Ni som gjort träckprov...
vad blev resultatet på EPG?
Har precis fått tillbaka provsvaret från Vidilab och hästen hade 1300 EPG av stora och/eller lilla blodmasken. Det uppfattar jag som ganska mkt eller???
Fick inget recept på avm.medel utskrivet av veterinären om jag inte gjort träckprov innan.

jo d e rätt mycket
Ja de tär mycket. Allt över 200 är väl mycket… det står mer om det i broschyren som är med när du köpte träckprovsutrustningen!

0-100 epg = väldigt lite
100-500=lite
500-1000=måttligt
1000-och upp=mycket..
så står det på min svarssedel jag fick från vidilab…
hittade iofs bara en från 2005 men det borde ju inte ha ändrats…..
Det är mycket. Vi har aldrig haft mer än 600 EPG och det var på ett nyinköpt sto.

Det är "riklig mängd", vilket innebär att du måste avmaska med något som tar stora och lilla blodmasken nu på stört (Noromectin t.ex. vet jag funkar) och helst en omgång med Cydectin om 8 veckor, för att ta de maskar som idag är outvecklade/ägg.
Ta en odling och kolla efter stora blodmasken. (Ska enligt uppgift kosta cirka 120:-.) Den är dödlig i riklig mängd, har jag just fått berättat för mig. Äggen från lilla och stora blodmasken ser likadana ut, men genom odling i värmeskåp kan man se skillnad.
Utöver avmaskningsprogrammet, om det är stora blodmasken, så måste hagarna, betesmarkerna och boxarna där de smittade hästarna har gått saneras grundligt. Mocka HELT rent överallt, och fortsätt mocka, allra helst dagligen, tills i vår när ni bör göra ett nytt träckprov för att se om avmaskningen har hjälpt och hur mycket. Är det stora blodmasken måste samtliga hästar i stallet avmaskas, oavsett hur mycket eller lite EPG de har på sina träckprov. (För att utesluta att smittan får fäste i en ny häst och därmed förs vidare ut i de nymockade hagarna.)
Låt allra helst de smittade hagarna och betesmarkerna vila i 1½ år, och/eller plöj upp dem totalt om möjlighet finns. Det tar cirka 2 år att helt bli av med smittorisken om träckprov och avmaskning sker enligt regelboken.
Källa: Madick (maskgurun som finns både här och på Buke.)
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Nytt träckprov bör göras efter första veckan i april, för att kunna se om det fortfarande finns blodmask i hästarna. Glömde skriva det.
www.stuteriprecious.se
Fick recept på banminth (ska hjälpa mot blodmask). Odling är satt, får svar om 2 v. Försöker mocka i vinterhagen varje dag nu. Denna unghäst som kollats har bara bott här i drygt 2v. Man kan inte se att hon har mask heller, pigg och i lagom hull.
Vetten sa inget om att avm. med Cydectin om 8 v.
Måste jag alltså göra nytt träckprov om 8 v?? För de skriver inte ut recept om inte träckprov är taget.
_"Låt allra helst de smittade hagarna och betesmarkerna vila i 1½ år, och/eller plöj upp dem totalt om möjlighet finns. Det tar cirka 2 år att helt bli av med smittorisken om träckprov och avmaskning sker enligt regelboken."
_Ovanstående instruktioner gäller väl bara om stora blodmasken hittas eller??
Varför just efter första veckan i april??
Är det en unghäst som är drabbad? Då bör det inte vara problem med att få utskrivet maskmedel varje år om man nu vet att man har problem med blodmask.
Cydektin kan ge ganska allvarliga biverkningar, därför används det inte så mkt. Föl får inte maskas med detta prep.
Blodmasken "käkar" hästen inifrån och det syns oftast inte på utsidan. Att man maskar en gång till är för att äggen då kläckts på nytt efter de man dödat med första maskningen.
Avmaskar man med cydektin behövs bara en maskning för det tar alla stadierna av masken

#7 Nej, du behöver inte ett nytt träckprov om 8 veckor, i så fall har du en väldigt tråkig veterinär. Det ska inte behövas.
Efter början av april kommer den nya cykeln med blodmask igång, om jag har fattat rätt. Tar man träckprovet innan den andra cykeln börjar så ser man inte om det finns något på gång, därför kan man missa att hästen visst är smittad fast den inte syns på provet.
Föl under 4 månader får inte avmaskas med Cydektin, det är riktigt.
Jag har fått tips att inte ta Cydektin första gången, utan efter 8 veckor. Borde ha att göra med att hästens kropp kan få vissa reaktioner (kolik?) om både äggen och de olika vuxna stadierna av masken behandlas samtidigt. Cydektin är ju som sagt väldigt starkt.
Ja, om odlingen visar att det är stora blodmasken, även om det är i liten mängd, så bör hagarna vila under två vintrar eller två somrar (1½ år) för att utesluta att smittan finns kvar. Men även om det skulle vara den lilla blodmasken så är det inte fel att låta hagarna vila för att kontrollera smittspridningen.
Mockningen i hagarna ska som sagt ses som sanering, alltså väldigt noggrant, där en kvalämnad bajsklutt kan utgöra skillnad mellan liv och död i värst fall. (Om smittan lyckas hålla sig kvar i och med det som lämnats kvar.) Låter hårt, men inte osant. Blodmasken är som sagt dödlig om det vill sig illa.
www.stuteriprecious.se

Just det, en medelstor häst som har ett lågt antal EPG bajsar ut cirka 1 miljon ägg per dygn. (Läste det någonstans, minns inte var.) Shettisar får väl ses som lite mindre smittspridare, men det är ändå tänkvärt att det finns så många ägg i bajshögarna. Att låta bli att mocka i en hage där det bevisligen finns mask är alltså väldigt dumt, eftersom det inte tar särskilt lång tid innan de avmaskade hästarna får i sig parasiterna igen.
www.stuteriprecious.se
Problemet med att låta hagar vila är väl "bara" tillgången på fler hagar……Det mockas ja, fastän JAG tror att JAG säkert missar någon/några "kulor", tyvärr
#11 Samma här. Har bara en vinterhage och ska den vila så måste jag sälja hästarna.
Man kan ju inte lyckas få med varenda liten plutt, helt omöjligt ju.
Tyvärr så har jag varit lite slarvig tidigare år med att mocka i hagen så det finns en del flera år gammal skit där. Hur farligt det är vet jag inte.
Måste det vara Cydectin? Har en Fyrantelspruta liggandes och skulle slippa ringa vetten igen.
Nu är det bara att hoppas att det inte är stora blodmasken. Är den vanlig i Sverige?
#12 Fyrantel tar bara rundmask och bandmask- Ingen bra effekt på blodmask, rek till rund och bandmask.
Bäst enligt min vet är att avmaska med Ivermerktinprep mot Blodmask
Men jag fick ju banminth utskrivet för blodmask. Vetten borde väl veta tycker man. Står på fyrantel att den är mot små och stora strongylider (stavas hur?).
Fattar inte riktigt.
#14 jo det är sant att det ska ta det men det gör inte det alltid. Banminth ska bara ta stora blodmasken, inte lilla (Trichonema)
Bäst ska ivermektinprep vara. Ivomec, Noromectin etc
#14 inte alla veterinärer är så insatta i avmaskning… Tyvärr
Men då är ju vetten en riktig j-vla klantskalle som skriver ut avm.medel som inte ens fungerar mot lilla blodmasken. Jag vet ju inte ens ännu om det är stora eller lilla. Lilla borde ju vara vanligare eller?
Jag kontaktar alltid distriktsvet. och man tycker ju att de åtminstone borde veta lite mer om avm.medel.

Klart man inte kan suga rent till 100% i hagarna, inte ens om man står där och gnetar dagligen. Men går man in i saneringsarbetet med inställningen "äsch, det räcker att ta litegrann" så blir det inte rent och all möda och pengar med avmaskning och träckprov blir bortkastat. Går man däremot in med inställningen "allt ska bort till varje pris" och sen missar en hög eller två för att man inte såg dem, då har man i alla fall gjort allt man har kunnat.
Utrymme är förvisso en lyxvara nuförtiden, men den krassa sanningen är att man inte klarar sig på en hage ur smittsynpunkt. Jag har i dagsläget 2 hagar hemma, och utrymme till en 3:e så fort grannen kan kläcka ur sig var markgränsen går, men jag känner ändå att det är för lite.
Ett sätt att komma undan problemet lite är att mocka halva hagen supernoga och dela av den och låta den andra halvan vara i 1½ år. Sen gör man likadant fast tvärt om. Är hagen liten till att börja med så är det ju väldigt trist, men med tanke på vilken farlig parasit det rör sig om så är det kanske värt det? Pratar nu om stora blodmasken och vad man bör göra om det är konstaterat att man har den i sina hagar.
www.stuteriprecious.se
#17 Anlitar aldrig distriktaren då dom inte kan ett smack. Du kan alltid ringa och fråga på ett djursjukhus, du har ju dina provsvar. Ring och fråga vilket medel du bör maska med utan att nämna att du fått banminth. Se vad du får till svar…
Alla veterinärer har väl gått samma skola kan man tycka. Varför är distriktaren så mkt sämre än de som jobbar på djursjukhus?
#29 distriktaren här jobbar främst med kossor och grisar. Hästar enbart vid akuta fall. Klinikernas veterinärer är mer hästspecialicerade
Här omkring finns det inte så mkt av vare sig kossor eller grisar, däremot mkt hästar.
Läste om Banminth o Fyrantel och de SKA vara effektiva mot små o stora blodmaskar. Måste ju lita på tillverkaren iaf.
Får väl försöka få ut Cydectin om 8 v.
Måste alla hästar i samma hage avm på samma vis???

#22 Om det är stora blodmasken så ja, då ska alla i stallet avmaskas med samma medel oavsett om de har 0 EPG eller inte.
www.stuteriprecious.se
#8 #9 Sen när kan man inte maska föl (över fyra månader)med Cydectin?
Vi använder alltid Cydectin på senhösten och har aldrig haft några problem
Banminth och Fyrantel fungerar väl fortfarande bra mot både stora och lilla blodmasken, såvitt jag vet. Det är Axilur/Rintal som är helt overksamt mot lilla blodmasken.
Jag hade ganska låga EPG-värden på mina pållar, men valde Equimax dels pga att jag har styngflugor och de har haft en hel del ägg plus att det visade sig finnas bandmask hos en av dem. Bandmasken visar sig ju inte alltid på träckprov, utan den kan de ha utan att man vet om det.
Det jag också vet nu är att den stam med spolmaskar som finns här verkar vara resistenta mot Ivermectinpreparaten, så jag kompletterar med Axilur till unghästarna.
Man går ju på vad vetten sagt… Det är möjligt att masken kanske börjar utveckla resistens här mot blodmask?? Eller nåt sånt kanske…
#24 Som Ahnna skrev maskar man inte föl under 4 mån med detta prep, vet flera vet som inte heller vill göra det på äldre föl. Onödigt köra på värsting prep om det inte behövs.. Sen har man inget att ta till om det skulle behövas.

Små korrigeringar i en annars trevlig masktråd.
Blodmasken är en rundmask, så Fyrantel och Banminth tar den precis som AnnaLundin säger. MEN det tar bara vuxna maskar och det behövs därför ny avmaskning redan efter FYRA veckor.
Avmaskning på vintern behövs alltsom oftast inte, så ta inte det som ett allmänt råd, det beror helt på ens egen situation med hur mycket mask hästen har, hur gammal hästen är, hur hagsituationen ser ut och hur vintern blir.
Men att skriva ut Fyrantel på hösten till en häst med över 1000 EPG förstår jag faktiskt inte meningen med…

#27 Tur att du är här och läser också! 
www.stuteriprecious.se
#27 Du menar att hon borde fått starkare preparat??
Ska jag alltså avmaska henne igen om 4 veckor nu då??

#29 - Inte starkare, ett som verkar på ett annat sätt och tar fler stadier. T.ex. Noromectin, Bimectin, Eraquell eller Ivomec.
Ska jag maska om 4 eller 8 veckor och med vilket preparat??
Puttar upp igen.
Hon blev avmaskad med Banmith nu. Ska hon maskas om 4 eller 8 veckor och med vilket preparat? Banminth, Cydectin eller Ivomec eller vad????

Jag skulle välja Cydectin om 4v.
Ok. Får hoppas att vet. skriver ut det. Tycker det är lite konstigt att han inte sa nåt om att hon ska avmaskas igen.
Tack för svaret!
#34 - det är tyvärr så att många veterinärer har ganska begränsad kunskap och begränsat intresse i detta med parasitbekämpning.
Själv är jag väldigt tacksam att kunna bolla mina maskfunderingar med just Madick, som är intresserad i frågan och därför kunnig…

Jag frågade Madick först, sen ringde jag veterinären och sa "jag har en avmaskningsplan här, jag ska ha 'det och det' preparatet." Jag preciserade inte vem som hade gett mig avmaskningsplanen, jag bara lät så bergsäker jag kunde och veterinären frågade inte om det, hon bara fixade recepten på det jag ville ha. 
www.stuteriprecious.se

#36 - BRA taktik!
Man ska väl helst inte skifta medel från gång till gång. KAN jag ge banminth 4v efter första dosen?
Tänkte jag skulle slippa tjata på vetten för jag har nämligen en spruta liggandes nu.
Nästa vecka får jag väl svar på odlingen.
#38 - skälet till att du ska byta medel den här gången är att Cydectin (som står i #33) tar betydligt fler larvstadier av maskarna än vad Banminth gör. Du kommer alltså bli av med nära nog all mask med Cydectin och inte bara de äldsta som Banminth tar kål på.

#39 tillägg: Glöm inte mocka hagarna också!
För att bli av med dem, alltså.
www.stuteriprecious.se
Men vem springer och mockar 5 tunnland hage? Jag mockar inte mina hagar och har inga maskproblem ändå
Vi mockar faktiskt vara våra vinterhagar… Sommarhagarna putsas ju med betesputs, antar att den har sönder skitarna lite med?
Delad glädje är dubbel glädje :)
Det är för att slippa mocka hagar som jag har en flock får… De betar ner hästarnas rator (ffa sommartid) vilket gör att solen får tillträde till skithögarna och torkar ut dem, vilket i sin tur medför att de kläckta larverna dör av uttorkning.
Parasitbekämpning går ut på att bryta kedjan av smitta och förhindra återsmitta. Utvecklingen inne i hästen bara är en av delarna i kedjan.
#43 det är en positiv grej med får bland hästarna, funderade på om man kunde hyra in på sommaren? *S*

#41 Den dagen du får in en parasitsmitta i dina hagar hoppas jag att du tänker om. Annars lär det gå fort innan alla är drabbade. 5 tunnland är ändå bra mycket enklare än 5 hektar, eller 15…
www.stuteriprecious.se
#45 - det finns andra sätt att bli av med parasiterna än att mocka hagar, t.ex att sambeta med får eller nöt. Jag har jättelågt parasittryck på mina utan att någonsin ha mockat bort en skithög i hagen.

#46 Självklart finns det andra sätt, men de flesta har ju inte tillgång till andra djurslag.
Tycker att det blir sneddrivet att skriva "du behöver inte mocka hagarna" i en tråd där vi diskuterar stora blodmasken som trots allt är farlig. Dessutom, skulle en parasitinvasion slå till så är det snabbaste sättet att mocka, inte att vänta på att fåren ska beta ner gräset, så att bajshögarna torkar, så att äggen förhoppningsvis dör, eller hur? Det funkar ju bara sommartid, eller möjligen under väldigt soliga vårar och höstar. (Sånt förekommer inte här där jag bor, drygt en timme norr om Stockholm.) Här är det så slaskigt och fuktigt på vintrarna att hästarna ofta är fuktiga i pälsen trots att det inte regnar.
www.stuteriprecious.se
Fast om man sköter träckprover, avmaskning och beteshygieniska åtgärder så får man ingen parasitinvasion… De kommer ju liksom inte flygande från tomma intet.
Och det man ska göra OM man har mycket parasiter är att avmaska med det bästa avmaskningsmedlet för parasiten ifråga och med de intervaller som tillverkaren rekommenderar. Det som händer då är att man minimerar antalet nya ägg som släpps ut i markerna och bryter parasiternas livscykler på DET sättet.
Man kan köra betesputs och harva med pinnharv också för att sprida ut träcken så att den torkar, om man inte vill vänta ut fåren…
Så jo, jag tycker det är lite enkelspårigt att hävda att man ska ge sig ut och mocka i såpass stora hagar, eftersom det finns flera alternativ till hur man kan göra.

Jag ska verkligen inte utge mej för att vara någon expert på området, men en av de saker man kan göra för att få ner parasittrycket är ju att ha tillräckligt stor hagyta till hästarna. Många är vi nog som inte har tillgång till mer än rasthagar och då krävs det mockning. Men har man som #41 beskriver, kanske det räcker för att hålla parasiterna i schack (beroende på antalet hästar)..?

#48 Jag har svarat utefter vad #41 sa, att INTE mocka alls. Det tycker inte jag är att "sköta beteshygienen". (Det framgår ju inte om det putsas och harvas eller inte.)
Och faktiskt så kan parasittrycket komma "ur intet", mer eller mindre, det räcker ju om en häst i stallet har varit i ett annat stall och smittats eller gått i någon annans hage eller whatever. Eller att grannens hästar rymmer in i din hage och smittar den. Jag hade garanterat inga parasiter här för 2 år sen, nu är det plötsligt massor trots att senaste träckprovet visade 100 EPG på den häst som hade flest. (De övriga låg betydligt under 100.)
Jag säger inte att det är fel att använda får/kor eller att harva och putsa med jämna mellanrum, men det är väl inte fel att mocka heller? Eller menar ni verkligen att man kan skita i det och förlita sig på andra metoder? Även i små hagar? (Några tunnland är inte stort i min mening.)
www.stuteriprecious.se
#50 - små hagar har jag inte sagt något om men i stora hagar är det liksom evighetsgöra att gå runt och leta bajshögar. Dessutom är det onödigt i stora hagar. Jag har, som sagt, aldrig mockat några hagar och har inget stort parasittryck ändå. Fårens jobb har nog gjort sitt till skulle jag tro.
Hagar på några tunnland är stora enligt mig, om man inte har väldigt många hästar i dem. (1 tunnland = ½ ha) Mina hagar är mellan 1-2 ha och det anser jag vara tillräckligt stort för att sprida eventuellt parasittryck över en stor yta, eftersom det är ganska glest med hästar i hagarna.
Det är inte fel att mocka men var snäll och låt bli att idiotförklara dem som inte gör det. Det FINNS andra sätt att sköta beteshygienen och lyckas bra.
Och nej, parasiter kan inte komma ur tomma intet. Kommer någon annans häst och går i hagen så kan den smitta ner, det är väl inget konstigt med det. Det är ju snarare därför man bör kolla parasitförekomsten hos främmande hästar som kommer nya till stallet, alternativt avmaska dem (i blindo) innan de släpps i hagarna. Skulle grannens häst komma in i hagen så lär den ändå inte hinna ställa till någon större skada ur parasitsynpunkt innan den plockas därifrån. Har en häst varit i ett annat stall så måste den också gått i annan hage och betat för att få i sig parasitägg, det är ju inte direkt så att någon springer runt och lägger äggen i krubban framför hästen…
Hos mig är det ingen större rotation på hästar, vilket innebär att jag inte är särskilt orolig för parasitsmitta heller. Framförallt inte eftersom hagarna betas av fåren också.
Men mocka hagen på vintern kan man ju ändå inte, när det ligger ett par dm med snö går då inte jag runt och mockar.
Får nog svar på odlingen under kommande vecka och är det stora blodmasken så är det kört. Får väl konsultera med vetten.
Som det verkar så kommer jag maska med banminth igen (har en liggandes) för att slippa krångla med mer maskmedel.
#53 En sån kan man hyra hos vår foderhandlare! Eller köpa, 30.000:- tror jag den kosta…
Delad glädje är dubbel glädje :)
Säkert praktisk också men det blir väldans dyrt om du måste ha en fyrhjuling också :)
Har nu fått svar på odlingen och det fanns inga stora blodmaskar tack o lov.
Hehehe, inget mer slitande med grep där inte