Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 4355 ggr
Midlingur
0

Fräck lösdrift

Läste på ett annat forum där en användare hade beställt ett fräckt vindskydd. Någon har som har det? Bra/negativt med det? Undrar om det behövs godkännande från kommunen för att ha det…?

Ellinor Johansson
0

Vilken smart ide. tack!

AnnaLundin
0

Hur många minuter tror ni det står pall för en kliande hästrumpa?

Cattis
0

Dessutom kommer nog inte miljö och hälsa godkänna detta vindskydd. Om man tar in dem på natten i box kanske, men inte för att ha som ligghall. Och, allt som uppförs skall förprövas och godkännas och då kommer länsstyrelsen säga nej efter en förprövning. De vill ju veta materiel och troligen gdk de inte presenningar.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Lauth
0

En bekant till mig har såna ligghallar till sina småtjurar som går ute året om och dom har klarat sig hittils dvs 1,5 säsong. Hur dom står emot shetlandsponnyer kan jag inte svara på däremot.

Cattis
0

#4 Är de förprövade och godkända av MoH samt länsstyrelsen?

#0 De kostar för övrigt nästan lika mkt som att bygga ett riktigt vindskydd…

/Cattis

Lauth
0

Kan inte svära på att det är så men hon jobbar på länsstyrelsen som kontrollant så borde hon kunna reglerna. Om jag inte missminner mig så är det samma konstruktion men om det var kraftigare väggar? Är så dålig på presseningar så jag inte avgöra om det är kraftiga väggar i annonsen eller inte.

Cattis
0

#6 Well, det är ingen garanti. En inspektör i en grannkommun till min, har ett stall för 10 hästar - vilket inte är förprövat, inget hästtillstånd hade hon och ej heller gdk boxmått o hönsnät som boxgaller.
Hon blev lite grann arbetslös då det kom fram för ett tag sedan. Så att man jobbar med det o KAN reglerna är ingen garanti för min del. :-)
Menar absolut inte att det är så i din kompis fall, tycker bara det är "lustigt" när "djurpolisen" bryter mot lagen de jobbar för att upprätthålla.

Är det samma krav för alla djurslag då?

/Cattis

JMax
0

Det finns liknande konstruktioner men helt gjorda i plåt som används mycket till kossor på lösdrift. De är ganska vanliga och finns lite här och där i trakterna härikring. Hur de är har jag ingen aning om men plåt håller nog bättre än en presenning.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

[Anna-N]
0

Får man inte ha vilket material som helst till vindskydd/ligghallar?. En konstruktion av kraftig pressening är väl inte sämre än brädor där det glipar en cm mellan springorna.

Cattis
0

Det kanske är olika från län till län. Här fick man det inte. Jag frågade om jag fick ha presenning. Då svarade de att visst kan jag ansöka om förprövning, men de kommer inte att godkänna det. De godkännder enligt deras uppgift enbart stabila byggnader som är tåliga för ändamålet. Så är det iaf i mitt län.
Bygger du vindskydd med 1 cm glipor, lär du inte heller få det godkänt, vare sig vid förprövningen eller besiktningen.

/Cattis

Lauth
0

Inte en aning Skrattande

Antar att det som gäller är att de inte får kunna skada sig på det material som används.

[Anna-N]
0

#10. Här är det folk som har godkänt av moh trots att det inte finns ett enda vindskydd. Bara skog. Nu gäller det inte hästar för det finns knappast någon som har hästar på lösdrift här. Men det samma gäller väl vilket djurslag det än är. Det är nog precis som du skriver…olika mellan kommuner.

Milla
0

jag fick godkänt trots att jag inte har vindskydd, dock har jag en hel del träd och det godkände MoH så det är nog olika från kommunerna

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

[Anna-N]
0
Annette
0

Gör dom lösdrifter.Förvånad Ligger 2-3 mil från mig.

Pyttis
0

För mig känns det för "veka grejer". Tror ju inte att presseningarna håller något vidare i längden. Även om det kanske skulle godkännas här.

Nej virke, plåt, lastbilsskåp el liknande är nog mest OKFundersam

Ellinor Johansson
0

Det som är bra med tältet är att det går att flytta runt efter behov. Ska kolla med vår miljö och hälsa.

På våren river man tältet då är det lättmockat med en traktor. Om man ska bygga en lösdrift trä och inte vill ha den så hög, kommer inte traktorn in med skoppan, då måste man mocka för hand, surt

Cattis
0

#17 Fast en lösdrift måste vara 2.20 i takhöjd minst, därför kommer man in med ex bobcat o kan mocka ur. Kolla med länsstyrelsen främst, då det är de o inte MoH som bestämmer detta. Även om MoH säger ja, kan du får dryga böter av Länsstyrelsen i efterhand.

Den jag har byggt är konstruerad så att man kan lyfta den med ex "traktor" och flytta på den.

/Cattis

annie
0

Men detta med förprövning gäller väl inte om man har färre än 5 hästar vad jag förstår?

Jag har inte lusläst någon lag eller så men i djurskyddsmyndighetens bestämmelser häst står det:

Allmänna råd: En ligghall för hästar bör normalt bestå av tre väggar och tak. Den öppna långsidan bör i normalfallet ha söderläge.

Tycker det låter konstigt om man skulle behöva förprövning för ett vindskydd? Åtminstone om man har färre än 5 hästar….. men tja, inte vet jag. Har inte läst någonstans om detta med material.

FredrikN
0

alla regler finns på www.djurskyddsmyndigheten.se

Cattis
0

#19 Det luriga är att det inte står angivet ngt om materiel i bestämmelserna. Därför får man inte veta det förrän man förprövar.

Alla måste förpröva om man utför ändringar, även om man har få djur. Länsstyrelsen lägger ingen värdering i antal djur, utan tittar på byggets lämplighet för ändamålet. Det är lokala miljö o hälsa som kontrollerar att det är gdk enligt deras mått sedan.

Du får inte ens sätta upp ett vindskydd, i ordetsbemärkelse, bestående av två väggar i vinkel utan att förpröva. Och då du förproövar får du avlag för att de kräver tre väggar o tak med rätt mått. Jag ville sätta upp ett par sådana på en stor åker, så att de fanns lä och vindskydd på de öppna ytorna, men fick nobben direkt.

Man får inte bygga om i ett stall heller tex, även om man bara har två hästar, utan att förpröva. Antalsbegränsningen gäller om man behöver tillstånd för att hålla djuren eller ej, inget annat.

/Cattis

FredrikN
0

#21 enligt moh i Ronneby som kan man slå upp exempelvis en lösdrift för 4 fullstora hästar utan förprövning. Sen kan sälja sin 4 fullstora hästar och slänga in 8 shettisar.

Cattis
0

#22 Som sagt, det är säkert olika i olika län/kommuner. Men kolla med länsstyrelsen, då det ju är de främst som har hand om det o inte MoH, de har inget att säga till om ang förprövningen. O desutom skärptes ju de reglerna efter årsskiftet. Alla tillämpar em kanske efter eget tycke…

/Cattis

[Anna-N]
0

Undantagna från krav på förprövning av Djurstallar och ligghallar/vindskydd.
Anläggning som rymmer färre än 5 hästar, 10 vuxna nötkreatur, 20 ungnöt, 10 vuxna svin, 50 slaktsvin, 100 tillväxtgrisar, 20 vuxna får, 20 vuxna getter, 500 fjäderfän utom strutsfåglar eller 3 strutsfåglar behöver inte förprövas.

Så är det här iaf. Kan inte svara för andra delar av landet…

FredrikN
0

jo det är nog alltid bäst att kolla med länsstyrelsen först. håller själv på med ansökningar nu,

Cattis
0

#24 Hoppas det är så över hela landet iofs, tycker det är skitlarvigt att man inte får uppföra vindskydd hur o när man vill.

/Cattis

Midlingur
0

#26 Håller med…

Midlingur
0

Kom förresten att tänka på en bekant till mig. Enligt henne var det okej att bygga en lösdrift utan bygglov. Hur? Sätter man lösdriften på hjul (som man givetvis kan låsa) så räknas det inte som ett bygge eftersom den inte är fast. Om fungerar i Malmö kommun (där hon bor) vet jag inte, men har för mig att det inte funkar i Helsingborgs.

[Anna-N]
0

#26. Ja, eller hur?. De borde ju vara glada att folk vill sätta upp vindskydd….

FredrikN
0

bygglov krävs inte om man har ex. har lantbruk. jag får slå upp vilka ekonomibyggnader som helst utan bygglov.

[Anna-N]
0

#30. Japp, vi har lantbruk och det är sådana regler. Inga bygglov för nya byggnader och man får bygga på befintlig grund vad och hur man vill.

Men man får inte ge vika på måtten för bestämmelserna för det.

Ellinor Johansson
0

# 30  31 Om man bor på en jordbruksfastighet det mesta av skogen och gärdena  är frånstyckade kvar är bara beten gäller det som lantbruk då?

Vi bor inte i stadsplanerat  område om det gör någon skillnad.

Ellinor Johansson
0

Kan det vara hårdare i storstadsregioner?

FredrikN
0

#32 som jag har uppfattat det så om gården är reggad som jordbruksfastighet så kan du slå upp vilka ekonomibyggnader du vill. men du måste fortfarande ansöka om förprövning om det är för djur du ska bygga

Ellinor Johansson
0

# 34 Vi har byggnader som inte använd till något längre, det kostar typ bara pengar att underhålla. Om jag använder ett gammalt maskingarage till lösdrift ska det också förprövas?

FredrikN
0

#35 jepp.

En ny-, om- eller tillbyggnad av ett stall för hästar ska på förhand godkännas från djurskydds- och djurhälsosynpunkt av länsstyrelsen, s.k. förprövning. Kravet på förprövning gäller även när en byggnad som tidigare inte har använts som djurstall ska inredas och användas som djurstall.

Ellinor Johansson
0

# 36 OK

Det som känns listigt med tältet är att det är flyttbart, tyvärr går säkert inte att bilda upp pållarna och känna igenom dem.

Våra tomma byggnader ligger inte vid de hagar de bordeLedsen

Ellinor Johansson
0

GÄLLER SOMMAR OCH BETE

En fråga till om jag stängslar en vanlig vall där det inte finns någon skugga på dagen måste jag söka tillstånd för ett tält då?

FredrikN
0

#38 ring och kolla med moh i din kommun. Enligt moh i Ronneby kommun så behöver en tillfällig lösdrift inte förprövas.

Ellinor Johansson
0

# 39 Jag får förmodligen hägna in vallar men det känns inte så bra att det inte finns en gnutta skugga på dagen. efter en sommar som denna vet i sjutton om man inte måste fixa någon skugga till dem.

Cattis
0

#28 Det funkar iaf inte här längre, jag försökte med det. Förr var det inget krav på förprövning om man hade ngt på ex hjul, eller om det var flyttbart och inte ett "fast" bygge. Så är det inte längre.

/Cattis

FredrikN
0

Pratade precis med moh i Kristianstad län. Blekinge har ej någon anställd för förprövning än. I skåne så förprövar de ej ligghallar. Men i Blekinge gör de det.

Konstigt att alla regler inte gäller alla.