Behöver erat råd
Hej
Jag ska eventuellt anmäla till en utställning i slutet av November. Funderar på att visa mitt årsföl. Hon är 6 månader och några dagar då utställningen äger rum. Hon är utan sin mamma på nätterna men går med henne på dagarna. Tycker ni att man ska ta med mamma häst till utställningen? eller klarar hon sig utan? Hon får sällskap i transporten även om inte mamma häst åker med. Är lite kluven. Man vill ju inte att de ska bli för mkt för fölis. Vad hade du gjort?
Kan du inte visa modern också?

#1 jo de kan jag göra om jag vill men hade tänkt visa en. Så antingen blir de fölis eller de andra stoet som inte har föl vid sidan
Det borde inte vara något problem att bara ta med fölis, det brukar vi göra när vi åker på fölmönstring med kallbloden, i september. Då är dom inte avvanda, men dom klarar sig bra utan mamma över dagen.
Du kan ju låta dom vara ihop någon timme på morgonen innan ni äker så att hon får dia en slurk om du tycker att det behövs. När dom är så gammla är dom ganska självständig, och det brukar inte vara någon stor grej att vara ifrån mamma ett taag, speciellt som du påbörjat avvänjningen och hon inte går ihop med mamma dygnet runt som det är.
Lycka till på utställningen!
Jag skulle tagit med modern ändå. Bra med draghjälp till fölet i ringen

Sandra jag tror helt klart att Roze klarar sig utan mamma, ta med Lee i transporten annars. Lillan bryr sig ju inte så mkt längre eller hur ?!

#5 Ne prexis Roze struntar i mamma. Hon går hellre med mig och skrotar än med mamma. Då anmäler jag nog Roze tror jag. Hade varit kul att visa henne

Det är ju väldigt svårt att svara på för oss som inte vet hur vare sig ditt föl eller sto fungerar. Är fölet självständigt, van att vara utan mamma längre stunder (som ex nattetid) och har sällskap, så borde det väl funka bra? Det är ju bara du som vet hur de funkar…
Vid sex månaders ålder vänjs ju massor med föl av och reser ofta ensamma i transport till nya hem etc. En del bryr sig inte ett skvatt, en del bryr sig massor. Men som sagt, bara du känner dem ju.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Tack snälla er för era råd. Ville bara höra mig för så man inte får hemska blickar när man kommer med sitt föl utan mamma. Fölet är knappt med sin mamma utan umgås med de andra stoet. Hon står i egen box natte tid. Hon går även ut på små små rundor runt hagarna med mig. Så jag tror inte de blir några som helst problem för henne.
Som madde skrev så kankse man kan låta henne snutta lite på morgonen innan man åker för trygghetens skull.

var ska du visa ?? vore kul o komma o kolla !!