Hur gör man hjälp?!
jag blev precis nyss medlem och är helt ny inom shettis och vill lära mig så mycket som möjligt.
har en egen mini hingst som jag skulle vilja hitta på något med, han är inte godkänd(ännu) och har bara blivit visad som 1åring och vad då tydligen ganska bråkig så han fick 36,5 poäng eller hur det nu var men iaf…
vad kan jag nu göra med honom? kan man visa dem på utställningar för skojs skull eller hur går det till? hur gör man för att förbättra sig tex verkar ju som att många åker på utställningar år efter år kan man bli så mycket bättre än det de ser direkt?
hur gör man om man vill försöka få hingsten godkänd vad tittar de på osv?
vill veta allt:)
Ja, man kan visa på utställningar för sitt eget höga nöjes skull, det är nog det de flesta av oss här gör. 
Bedömning på utställning kan variera en hel del beroende på bland annat dagsform, hur ponnyn visar upp sig och vilken domare som dömer.
Din ponny visades som ettåring och ettåringar kan vara i både bra och dåliga växtfaser, vilket gör att deras bedömningar kan variera en hel del. Sen utvecklas de en del därifrån och förhoppningsvis till det bättre.
Hur man gör för att förbättra dem? Jo, dels hoppas man att de utvecklas som man vill så att de verkligen blir bättre. Man tränar dem att visa upp sig på rätt sätt, så att de verkligen visar upp sina bästa sidor när det gäller. Sen kan man med tiden lära sig att framhäva ponnyns förtjänster och att i någon mån försöka dölja det som är mindre bra, t.ex har man en lite kort hals så försöker man få ponnyn att sträcka på den lite extra just framför domaren.
Vill du försöka få hingsten "godkänd", dvs att det ska bli en RS-hingst, så ska du visa den på hingstpremiering/avelsvärdering som brukar hållas i april och september. Själva visningen är likadansom på utställning, men vid avelsvärdering är det inte bara individen som ska bedömas utan även hans härstamning kan spela viss roll eftersom det är en bedömning av avelsvärdet som görs.
Det hålls ibland visningskurser och liknande i regionalföreningarna. Har du inte varit på så mycket utställningar tidigare så rekommenderas en sådan kurs varmt.
Lycka till med din ponny!

För att försöka få honom godkänd måste du visa för avelsnämnden, de anordnar hingspremieringar varje vår o höst.
Först tittar de på den exteriöra biten, alltså hur hästen är ihop komponerad, äldre hingstar (3 år o äldre tror jag det är) skall göra ett kör/ridprov. De hingstar som sedan rekommenderas skall gå igenom en veterinärundersökning. De Granskas med lupp kan man säga.
Du kan även visa din häst på vanlig utställning, den är dock inte avelsrådgivande, men du får en bedömning på ponnyn. Var dessa utställningar anordnas kan du se på shetlandsponny.se, där kan du oxå läsa om vilka regler som gäller