrar om någon har tips på hur man kan behandla kronisk bronkit, har provat acetylsalisyrasystein och ventipulmin.

Nu använder jag opticorten (kortison) men vill helst inte anv. det. Tacksam för tips.

AnnaLundin
0

Bronkiten, eller kanske bättre uttryckt, hur aktiv bronkiten är brukar oftast bero på yttre orsaker som går att påverka.

Hur ser stallmiljön ut? Vad fodrar du med?

Jag har haft en egen bronkithäst, och haft hand om ett par stycken andras sådana, så jag har väl lite erfarenhet…

exitingsvillemo
0

Är hästen dålig nu? Bronkit-hästar har ju ofta bättre och sämre dagar. Men om du behandlar med mediciner nu, så antar jag den har en sämre period.

Men alla dessa mediciner du har skrivit upp har du väl fått utskrivna av veterinär?!? Veterinär har nog bäst kolla på vad du ska använda dig av.

Jag gav mitt sto, som hade bronkit, alger, dagligen.

Sålänge hon åt det var hon helt symptomfri… Jaja, jag VET att en del här kommer skrika rakt ut ang alger, MEN, dom funkar till hosthästar.

Annat tips: Ge hösilage, om du inte redan gör det.

Använd torv el. papper istället för spån.

AnnaLundin
0

#2 - jag skriker inte rakt ut, men skälet till att man måste tänka efter både en och tre gånger innan man fodrar med alger är att de innehåller väldigt höga halter av jod och det finns risk för jodförgiftning.

[Billan]
0

Equistro har ett jätte bra tillskott för bronkithästar, ett örtprepparat som hjälpte en häst som var i vårt stall. Den hade haft olika medeciner som inte hjälpt. Är också bra att ge hästar som har hostproblem vid installning på hösten.

exitingsvillemo
0

#3 den komentaren var absolut inte riktad till dig, men jag vet att många tycker illa om just alger.

Såg inte att du hade svarat innan jag svarade, så återigen. Det var INTE riktat ngn speciell

Mulla
0

Jag hade ett varmblod som hade bronkit! Han fixade inte att stå inne på box på nätterna trotts jätte väl ventilerat stall!
Jag släppte därför ut honom på lösdrift och det funkade jättebra för honom, där emot kunde jag aldrig rida honom på vintern eftersom pga. bronkiten så hade han kroniskt nedsatt emunförsvar!
Han vart förkyld/sjuk av minsta ansträngning om det var kyligt..
På sommaren märkte jag inte av någonting.. Då var han en helt vanlig häst!
Men sedan kan det ju kanske vara olika allvarlig bronkit!

Detta funkade bra på min häst; Bra foder, "ren"/fräsch luft, bra strö, (strö och foder var tvunget att vara damfritt) Vid hosta gav jag honungsvatten (honung blandat med vatten) på kraftfodret.
När han stod på stall så fick han gå ut först och in sist just för att han skulle få vara ute så många timmar på dygnet som möjligt!

Hoppas att du hittar ett sätt som passar din häst så han/hon blir bättre snart!

Pheobe
0

Gäller det en shetlandsponny skulle jag rekomendera att kolla hästen med endoskopi. Shetlans har en förmåga att få slappa luftrör (har själv haft två sådana här). Då behöver man inte medicinera och försöka bota och knåpa. Inget att göra då luftvägarna har tryckts till och är trånga.

Ett tips bara. Kostar runt 500kr få gjort och sen kanske man kan spara pengar på alger, vitlök och mediciner

polgara
0

Bronkit har ju en tendens att bli värre när det är väldigt fuktigt ute, som nu på hösten tex.

Hanna-D
0

#7 Men hostar dom verkligen som en bronkithäst? Vi har haft en shettis (Tallhagens Rex så det inte blir några spekulationer Foten i munnen) med tracheal kollaps och det märktes bara vid ansträngning, han hade inga som helst problem när han stod i stallet eller gick i hagen…

Milla
0

Jag har också en med tracheal kollaps och det är vår gamla, henne går det inte att operera. Har varit på djursjukhus och fått henne kollad.

På henne märker man det endast när hon blir ansträngd, då låter det när hon andas och hon kan även hosta. Den hostan är inte alls som vid bronkit utan detta är en hosta som hörs på långt håll och den är så torr. Hennes andning vid ansträngning är liksom kluckande. Hon lider inte av det och man märker det endast när hon blir ansträngd dvs dom få gångerna hon själv tar sig en galopptur.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

exitingsvillemo
0

mitt bronkit-sto (ej shetland) fick bara medicin vid de akuta skedet.

Medicinerade henne en gång på 5 år.

Vet att hon fick en medicin som det var hög fångrisk på, minns inte vad det var, kan det ha varit kortisonet?

Hanna-D
0

#10 Det är samma bild av tracheal kollaps som jag har. Har du fått något svar angående ärftlighet? Eftersom det var en valack vi hade så hade vi inte en tanke på att fråga…

AnnaLundin
0

#12 - en av mina vänner hade en "ostammad A-ponny" med tracheal kollaps. När de fick diagnosen sa veterinären att det var vanligt på små hästar och att det var ärftligt till viss del.

Den ponnyn blev ganska snabbt sämre och avlivades.

Milla
0

#12 Vet kunde inte säga om det var ärftligt utan sa att många små ponnyer har det men inte alla som utvecklar det så kraftigt som vår Carmen. Carmen har 10 avkommer och hon har en travavkomma som är född 94  som inte har några som helst problem (har pratat med den ägaren) och jag vet att hon har ytterligare 3 avkommer som går på travet nu eller tills rätt så nyligen och dom har ju då inte några problem.

Om det skulle vara ärftligt så borde ju någon av hennes äldre avkommer i så fall ha fått det och som sagt fyra st lite äldre avkommer har inga problem och den äldsta är född 92 och den yngsta av dom som jag vet används inom bruks/trav är född 01

Milla
0

har för mig att Carmen fick problem med detta någon gång under 03, vi köpte henne 04 och fick henne kollad 05.

Hon har inte blivit sämre under åren. Dock hostar hon mer om hon står inne eller kommer in i ridhus med sämre luft.

Därför får hon inte följa med sina föl in på ring när dom visas utan hon får stå vid sidan om.

Milla
0

förlåt Malin för trådkapet, jag gör en ny tråd så du får ha din ifred.

zettan
0

Jag hade ett varmblodsto med kraftig kronisk bronkit. Hon stod på skara djursjukhus under en vecka med intensivbehandling. Dom ville dömma ut henne då hon inte blev bra. Jag valde då att byta stall i stället och testa ett naturläkemedel på henne. Skara gav oss inga stora förhoppningar då de var mkt slem mm i luftrören. Hon fick en box nära dörren i ett nytt stall. Hon fodrades med blötlagt pelelts och hösilage. Så började jag ge henen aloe vera. De var en lång tids väntan. Hade ute min distriktsveterinär efter 1 månad för att garantera mig om att hästen inte skulle lida. Han tyckte då att de lät bättre med andningen. Hon vistades ute väldigt mkt. Efter 3 månader åkte jag upp till skara igen då jag tyckte att nu var de dags att kolla upp henne ordentligt. Jag hade börjat rida henne lite lugnt. Veterinären på Skara tyckte det var en stor förbättring. Denna häst drack aloe vera under 3 år hos mig. Hon hade lite jobbigt i väderomslagen och jag gav henne då dubbel dos aloe vera. Hon var mkt piggare och gladare nu. Sålde henne för några år sen och fick veta att hon har lite problem nu. Men dom ger henne inte aloe vera. De är ett dyrt alternativ med aloe vera men jag ville ge denna häst den chansen.
Så jag säger inte att aloe vera botar bronkiten. Men den lindrar.

Pheobe
0

#9 Jajamensan, en av pållarna jag hade här lät som en björn då han hostade.

Jag var i kontakt med en känd veterinär förra året om detta och visst finns det en chans till ärftlighet, speciellt eftersom man sett fler och fler shetland ha detta men det är inget man kan säga säkert. Sen ska man kunna säga varför hästen har fått det. Dom kan få denna kollapsen av ex dålig foderkvalité i flera år.

Kris_J
0

När vi köpte vår första shetlandsponny rekomenderades vi att endast fodra henne med det hö som sopats ihop på gången då vi fodrade de övriga hästarn….Rynkar på näsan Vi lydde inte rådet!

Jag red under många år en häst när han kom till oss hade svåra luftvägsproblem. Men han blev helt bra då det nya stallet byggdes helt utan fönster, endast luckor som inte var helt täta och det var alltid ett visst drag.
Hans hö vattnades alltid och kraftfodret var uppblött. Han medicinerades en tid i början då han hade väldigt ont av att bli riden i kyla. Jag tyckte min kompis var lite väl optimistisk när hon köpte på sig detta problem, men det var inget problem bara man tänkte sig för lite. Aldrig sopa utan att vattna gången ordentlig när han var inne tex. Han levde länge och reds i alla år i de högre skolorna samt hoppade och gjorde en del starter i lättare hoppklasser.

Veritas odium paretFörvånad

MalinLarsson
0

Tack alla som svarat hittills!!

Vi fodrar med blötlagd pellets och hösilage, på vintern är han ute istortsett hela tiden om det inte är väldigt kallt+fuktigt. Men på sommarn så står han inne mycket pga exem (maj-okt). (det är en islänning)

Han tål inte damm/mögel ej heller sol eller knott.

Han står i ett "utestall" (boxar som går att stänga till) så ventilationen är bra.

Vi har provat aloe vera, några vitlöksprodukter, isländska alger, men inget av det har gett resultat.

Rent medicinmässigt så är det det ovannämnda i #0 vi testat. Just nu börjar han komma in i en "sämre" fas och vi har haft ute vet. och ska börja med kortison+acetylsalisyrasystein igen Rynkar på näsan. Önskar att det fanns något annat som kanske hjälper lika bra fast med mindre biverkningar än kortisonen… förra sommarn tappade han pälsen på hela rumpan som en reaktion på just det.

Någon som fått något annat utskrivet av vet. för just bronkit? el. provat något naturläkemedel som fungerat bra??

Tacksam för alla tips.

Kris_J
0

Hästen jag skrev om fick Ventipulmin och Bricanyl i början när han kom till oss.

Veritas odium paretFörvånad

Pheobe
0

#20 Vill inte låta hemsk men varför behåller man en sådan häst soom inte tål någonting?

MalinLarsson
0

#22 Näe du?, hjärtat styr nog för mycket, vi har börjat ställa in oss på att det kanske snart blir dags… men det är svårt att ta bort en vän man haft länge och som är såå go mot barnen! Han har gett så mycket och han förtjänar det bästa, den bästa vård…. Han har kommit 2.a i JSM, 4:a i YR.NM och vart med i globen flera år irad och gett allt i alla sammanhang, både i skogen och på tävlingsbanorna… och så länge han kan gå som barnponny och i hagen utan att ha "ont" så vill vi gärna ge honom det… men visst funderar man på om det är bättre för han att gå vidare… allt har ju ett slut!

Pheobe
0

#23 Man kan ju trots allt inte behålla en vän för sin egen skull. Kan ju bara utgå från dom fall av hosthästar jag haft och dom var inte roliga.

Tänker på dej!