Träning
Har någon tips för hur jag ska göra när jag försöker att bygga upp hans motion? Jag rider honom 4 gånger i vekan och sedan går han en gång till. Jag kan tyvärr inte rida honom oftare.
Jag har en äng som jag brukar rida på, den är helt ok, jag tänkte börja rida dressyr där, någon som haf förslag med övningar?
När ja rider ut (rider alltid ensam) så vill han alltid stanna när vi kommer nlängre bort från stallet. Jag vet att det är för att han inte ännu tror på mig som ledare. Han börjar då backa och man vår inte fram honom. Hur ska jag göra? Just nu skänklar jag tills han går fram eller börjar leda honom. Det är irriterande eftersom det inte blir så mycket ridning om jag bara måste hålla mig till samma ställe. Några förslag?
Jag tar tacksamt emot förslag till övningar med hinder m.m. jag vill verkligen bli bra med honom men det är svårt när jag inte har så mycket fantasi.
Tacksam för svar…
//Emilia

Jag tror inte att du kommer få så många vettiga svar alls, eftersom de flesta här inne tycker att du inte ska rida honom överhuvudtaget. Du är för lång och för tung för shetland och borde rida en C- eller D-ponny istället.
Att han stannar kan ha med din vikt och balans att göra, att det blir för jobbigt för honom och han stannar för att tala om det för dig. Det kan också vara ett ledarskapsproblem eller ett osäkerhetsproblem.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Men snälla Emilia!! Du har redan fått svar! Du borde inte rida alls. Kan du inte köra hästen? Eller tömköra, eller ut och gå, eller skaffa en mindre ryttare som du kan hjälpa.
Du måste inse att du är för stor hästen. Titta på bilden!
Behöver inte tillägga mer än vad #1 och #2 skriver.
när t om din häst gör tappra försök med att tala om för dig att du är för stor, varför inte lyssna då?
det här måste väl vara en oseriös medlem (troll) eftersom hon aldrig svarar själv i sina egna trådar…
Mitt sto brukade gora sa nar jag tomkorde eller korde henne. Nu har hon andrats, jag sag till att jag inte gick for langt for hon blev uttrakad och ville inget alls. Hon hade ingen bra motion och blev latt trott, men hon ar mycket battre nu och gar glatt pa.
Sen tycker jag som andra att du ar forstor och aven om du inte vill svara har kanske sluta rida honom? Det ar inte bra for ponnyn's rygg.

Men snälla, du är alldeles för stor. Förstod du inte svaren i den andra tråden? Det är inte hälsosamt för ponnyn. Och bättre kondition kommer inte hjälpa.
Det finns en massa annat kul du kan göra med honom. Jag växte själv ur Tuffis för många år sedan men vi har fortfarande en massa kul ihop.
Ingen säger detta för att va elak det är för hästens bästa. Och vill du inte inse det, kanske du ska överväga att sluta söka hjälp här (träning menar jag då).
Håller med dom andra. Växte ur Dolly för 3 år sen men vi har en MASSA kul nu, nästan roligare nu , för nu gör man så mkt mer än bara rida som man gjorde förut.
Tkr du ska köra in din polle ,
Körde in Dolly, sem blev det tömkörning ibland, åker pulka/bob/skidor efter min shettis nu på vintern. Tränar även agility med henne. Du borde prova !!
#0 hur går det med träningen`? Eller har du slutat rida helt och göra ngt annat? :)