Hö?
Mitt hö som jag får hem imorgon säger bonden att det är väldigt näringsrikt (kalvahö). Min fråga är ska jag ta bort kraftfodret och bara ge mineraler med lite betfor?

Vad har det för näringsvärden då?
Jag ska fråga när han kommer han är väldigt noga och kolla upp sådant. Det var det första han sa till mej när jag ringde och bad om hö.

är det bra för kalvar så ska du nog ta bort allt kraftfoder, "kohö" brukar vara mycket näringsrikt. och har man vuxna shettisar är det för kraftigt, då bör man komplettera med halm. För växande/digivande/dräktiga går det bra som ensamfoder utan tillskott av kraftfoder. Får du veta näringsvärdet så tänk på att analys för kor är något lägre för häst, då de inte är lika bra på att utvinna näringen ur fodret. Lycka till!
#3 - det gör inget om höet innehåller mer än nödvändigt ens för vuxna ponnyer. Ett eventuellt proteinöverskott är ofarligt så länge det kommer från grovfoder. Och ja, det skiljer lite på hur mycket hästar och kor kan utvinna ur fodret, men skillnaden är faktiskt inte så stor.
Jag håller dock med om att om det är bra näringsvärden i höet så finns ingen anledning att ge kraftfoder också.

#4 hehe, jag tänkte mer på omfånget på ponnyerna, är de vuxna och inte gör så många knop blir de lätt en smula överviktiga, då kan det vara bra att ge halm också istället för att ge bara litet hö för det har så bra värden att kanske två - tre kilo räcker för underhållet..