Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 865 ggr
UG
0

Priser ID & Chipp!

ID-kontrollanter/Chippmärkare - vad tar ni för priser?

Jag tar 200:- för ID-kontrollering och 300:- för Chipp + milersättning.

[Teddy]
0

Jag tar 150 för Id koll och 400 för Chip och ID. Endast Chip 300.

Om det är i närheten tar jag inte ut reseersättning. Nära - inom 3 mil.

PP
0

Jag tar 200 kr för konturdiagram och 400 kr för chipmärkning, alternativt 500 kr för både och. Resa ingår inom kommunen. Jag har ansvarsförsäkring.

sanne
0

Har tagit 150 för ID koll o 300 för chip. för båda har jag tagit 400 kr. resersättning om jag fått åka långt.

Madelene_Udd
0

Jag tar 500 kr för ID + chip. INKL moms eftersom jag har eget företag.

Enbart ID 200 kr inkl moms

Enbart Chip 350 kr inkl moms

Reseersättning 18 kr/mil

Kan tyckas dyrt, men det går knappt jäms upp. Åkte 14 (tur o retur)mil häromveckan för att göra ett shettisföl. När jag kom dit hade dom bestämt sig för att bara göra ID och strunta i Chippet.

Alltihop tog mig nästan 3 timmar och för det fick jag alltså 200 kr minus moms = 160 kr minus skatt och sociala avgifter… Inte mycket kvar där. Reseersättningen täcker precis kostnaden för bilen…. Men facit i hand hade jag ju tjänat på att stanna hemma…..

UG
0

#4 Så tycker jag att det är ofta. Tänk att man ska ha så svårt att ta betalt!

powderpuff
0

Jag är inte id-kontrollant men hade vet ute och gjorde det och han tog 1600 kr för två hästar Skrikandes (SVART ) Rena rånet…

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

Houdini
0

Jag tar 500 kr för id+chip men har fått reaktioner på att det är "hutlöst"…

Någon fler som har drabbats av det?

Skulle vara intressant att höra vad andra i norra delen av sverige tar.  Foten i munnen

Tittut
0

500:- för idkoll och chip, inkl moms, exkl milersättning.

Alla pengar skattas för!

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

AnnaLundin
0

Jag tar 250 för ID-beskrivning, 400 för bara chip och 500 för båda samtidigt. Inkl moms och resa upp till ca 3 mil.

Poppla
0

Jag tar 500 kr + moms för ID-koll, chipmärkning samt hårprov för DNA-analys (som har en egen stor blankett, det blir en himla massa skrivande). DNA-prov är obligatoriskt för alla islandsföl från och med i år.

400 kr + moms kostar det för bara ID-koll och chipmärkning när det är 3 hästar eller fler på gården.

2 hästar = 500 kr + moms/häst.

Bara en häst: 600 kr + moms. Detta pga samma skäl som #4 också tar upp; att det blir för dyrt att åka för bara en häst.

Inom 3 mil tar jag ingen milersättning.

Jag har ansvarsförsäkring och 8 års erfarenhet; jag har hängt med från första början. Och så har jag F-skattesedel.

[Teddy]
0

#10 Vad är det för egen blankett för DNAanalys? Det är väl bara till halvblod man skriver en extra blankett?

Pheobe
0

#11 För DNA har man en speciell blankett, inte bara till halvblod. Jag har DNA testat andra ponnyraser också

Jag tar ungefär som alla andra.

200kr ID

Chip + ID 500 (tar inget för DNA pappren

Ingen resa. Ingen moms, har försäkring och har chippat mååånga pållar… =)

Tycker inte så många här har klagat. Visst kan någon tycka det är dumt men mest överlag att det är dumt, inte priset.

Vänner får mkt billigare, det är där man är dum =(

Houdini
0

Dito, svårt att ta betalt av folk man känner … fast å andra sidan måste man ju ta betalt för man känner ju mååånga som har häst.

Det som slår mig är ju att det inte får kosta med ett hästpass med id-kontroll och chipmärkning men veterinärer, hovslagare hingsthållare etc får ta betalt.

Är det för att man inte har räknat med att man behöver dessa underlag för att få ett hästpass? Eller finns det någon annan förklaring?

AnnaLundin
0

#13 - hovslagaren ska helst inte heller ta betalt… Framförallt inte av vänner och bekanta. Och huuuur kan man ta lika mycket betalt för att verka en liten ponny som en stor häst?? (Eh, kan det vara så att alla hästar har 4 hovar, kanske??)

Skrikandes

Undrar hur många det är som tänker på att de kompispriser de önskar få faktiskt innebär att hovslagaren/id-kontrollanten eller vem det nu kan vara, avstår från inkomster som är menade att de ska leva på… Det är fullt jämförbart med att ge bort pengar ur egen ficka.