Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett12-foder-utfodring
Läst 989 ggr
Moheda
0

Foder till föl

Håller så smått på att vänja av vårt föl. f.1/6. Han står nu i egen box nattetid. Undrar vad han behöver, förutom hö, att äta och ungefär hur mycket?

Annette
0

Varför vänjer du av så tidigt?

Moheda
0

#1 Hänvisar till min fråga….

VeronicaP
0

Börja med hö bara tex , det kan räcka, sen lite havre , betfor , mineraler.

Vill du inte blanda själv , så tycker jag att kraftgrov 120 är bra foder till föl , unghästar bla.

Moheda
0

#3 tack

Milla
0

TS vet du vad du har för värden på ditt hö? Det du ska tänka på är att fölis behöver protein. Precis som Veronica skriver så är krafft grov 120 ett bra foder. Om du inte vill ge pellets och om inte fölis klarar av att äta det i början så rekomenderar jag då havre och betfor

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Miija
0

TS: Har han ätit något kraftfoder vid mammas sida ( t.ex Groov 125 ) så fortsätt med det då han känner igen smak och konsistens. Pellets till föl ger jag alltid uppblött ( iofs till vuxna också ).

Har han inte ätit något alls innan så rekommenderar jag något liknande. Mängden är svår att säga då de små inte orkar äta så mycket. Du märker efter ett tag hur mycket han orkar äta upp.

OBS! att kraftfodret givetvis kan vara av annat märke men bör vara fölpellets eller avelsfoder. Glad

[Billan]
0

En fölunge på 6 månader behöver 9,5 g smb.rp /MJ . Energibehovet för ett shetlandsföl som vuxen förväntas väga är ~ 24 MJ.

Proteinbehovet blir alltså ~ 228 g smb.rp.

Behov = 24 MJ energi, 228 g smb.rp

Enligt Hästens Näringsbehov & Fodermedel.

Moheda
0

#5 & 6 Han har smakat havre i små mängder. Ska införskaffa något lämpligt fölfoder. Hö har han ätit ganska länge med frisk aptit! 

Vill också påpeka att fölis står i boxen alldeles jämte sin mamma på nätterna och är inte alls särskillt ledsen över det. Han har varit mycket självständig hela tiden. Mamma häst har också, ganska tydligt, sagt ifrån vad gäller hans "snuttande" vilket han också verkar acceptera. Ni som har sett honom vet också att det är en ganska stor kille som nog inte lider av att komma ifrån sin mamma lite grann. Ett litet påpekande för dem som tycker att jag börjat min avvänjning för tidigt.

ThiffannyJ
0

Hos oss får av vanda fölisar fri tillgång till Hö/Hösilage och vid behov luzern. Än så länge har vi inga av vanda föl, och de får fri tillgång på Hö/Hösilage.

Jag skulle inte ge så mycket kraft, då jag inte har någon bra erfarenhet av att ge kraft till föl. Tycker att de mest bara växer på höjden…

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

[Anna-N]
0

Foal Creep pellets är ett smakligt fölfoder! Har fungerat jättebra.

Pheobe
0

Mina föl äter mödrarnas avelsfoder samt havre. Dom växer både på bredden och höjden. Behovet måste ju tillgodoses men man behöver inte heller överdriva. Många gånger får dom nog i sej ganska mkt genom ett bra grovfoder samt mineral/vitaminer.

MalinLarsson
0

Min lilla äter pavo podo starter, hon tycker det är jätte mumsigt, det är bra för det är väldigt små pelletsar.

AnnaLundin
0

Ett föl som är såpass ungt skulle jag ge mjölkpulverbaserade fölpellets till att börja med, för att tillgodose proteinbehovet. FÖlens tarmflora är inte färdigutvecklad förrän bortåt 8 månaders ålder och innan dess har de svårt att tillgodogöra sig näringen i för grovt foder. De mjölkpulverbaserade pelletsarna brukar funka bra.

Det man också kan vara medveten om är att det är energiöverskott som orsakar för snabbb tillväxt och problem som kan härröra från detta. Det är viktigt att proteinbehovet tillgodoses för att de ska växa till starka och friska individer.