Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 2010 ggr
Poppla
0

Namnsbyte?

Någon som vet om det går att registrera om namnet på en ponny? Min nya häst har ett bedrövligt fult namn… Jag förstår förstås att JAG kan ge henne smeknamn härhemma eller kalla henne hur jag vill, undrar bara om det går att ändra hennes "officiella" (för)namn också och hur jag i så fall ska gå till väga. Hon har inget stuterinamn.

ThiffannyJ
0

Nej, man kan inte nyta namn på en registrerad ponny.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

SaraDoos
0

grymt nyfiken på vad pållan heter ;-) jag kollade en gång på Lill-Gittan, det är inget dröm-namn heller hihihi (köpte hennes syster Samantha Fox)

Poppla
0

Tack för svaret! OK, det är vad jag misstänkte, men lite synd ändå…

Poppla
0

#2 Du ska få PM :-)

Maliiin
0

Äh! Kläm ur dig namnet nu;) Ja e ju med nyfiken:p

dranto
0

Också nyfiken ju….;-)

Linnah
0

Jag vill också veta. Oskyldig

Poppla
0

Nänänä, ni får vara nyfikna ett tag till…. ;-) jag väntar med det Stora Avslöjandet tills nästa veckan. Jag har betalt handpenning men har inte hämtat henne ännu. Vill ju inte riskera att ägaren anmäler mig för förtal ;-) :-)

Pssst, Sara, inte svallra nu ;-)

Maliiin
0

Jasså då förstår jag:) Trodde det var en ´pålle du redan köpt;)

Poppla
0

#9 Nja, så gott som! :-) Bara handpenningen som sagt, men jag längtar efter att få hämta henne på måndag :-) Hon är alldeles underbar och jättefin (förutom namnet ;-)

dranto
0

Visst gör namnet en del? Har svårt för att köpa en häst med "fult" namn men då ska det också vara extremt :-)

Tur att "min" nästa häst heter Glittra….Det va väl ett vackert namn?
Hon flyttar hem till mig på lördag….längtar så.

Poppla
0

#12 Glittra är väl ett underbart vackert namn! Där har du bättre tur än jag, även om det ju inte är namnet det hänger på ;-)

dranto
0

Man vänjer sig ju också.

Min valack som jag nyligen sålde heter ju Freke och i början tyckte jag det var ganska fult men sen blev det så vant att säga så, så då tänker man inte på det.
Kunde inte komma på nåt passande smeknamn heller.
Han blev ofta kallad fete Freke, av nån underlig anledning…hehe

Fick nyligen veta att Freke betyder - den glupske…stämmer ganska bra det :-)

Lycka till med nya hästen och på måndag väntar vi ivrigt på att få höra namnet Cool

Poppla
0

#13 Jag hör av mig på måndag och ser fram emot era förslag på bra smeknamn! :-)

lycka till i helgen med din nya häst med det fina namnet :-)

Kris_J
0

Häst med stuterinamn får man inte byta namn på,  möjligtvis på övriga…Obestämd 

SJVFS 2005:71 Saknr M16

"15 § Om den stamboks- eller registerförande föreningens stadgar tillåter, får hästens ursprungliga namn tillfälligtvis eller stadigvarande föregås eller följas av ett annat namn, förutsatt att det ursprungliga namnet bibehålls inom parentes under hästens hela livstid och att födelselandet anges med internationellt erkända nationalitetsbokstäver. (SJVFS 2002:8)."

Nu står det inget specifikt i varken SSS stadgar eller PoR om namnbyte, så det hela är lite svävande…

Har inte orkat kolla igenom hela Kommissionen Förordning (EG) 504/2008 nu, men har inte i minnet att det står något om det där. Med tanke på UELN nummer är det kanske möjligt eller omöjligt….?

SPAF:s regler gällande namnbyte (som SSS följer, denna regel tillkom 2008):

"Byte av namn på ponny som är registrerad med stuterinamn får inte äga rum, ej heller tillägg av stuterinamn i efterhand. Som generell regel skall gälla att ponny som deltager i offentlig utställning eller tävling under felaktigt namn, först skall tilldelas varning, och vid upprepad förseelse avstängas"

Veritas odium paretFörvånad

polgara
0

Äsch vad gör det om hästen har ett fult namn, man kan ju alltid hitta på ett bra smeknamn.

Själv har jag en Evert som till vardags kallas Sam.

Cattis
0

#15 Men även om man nu får byta namn, så får man väl inte byta namn på en häst man inte själv fött upp utan uppfödarens godkännande? Eller?

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Ellen89
0

Nyfiken ocksa pa vad den heter….

Sasser
0

Jag har hellre en snygg häst med fult namn än en ful häst med snyggt namnFlört.

#0 oavsett hur det går för dig så önskar jag dig lycka till med din nya ponny, kalla henne för PINGLAN vet ja´!!

VeronicaP
0

Vet ju att tex Platon (russ) hette Platin innan i passet så står det Platon 505 och i parantes under står det då (ex platin)

Jag tyder det som i allafall att det är en som de har bytat namn på när det står så .

h00jff
0

Min hund har en helbror (ej kullbror) som heter X-mas gay i stamtavlan. Uppfödaren är en gamma tant som inte är så bra på engelska, tror att hon menade att döpa honom till X-mas guy (de andra hanen i kullen heter X-mas Boy). Hur kul kan det vara att heta Jul bög?

Kris_J
0

#17 Jag vet inte…Obestämd

Veritas odium paretFörvånad

exitingsvillemo
0

#21 hahaha… Vilken störtskön missSkrattande

#0 PMa namnet så ska jag hitta på ett bra smeknamn åt digSkrattande

[LinneaDahlberg]
0

#21 men man kan ju vara positiv och tolka det som julglad! ;)
Har också en sådan förfader i hundens stamtavla. "Breave Hart".. känns inte så smidigt….

Ahnna
0

Det finns ett antal namn som är konstruerade just FÖR ATT det blir kul om man tänker lite. T.ex. galoppören Hoof Hearted, som om man läser snabbt bli "who farted". (Alltså "vem fes".)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Poppla
0

haha, jag lovar att offentliggöra namnet i början av nästa veckan så snart jag hämtat henne, så får ni hjälpa mig att hitta ett bra vardagsnamn! :-)

PP
0

#21 Hur kul kan det vara att heta Jul bög?

Nu betyder ju engelskans "gay" även glad, ljus. Åtminstone var det den ursprungliga betydelsen, sen har väl gayrörelsen iofs blivit synonym med ordet.

Finns många engelska ponnyer med Gay i namnet, såväl avelshingstar som valacker. Flört När jag var liten hade vi en ponny på ridskolan som hette Gay Lord.

Är oxå nyfiken på vad den stackars ponnyn heter som kan vara värt att kosta på ett namnbyte… Vet att det på halvblod åtminstone tidigare kostade 5 000 kr att byta namn. Men jag är osäker på om det är tillåtet längre, efter passens intåg. Hursomhelst lär det betyda otur att byta namn på en häst. Oskyldig

Annette
0

Äsch, mina första ponnyer hette Gullan och Lillan när vi köpte dem.
Något fantasilösare och barnsligare har jag väl aldrig hört. Men de fick behålla sina namn ändå. Det var trevliga och användbara ponnyer och det är ju viktigare än vad de heter, tycker jag.

Aribigga
0

Döp om henne fast inte offeciellt vettja :) Det gör man ofta med hundar, eller vi har så med vår hund, hon heter i regristreringsbeviset Duras, men hon lyssnar till Tuffa.

Också nyfiken på vad ponnyn kan heta…

lurvponnyn.vimeddjur.se

ThiffannyJ
0

Ja, med hudar och katter är du ju vanligt att man byter namnet hemma.

Vår Jack Russel hette 'Hedda' i stamtavlan, men hon var ingen Hedda. Hon var en Rasslan!

Och alla katternas speciella stamtavlenamn vill man ju inte ens gå in på…

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Ellen89
0

Sa vad heter denna shettis ?

NettanW
0

Väntar med spänning. =)

För senaste info om min lilla skrutt Pockis besök min Blogg

Aribigga
0

Du sa att du skulle säga det…:)

lurvponnyn.vimeddjur.se

Poppla
0

# 33 Helt rätt! Och jag har inte glömt det heller :-) Men tyvärr får ni hålla er några dagar till, och jag också….

Skulle ha hämtat ponnyn nu i måndags, men dagen innan jag skulle hämta henne blev hon dålig, hon fick svullna ben. Veterinären kunde inte hitta något och tog blodprov för att kolla erlichia, borelia, levervärden (förgiftning) mm. Allt var OK, de vet inte vad det var. Nu har det i varje fall gått över och hon är helt pigg igen. På måndag ska hon veterinärbesiktigas igen, och på onsdag ska jag äntligen få hämta hem henne! Och SEN ska jag avslöja namnet! :-)

icansson
0

väntar men spänning!

Gottis
0

# 20 Eftersom det redan fanns en premierad russhingst som hette Platin var dom tvungna att byta namn till Platon på den sista Platin som blev godkänd. Vid namnbytet står därför hästens första registreade namn inom parenstes.

NettanW
0

Nå, vilket namn har hästen nu… =)

För senaste info om min lilla skrutt Pockis besök min Blogg

Ellen89
0

jepp vantar med!!

polgara
0

Vi väntar med spänning

Ellen89
0

Skrattande

Poppla
0

Jaja, jag VET att ni väntar…. det gör jag också! Väntar och längtar. Ponnyn är nämligen fortfarande inte här :-( hon går kvar hos ägaren ytterligare en vecka till, för säkerhets skull eftersom hon inte var okej när jag skulle hämta henne (där ser man, jag skulle förstås aldrig lagt ut tråden innan hon verkligen står här på stallbacken…men hade ingen aning om att det skulle bli så långdragen).

Lovar att avslöja namnet så fort hon är här! :-)

Kratern
0

#11 Jag har också ett shettissto som heter Glittra! Skrattande

zettan
0

nu borde du väl kunna avslöja namnet? Bi är ju nyfikna här ju

Ellen89
0

:) jepp komigen!Flört

icansson
0

nu vill vi veta namnet:)

Ellen89
0

:)

Poppla
0

Sorry, gott folk. Av olika tråkiga skäl har köpet av ponnyn inte blivit av :-( känns mycket trist, men jag slipper iaf bekymra mig över hennes namn…

VeronicaP
0

#47 ok, vad tråkigt att det inte blev något köp till slut.

zettan
0

#47 aj då vad synd. Tråkigt att de inte blev av. Hoppas du finner en ny häst i stället

Poppla
0

#47 & 48, ja det var verkligen tråkigt. Får nöja mig med Malinka så länge och spana vidare ;-)