Tips: Rea hos Tärnsjö
Tänkte bara tipsa er om att Tärnsjö har utförsäljning och där finns lite billiga A-ponny prylar. Klicka på filen på förstasidan på deras hemsida så hittar ni en lista.

En länk kanske för oss som vanligtvis inte hänger på deras hemsida..?
http://www.tarnsjogarveri.se/filer/utforsaljning.xls
Det är visserligen kvalitet, men…….VILKA PRISER!
Måste vara selarnas Rolls Royce…

Dom kostar! Men dom håller också! Min kompis har en sele därifrån. Den köpte hon för 8 år sen och den har hon använt till både träning och massa tävling! Men den håller än och är nästan som ny än! Det enda hon fått byta är skackelöglorna och bukgjorden tror ja de va! För att den vart så utnött. Men det gjorde hon nyligen så kvalité är det minsann på sakerna
#4 De selar jag har (som också används regelbundet) är av mycket billigare kvalitet, men håller alldeles utmärkt.
Ps. De är c:a 10 år gamla (både bröstselar och travselar).
Min sele som jag köpte av Agneta Hecht köptes in när jag var 14 år gammal och körde ponnytrav. I dag är jag 23½ år, dvs, selen är 9 år och lär hålla MINST 9 till, selen är som ny! Jag har bytt en rem på hele selen som av narurliga skäl nötits ut!
Delad glädje är dubbel glädje :)
Bild på min fina sele! Inte ser den väl 9 år gammal ut?!

#5 Jo det kan hända! Men oftast får man smörja en hel del på dom billigare varianterna. Men på Tärnsjö produkterna behöver man inte smörja för å få det mjukt! Det är verkligen otroligt mjukt redan när man får dem!

#7 Den såg som den kom från butik idag ju xD
Bra selar dom har
#6 Hur mycket använder du din sele? Alltså c:a hur många dagar i veckan?
#10 Det är olika. Men i snitt kanske fyra ggr i veckan. Använde den dagligen när jag körde ponnytrav. Har tävlat innom vanlig körning med Touch of Gold och Backstreet Boy. Den är med andra ord väl använd.
Jag är väldigt noga med att smörja in den när jag inte ska använda den på ett tag. Hänger alltif undan den i en garderob i sadelkammaren med värme insmord.
#11 Agneta Hecht säger inte mig så mycket….kan du berätta mer vad som är speciellt med hennes selar? Förutom kvalitet då.
#8 Har för övrigt aldrig hört talas om ett läder som aldrig behöver smörjas. Med tanke på hur ofta man måste spola av/rengöra en sele.
#12 Jag gillar dem just för att hon syr dem som en "kombi" sele. Min är från början en travsele, man behövde bara byta ut några remmar, så blev det en körsele med draglinor och baksele. Dvs man behöver inte lägga en massa pengar på att köpa olika selear.
Du kan ju kika in på hennes sida eller prata med henne själv 

#12 Nä det skrev jag inte heller.. Skrev att man oftast behövde smörja billigare varianter en hel del för å få det mjukt! Men tärnsjöläder är redan jättemjukt när man får det! Det var vad jag menade..
#34 För min del är det mycket annat som spelar in i deras selar. De billiga selarna du använt dig av tror jag knappast håller för att dra flera ton, som man kan göra med en kvalitetssele som används t.ex i skogsbruk. Dessutom är det en miljöfråga och djurrättsfråga! Billiga selar kommer ofta från fattiga länder där djurrätten inte är högt prioriterad, om ens alls. Sedan åker dessa selar från Indien till Sverige. Det blir ganska mycket utläpp på vägen - då är det bättre att köpa svenskproducerat och bidra till att en tradition som sadelmakeri lever vidare - och att folk kan försörja sig på det.
#15 Det ligger mycket i det du säger.
Vill bara poängtera att jag INTE tänkt låta min ponny dra ett ton. Med hänvisning till djurrättsfrågan som du tar upp.
#6 Men är inte din sele sydd av tärnsjöläder?
#17 Det är mycket möjligt. Jag köpte den som sagt av Agneta, färdigsydd!

#18 Då är det garanterat tärnsjöläder för som jag fattat så syr Agneta bara med tärnsjöläder
Då är det säkert det! Jag kommer inte exakt i håg vad jag betalade för selen, men inte var det några 10.000:- i alla fall. Har köpt en till till mina "stora" shettisar, och jag har för mig att den kostade 5000:- Men är inte 100% säker.
Hur som, jag är väldigt nöjd med selen i alla fall 

Tack Thiffanny, det var fina omdömen om mina selar. Ja, det stämmer att jag bara använder Tärnsjöläder. Det är hög kvalitet och lätt att arbeta med. Tärnsjö använder väldigt dyra spännen och beslag, som iofs är av extremt hög kvalitet, men jag har märkt att de spännen jag använder håller lika bra. Att göra selen som en kombisele är en stor fördel, för man kan börja med att bara köpa en däckel och sedan bygga ut den med delar för alla sorters körning.
Ju mer amn använder en sele av Tärnsjöläder dessto mjukare blir den. Det räcker med "normalt" underhåll, tvätta av när den är lortig och smörja någon gång om året.
Vi har en ponnytravsele från Tärnsjö, som är tillverkad på 70-talet, den är nu inne på sin 5:e generation ponnytravare och är fortfarande i toppskick. Kvalitet lönar sig i längden.
Självklart förstår jag de som väljer billigare asiatiska selar, skulle jag kanske också gjort om jag inte kunnat sy selarna själv. Man bör nog ändå ägna en tanke åt varför de är så billiga… Det finns ju ingen miljömärkning eller rättvisemärkning på dem. Att barnarbete förekommer vet man, och något utvecklingarbete behöver man inte ägna sig åt…
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~
Kanonfina selar Agneta!
Verkligen smart det där med kombi *imponerad*