Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett14-utrustning
Läst 5840 ggr
Stall-Stjarna
0

Boggie transport, tips!

Funderar på att köpa en ny vagn, funderar mest på Henra i det här stadiet. Någon som har tips eller som har en Henra? För/nackdelar med olika vagnar framförallt med att köra shettisar i!

Vill absolut inte ha värmlandsvagn så den kan vi utesluta direkt =)

Ahnna
0

Jag kör bara med Kylinge, faktiskt, eftersom de flesta vagnar på marknaden är gjorda i alldeles för tunn aluminium för att överleva en krasch. (Jag vet hur olika trailers ser ut efter en olycka, stor häst eller inte.) Kylinge har järn i sina bommar och i störbågen/-bågarna. De nyaste modellerna har jag förvisso inte koll på.

Värmlandsvagnen, UME-släpet, Trane, Reko, mfl. är ungefär lika skyddande som kartong om olyckan är framme, tyvärr.

Har inte tittat närmare på Henra, så jag vet inte hur de ser ut invändigt. Men åker du och tittar på trailer så köp inte en som har aluminiumbommar eller aluminium i störbågen. Tillräckligt tjock aluminium kan skydda hyfsat, men inte lika bra som järn. Aluminium är trots allt en mycket mjukare metall och därför känsligare.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Stall-Stjarna
0

1# Kylinge har jag inte ens tänkt så mycket på, bra o veta =)

Hur gör du i din vagn när du kör shettisar? Inga bommar är ju tillräckligt låga (vad jag vet) vet ju att en del sätter skivor fram…

Håller med dej om värmlandsvagnen mm för de ÄR rangliga redan innan anser JAG.

Antar att de byter ut mycket järn till aluminium med tanke på att få ner släpen i vikt eller? Vikten är av mindre betydelse för mig eftersom jag ändå har behörighet CE =)

Annette
0

Kylinge finns inte längre, det är de som gått ihop och blivit Thule.

Jag köpte ett nytt Läckösläp i somras. Är helnöjd. Jag rekommenderar att köpa svenskt, mycket lättare om något krånglar.

Stall-Stjarna
0

3# Är det järn el aluminium i läckösläpet? Tack för ditt svar =)

ThiffannyJ
0

Vi har en start trailer, boggi. Är supernöjd med den. Har tagit bort bommarna fram och satt fast eb playwood (?) skiva i stället.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Pernilla77
0

Vi kör franskt Cheval Liberty. Vi har gjort om i den, sänkt bommarna eller så har vi en vägg av playwood. Så det blir som 2 st boxar.
Är jättenöjd med den. Är en boggie, det är front utlastning på den.

Ahnna
0

Kylinge finns fortfarande, men de nytillverkas inte. Flört Finns gott om bättre begagnade.

#2 Ja, de byter ut järnet mot aluminium för att få ner vikten, vilket jag motsätter mig. Varför tumma på säkerheten? Så viktigt är det inte för mig att ha en trailer som väger 1150 kg, när det finns säkrare trailers som väger 1300 kg. (Har i dagsläget en 1500-kilos boggi från Kylinge, är supernöjd!)

Jag har köpt extra bomhållare och skruvat fast på väggarna så att jag kan sänka bommen. Min lägsta höjd är lagom till minishetland och två hack högre är lämpligt till maxade standardstora.

www.stuteriprecious.se

Annette
0

#7. Men till vilket pris Obestämd. Bättre begagnade transporter kostar nästan lika mycket som en ny.

#4. Ramen är av galvad stål.

Ahnna
0

#8 Beror ju på vad du ska ha. En Kylinge åldras med värdighet och en modell som är 2-3 år gammal är värd nästan-nypris. Min är 18 år gammal i år och känns knappt sliten alls. (Golvet är bytt, förvisso, men oavsett modell så bör man ju göra det med jämna mellanrum.) Inga bucklor i bommarna eller sparklådan, inget trasigt trä eller söndernötta kanter, etc. Man ser att den är använd, men den ser schysst ut trots sin ålder.

www.stuteriprecious.se

Gosa
0

Jag kör med BOJ BRAVO, ett superbra boogiesläp… det är dörrar baktill och så är hela golvet helgjutet i aluminium. Det känns rejält och säkert, går väldigt bra på vägen och jag skulle inte vilja byta det mot något annat släp…

StuteriSolo
0

cheval liberté kör vi, prisvärd transport! FInns ju ett släp som har otroligt bra störtbågar, men minns inte namnet, det har ingen bakläm utan dörrar, så det passar nog inte shettisar(vi valde det bort det därför) Finns bild på ett släp som gåt av vägen - det är helt intakt om tillbucklat

[Teddy]
0

Har haft ett Brenderup boggisläp. Efter det har jag bestämt mig för att aldrig mer ha boggi!!!
Nu har jag ett Värmlandssläp - helt suveränt!!!!

PetraJ
0

Jag har värmlandssläp (boggi) och jag är jätte nöjd.

Hanna-D
0

Vi har en Star Safir boggi, helt suverän. Sätter en skriva under bommarna när vi kör shettisarna.

Pyttis
0

Har Star Safir boggi med fronturlastning (nr 2 av den "rasen") och är alltså nöjdFlört Tagit ur bommarna fram, byggt en vägg där på halva bredden med hjälp av mittstolpen, andra halvan = gjord som en dörr. Då kan man också gå in framifrån till shettisarna som körs lösa (går att binda upp vid behov). Finns plats i fram för en vagn, foder eller 1 shettis.Glad

Stall-Stjarna
0

12# varför inte ha boggi? Det är ju mycket säkrare, bättre för både häst o bil. *nyfiken*

Ahnna
0

#12 Jag förstår folk som blir trötta på boggi efter att ha haft Brenderup, men det är inte hjulaxlarnas fel. Brenderupsläpen är instabila i sin konstruktion, boggi eller inte. Kör man bara Brenderup så märker man det kanske inte, samma med Trane eller Reko, men kör man någon stabilare modell så märker man en klar skillnad. Och har man en häst som ogillar att åka transport så märker man direkt vilken skillnad det är, både på hur hästen slappnar av när det är stabilare och hur mycket stadigare trailern går efter bilen även om hästen bråkar därbak.

www.stuteriprecious.se

VeronicaP
0

Vi har ett ifo williams släp och skulle aldrig vilja ha något annat ligger hur bra som helst på vägen och kanon att lasta och köra i , vi har ett släp som man både kan lasta med dörrar eller lem. vi har bommar som är så sänkabara till shetlandsponnyerna

Mmia
0

#17 håller inte alls med om att Brenderup är instabila, har kört olika transporter men Brenderup har alltid varit stabil och varit bra att köra. Problemet med Brenderup och kanske fler är att den är tung att dra mot aluminiumtransporter.

sanne
0

Vi har en trane boggie. själv tycker jag den är helt suverän. den var väldigt prisvärd när vi köpte den, och jag har inte varit missnöjd någon gång.

vi kör shettisarna lösa, eller bakvända o binder i bakbommen, allternativt, framåt m skiva framför, våra bommar är relativt låga så det funkar bra :)

det står en Henra på vår gård som tilhör en vän, den är stor, rymlig o lättkörd säger hon, men själv tycker jag den känns "plastig"..

[Teddy]
0

#12 Det var inte Brenderup i sig, den gick som en pansarvagn på vägen. Instabil? Aldrig i livet!!!
MEN- boggi - 4 nya däck, 4 bromsar att serva- DYRT! Vi hade boggi för att vi hade ardenner på den tiden, och nu när jag bara åker med småhästarna tycker jag enaxlat är fullt tillräckligt.

Och handen på hjärtat! Hur många kör lagligt med sina boggivagnar?

Annette
0

#21. Jag kör lagligt med min boggie Glad. Jag tror inte det är så stort problem längre, eftersom man kan välja vikt när man köper nytt. Kör man shettisar behöver man ju oftast ingen jättehög lastvikt heller. Jag kan lasta tre st lagligt.

När jag äntligen köpte eget var det ingen diskussion om boggie eller ej, det var självklart. När vi sedan fick punktering på bilen kl 4 på morgonen när vi skulle till Rockelstad var jag extra glad över det valet. Bara att koppla loss släpet med hästarna i och byta bil. Hade vi haft mackens enkelaxlade hade vi fått lasta ur dem istället.

[Teddy]
0

#22 Icke alls! Det finns stödben att fälla ner, så trailern står stadigt om man måste byta bil.
Det är inte många som kan köra lagligt, jag gjorde det inte!! Det får inte överstiga 3,5 ton - bil+trailer.

[Teddy]
0

#16 Varför är boggi säkrare?

Annette
0

#23. Det finns inte stödben på alla.
Jag kan reglerna och min bil+transport är lagligt att köra på B-kort.

Jag tycker det är stor skillnad att köra med boggie och enkelaxlat. Boggie går mycket stadigare på vägen.

Silenos
0

Jag långtidshyrde ett Boj 216 , boggie ,med sadelkammare och garderob.

Jag uppskattade dörrarna bak istället för bommar, däremot tyckte jag att det knöliga golvet var svårt att rengöra. 

Lastutrymmet är stort och kvadratiskt.

[Teddy]
0

Efter att ha tappat ett hjul på trailern på motorvägen i 90 km/tim och det enda som hände var att det blev tungt att dra, tror jag att boggins säkerhet är överdriven.
Visst den går stadigt på vägen, jag håller med, men inte SÅ stor skillnad ändå!
MÅSTE det inte finnas stödben???

AnnaLundin
0

det måste inte finnas stödben.

och ja, jag kör fullt lagligt med mitt boggisläp totalvikt 1990 kg + min stora 7-sitsiga Cheva - har "hela alfabetet" på körkortet.

Stall-Stjarna
0

24# Det är säkrare på så sätt att om du t.ex. får punktering på ett hjul så med en boggi händer det inget medans det kan ske allvarligare olyckor på en enkelaxlad. Med en stor häst i på samma sida som punkan t.ex. kan få en vagn att gå av vägen o ännu värre att välta…

Mmia
0

Låg bakom en som fick punktering på en enaxlad transport och då hade dom endast en mini i men när det blev punka så svajjade transporten i sidled (sladdade) om det hade varit ett halvblod i så vet jag inte vad som hade hänt.

Har själv fått punka på en boogie och du märker inte det.

Lauth
0

Kör själv enaxlat släp och har förviso inte fått punktering nån gång än, men däremot så har jag varit med om att däcket exploderat 2 gånger. Det blir skittungt för bilen att dra och det låter en massa men så mycket mer hände inte nån av gångerna.

Stanna och byta däck måste man ju oavsett om det är enkelaxlat eller boggie.

Själv kör jag en värmlandsvagn men en sådan var ju inte TS intresserad av i vilket fall.

VeronicaP
0

Kör helt lagligt med vårat boggissläp , är ju faktiskt så nu för tiden att de flesta kör lagligt med sina släp, för det första har folk mer koll om vad som gäller och sen om man köper nytt så är bara att regga släpet efter bilen , vårat är på 1430 för det var vad min gamla bil fick dra med B-körkort (min nya får eg dra lite mer) , släpet väger 800 kr och jag får lasta 630 kg. Helt lagligt med B - körkort.

[Teddy]
0

#30 Har fått punka på trailern med två shettisar i. Det svajar inte, det enda som hände var att det blev tungt att dra. Trodde först att det var fel på bilen. Fördomar att det skulle slänga om man får punka med enaxlat stämmer inte med Värmlandsvagn i alla fall!

#32 Jag tvivlar inte på att många kör lagligt, MEN många är väldigt okunniga om regler. Bil + trailer får inte överstiga 3,5 ton, man måste räkna  med totalvikt, inte tjänstevikt. Har du ett 1500släp får bilen inte väga mer än 2000 kg.

VeronicaP
0

#33 FAst jag tror nog att du har fel för jag tycker att de jag pratar med om när det gäller släp har full koll på läget om vad deras bil får dra och hur tungt släp de får dra .

När vi hade enaxlat släp för hundra år sedan typ, så fick vi punktering , på motorväg, i släpet stod 2 st new forestar som tur var lika tunga så släpet krängde inte så farligt och jag var glad att våra hästar var bilvana då vi fick ta och lasta ur båda 2 på motorvägen för att kunna byta däck på släpet och jag behöver väl inte tala om att trafiken saktade inte ned som vanligt.

[Teddy]
0

#34 Ursäkta att jag envisas, men jag tycker folk har dålig koll!!! Man tittar på hur mycket bilen får dra, visst den får dra 1500, men tänker inte på att bil och trailerns tjänstevikt inte får överstiga 3500 kg. Man tror att det är ok att dra bara det står i besiktiningsinstrumentet att bilen får dra si och så mycket, men det är ju den totala vikten man går efter.

Hanna-D
0

Kör lagligt med boggie trots att jag bara har B-kort. Har haft enkelaxlat och aldrig mer! Det går så mycket stadigare nu och det känns tryggare med två axlar om man skulle få punktering eller tappa ett däck.

Annette
0

#35. Ja, nu är du verkligen envis Flört. Sen kan det ju vara så att du hade en himla tur att inget värre hände när du fick punktering med enkelaxlat.

AnnaLundin
0

#35 - med tanke på att det faktiskt står uttryckligen i bilens registreringsbevis numera vad man får dra med B-kort så tror jag att du är ute och cyklar, angående folks kunskaper i ämnet. Jag känner faktiskt inte någon som kör olagligt pga okunskap! Däremot vet jag några som med berått mod kör olagligt, men det är en helt annan sak.

Jag kommer aldrig köpa något enkelaxlat släp mer. Jag har dessutom en s.k "äkta boggi", där hjulaxlarna är individuellt upphängda och har individuell fjädring. Det innebär att släpet inte blir skumpigt bakom bilen ens när man kör med det tomt.

[Teddy]
0

#35 Envis som en blå gris, det är jag det!!På min ridskola gjorde vi en undersökning när vi hade regional hopptävling. Samma diskussion som här hade kommit upp. Alla blev tillfrågade när dom startanmälde, vad de hade för körkort, och vad deras trailer vägde, och om de hade behörighet att köra sitt ekipage.
Av 81 stycken visste 15 på direkten att de körde lagligt.
Andra var tvugna att gå och titta i bilens papper. Många trodde att lastvikt och tjänstevikt var samma sak. Några blev sura och tyckte att vi inte hade med det att göra (dom körde säkert olagligt). En körde stor lastbil med ett B-kort. Hon sa att hon körde i alla fall inte så fort?!?!?!
Många tackade oss för att vi frågade, de hade inte ens tänkt på att de kanske kört olagligt.
Kan tilllägga också att det är dryga böter på att köra med för tungt släp. det går som olovlig körni  ng.

Men shetlandsfolk vet ju det redan!Flört

PP
0

Jag tror faktiskt att "Teddy" har rätt i att många inte kör helt lagligt - åtminstone utanför shetlandskretsar. Cool

Visst, det går att väga ner hästsläp så att man får dra på B-kort. Men tänker man då på att man inte kör med överlast istället? I exemplet i #32 står att man får lasta 630 kg. Då är det ju bra att man har små ponnyer om man vill transportera flera på en gång. Oskyldig Det finns nog många storhästar som själva väger mer än 630 kg (åtminstone minns jag viktlistan på Flyinge där flera av de större hingstarna låg på 650-750 kg!). Dessutom kanske man som jag använder hästsläpet till att hämta hö - då gäller det att inte packa för bra..!

Bara en tanke - att det finns två sidor av allt! Flört

Stall-Stjarna
0

31# fast sålänge du inte har maxlast i vagnen så kan du köra vidare med en boggie (trots punka på ett hjul), åtminstonde till ett bra ställe att byta hjul =)

VeronicaP
0

#40 De stora väger faktiskt inte så mycket , vet vi vägde våra på riktig våg och den stora volitge häste på 184 cm *vägde bara*700 kg.

Min som jag hade som var 165 cm vägde 500 kg, syrran vägde sin också och den låg på samma , så ibland tror jag att man tror att de väger mer än de gör,

Ett ex som jag kan ta är att min maxade d-Ponny som jag hade i normalt hull vägde 400 kg , hans halvsyster som var C-Ponny vägde 380 kg även hon i helt normalt hull . Sen hade jag ett litet halvblod (157 cm) hon vägde 480 kg .

Så jag kan lasta 1 av mina stora i släpet och det räcker bra för mig , fast tanken är ju att jag ska väga upp och regga om det när jag har tagit mitt Be kort.

Säger som Anna jag vet också folk som kör för tungt men de vet också om det , sen är det ju bättre att överlasta än att köra för tungt om man ska se det krasst överlast / böter , för tungt släp/ av med körkortet.

Fast alla de som blev tjuriga kanske visste om att de körde olagligt eller inte , men tyckte att ni inte hade med det att göra.

Sen tror inte jag att shettisfolk är bättre än andra på det heller , för jag är ju eg inte shettismänniska från början Flört, sen så är det skillnad på ryttar folk och ryttar folk också Oskyldig.

Angel
0

Vi har haft ett Läckö-släp i 6 år som vi köpte nytt, och det fungerar riktigt bra. Ville bara varna för att det kan läcka in vatten från dörren ifram.. vi har fått en fuktskada i fram, precis bakom dörren under gummimattan. Skulle gissa på att med en extra gummilist i nederkant av dörren slipper man detta problem. Bara som tips :)

Silenos
0

#42 Att köra med överlast är lika med olovlig körning. Dvs, du riskerar att bli av med med körkortet och händer en olycka så gäller inte försäkringen.

dranto
0

Har också haft en Brenderup boggievagn. Otroligt stabil men otroligt tungdragen också.
Har nu enaxlad VV och är jättenöjd.

VeronicaP
0

#44 att ha lastat med överlast ger bara böter diskuterade detta faktiskt med en polis häromdagen bara , men däremot om jag skulle ta ett för tungt släp och köra med så ryker körkortet.

Nitro
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har ett christ concorde från -07 och jag är nöjd förutom på några punkter.
Låsen på lämmen är så otroligt dryga! Det kärvar och är svårt att få i dem, tur man har stark pojkvän!
Sedan har också vänstra väggen flyttat sig lite sedan det blivit en liten spricka mellan vägg och tak. Det ska dock åtgärdas på garantin men vänstra låset är hopplöst att få i som det är nu.

Annars har jag bara positivt att säga, det är snyggt, går bra på vägen och väldigt rymligt för hästarna!

[Teddy]
0

#47 Vilket ekipage!! Vill ha!!

Nitro
0

#48 Bilen är till salu så det är bara att slå till på den :)

[Teddy]
0

#49 ….och då får jag trailern på köpet????!!!!

Milla
0

hm för ett år sen så fick jag punktering på vårt enaxlade och vi körde på motorvägen med en shettis i. Det som hände var att vi hamnade i diket med en total kvaddad bil och en häst lös på motorvägen, släpet klarade sig utan några större skador.

Dock måste jag säga att vår värmlandsvagn ligger kanon bra på vägen och den är otroligt lätt att dra, så jag är super nöjd med den. Dock hade det ju då varit skönt med en boggi när vi fick punktering blev så himla dyrt med ny bil.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Annalena
0

Jag har ett Henra släp som införskaffades förra året. Jag är helnöjd ! Släpet är stort och det är jättebra ventilation, det ligger stadigt på vägen och är svalt på sommaren och varmt på vintern. Jag märker ingen större skillnad  på väghållningen om jag har shettisarna eller halvblodet med mig.

Nitro
0

#50 Priset blir därefter ;)

SHV-Pysen
0

Christ Comet (tror jag den heter) kör vi med. det är en boogie som är rätt så billig vad jag fattat (inte min) den funkar bra att köra shettis i, men min är ju lite krånglig att åka med, så därför är den inte exemplarisk för honom även om det funkar, men andra shettisar som åkt i den har det funkat bra för.

Den har en mjuk mellanvägg också, vilket är ganska bra!