Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 590 ggr
Made
0

Inkörning

Undrar vilken ålder som är bäst när man ska köra in shettisarna, har förstått att det är ganska olika på vad folk gör. Har hört från två år och sedan uppåt.

Har två shettisar som är födda -07. Skulle också vilja veta om det finns några ställen/ personer som tar emot ponnys /hästar för inkörning.  Har själv ingen erfarenhet av detta. Tacksam för info, har googlat men inte hittat något. Bor i närke.

mvh Madeleine

AnnaLundin
0

07or tycker jag är okej att man tömkör och sätter i vagn i lugn och ro, däremot ska man nog vänta till våren med att börja köra dem mer regelbundet.

Det gör inget om man väntar lite till med inkörningen heller.

VeronicaP
0

Jag brukar inte börja med mina tidigare än sen höst som 2 åringar med att tömköra och sätta vagn på och när det är gjort låter jag de vila ett par veckor och sen så kan man utöka körningen , men det är jätteviktigt att låta de få lite vila ibland så de hinner tänka till lite granna.

Men det viktigaste av allt är att man är lyhörd för hästen, alla hästar är olika och utvecklas olika, att man låter de vara tex om de är inne i en växtperiod osv.

Jag tycker inte att man behöver stressa med unghästarna, de blir tex inte svårare för att de har hunnit bli 3 år ;-)

SHV-Pysen
0

det är ju rätt viktigt att ta det lugnt med dem också, för de växer ju mycket långsammare än varmbloden.

Nitro
0

Jag har tagit emot och kört in många shettisar och även russ.
Jag börjar med mina egna när de är 1,5 och tömkör och sätter även möjligtvis på vagn. Kör in "på riktigt" blir det som 2-åringar.
Du kan PM:a om du vill veta mera.

ThiffannyJ
0

Samma som #2.

Tycker det är jättviktigt att de får vara unghästar!! Ingen kan ju fostra dem bättre än flocken, och har de då "lekt av sig" så är lättare att jobba med dem, men alla är ju olika individer, så detta är endast mina egna erfarenheter.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com