Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett12-foder-utfodring
Läst 1251 ggr
PP
0

Halm - rikt på stärkelse..?

Min unghäst har fått sådana krustor man åtminstone förr kallade "proteinkrustor", men som jag av erfarenhet vet att de kan få av stärkelse (Min gamla ponny fick plötsligt sådana efter att ha fodrats med kornkross utan problem i iaf 15 års tid och de försvann ganska omgående när jag tog bort kornet).

Unghästen äter samma mat som de vuxna hästarna och inte mycket kraftfoder alls (havre). Det jag kan tänka mej är att han stoppar i sej en hel del halm. Kan det vara halmen? Isf uppstår ju nästa problem, då jag ogärna vill ta bort halmen… Kan det bero på vilken sorts halm det är? Övriga hästar, som oxå äter av halmen, har inte krustor.

Tips?

Pheobe
0

Krustor brukar hästar få av väderleken. Det är en bakterie som angriper hästen. När det är fuktigt ute får hästar detta. Är det något annat du menar?

PP
0

Nej, har fått lära mej att de kan få krustor av protein/stärkelse men känner till regnskållor oxå. Om det skulle vara en bakterie, vad gör man då? Jag menar, finns det något man kan tvätta med eller så?

polgara
0

Halm innehåller inte mkt stärkelse, däremot mkt fibrer o inga proteiner, 4-5mj/kg

Ahnna
0

Kan det inte vara mycket korn eller havre kvar i halmen då? Jag köpte havrehalm på rundbal förra året - efter att ha dragit några kilo över stallgolvet såg det ut som att jag hade tappat en skopa med havre där!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

exitingsvillemo
0

#0 jag har också hört att dom kan få sånna där "krustor" av protein.

Att det blir som en proteinchock ungefär.

Men, med detta väder som är nu, så kan det nog vara sk regnskållor, det ser ju snarlika ut

Pheobe
0

Drabbade hudområden ska tvättas försiktigt men noggrant med mild desinfekterande lösning. Lossa mindre löst sittande krustor efter uppblötning och tvätta rent. Efter tvätt ska hår och hud torkas noggrant, gärna med hårtork på lägsta effekt

Efter behandlingen är det viktigt att huden hålls torr under den tid såren ska läkas.

Om hästen är allmänpåverkad och/eller visar påtaglig smärta rekommenderas allmänbehandling med antibiotika under en vecka.

Obehandlade, lindriga fall av streptotrikos spontanläker oftast på 2-3 månader.

PP
0

#5 Nej, det är inte mycket havre/korn i halmen.

#6 Smärta..? Han tycker att det är skönt när jag pillar på dem.

Pheobe
0

#7 Det finns hästar där det gör ont. Beror ju på hur känslig hud hästen har samt hur stora sår det blir

sanne
0

#8 du menar nog regnskollor.. dom behandlas så.. men protein "bulor" brukar försvinna efter ett tag. hade ett halvblod som fick det jäklar va hon såg ut.. men då minskade jag ner på det nya höt o tog bort halmen sen öka försiktigt så försvann dem på 2-3 veckor