Tracheal kollaps
För att inte förstöra bronkit tråden så startar jag här en ny tråd om just tracheal kollaps.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Äntligen!! Jag har haft tre shettisar med denna åkomma, men ingen shettismänniska verkar vilja prata om det!!!
Har du också haft någon?
Ja jag har en gammal dam på 22 år som har det.
Kopierar in från Bronkit tråden.
Har varit på djursjukhus och fått henne kollad.
På henne märker man det endast när hon blir ansträngd, då låter det när hon andas och hon kan även hosta. Den hostan är inte alls som vid bronkit utan detta är en hosta som hörs på långt håll och den är så torr. Hennes andning vid ansträngning är liksom kluckande. Hon lider inte av det och man märker det endast när hon blir ansträngd dvs dom få gångerna hon själv tar sig en galopptur

Är det något de får när de blir äldre eller hur fungerar detta?
Pålle som jag hade hemma här som hostade som en björn fick detta i tidig ålder. Fick till svar att man inte kan veta om det är ärftligt men att man först inte märker av detta föräns ganska hög ålder uppnåtts. Fick även veta att pålle kan få detta av att bo i dålig miljö.
Första pålle jag hade här som man såg detta på märkte man inget om man ej ansträngde honom.
Vad jag förstår så kommer detta mer och mer på shetland och det skulle vara musklerna som inte hänger med då pålle växer för fort i dagens läge.

Har det nåt med epiglottis att göra?
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
#6 nej inte enligt vet
Det kan nog komma när som helst, när vi vetbesiktade Celma så såg vet att hon också var lite lite trång dock inget som påverkar henne under arbete. Vet sa då att det är mycket vanligt på shetland.
Mycket vanligt på dvärghundar. På dessa är det en svaghet i uppbyggnaden på luftstrupen som gör att den faller samman.Kan tänka mig att det är samma på hästar.
Altså inget med epiglottis att göra.
Min veterinär förklarade för mig att det drabbar oftast unga hästar. 6-8 år. Det är INTE miljöpåverkat! Orsaken är oklar. Dvärghundar kan man operera, och tekniken finns för häst, men det är ingen som har gjort. När min första häst fick det här var jag förtvivlad, och hade kontakt med strömsholm för ev operation, men ångrade mig. Ville inte att min häst skulle bli försökskanin.
Eftersom det är en åkomma som bara märks vid arbete är nog mörkertalet rätt stort på shettisar eftersom inte alla används. Jag trodde att det var något helt ofarligt eftersom ljudet försvann så fort jag saktade av om jag var ute och körde.
Min tredje häst som haft det här var 19 när vi tog bort henne. Hon hade gått på lösdrift som sällskapshäst i många år, och därför varit symptomfri. Jag körde henne, och hörde direkt hur hon lät, och gamla ägarna hade hört ett konstigt ljud någon gång när hon sprang mycket i hagen, men inte brytt sig eftersom det försvann direkt hon stannat.
När veterinären var här och undersökte fick jag själv se luftstrupen med hennes apparat. Luftstrupen var i stort sett platt. Den ska vara rörformad, men hade mer formen av en knivslida. Det såg hemskt ut!!!
Jag har en granne som haft en shettis med det här, och känner 4 till som har shettisar med konstigt ljud. Ljudet är väldigt speciellt!!!
Min veterinär sa att hon hade haft kontakt med SSS ordförande för att utreda hur stor del av shettisar som har det här, men hade fått till svar att h*n hade aldrig hört talas om det här.

Jag har aldrig heller hört talas om detta , vet inte ens vad det är om jag ska vara helt ärlig, menar ni att de låter speciellt? flåsar de höger eller hur menar ni?

Har heller aldrig hört talas om detta, men ska söka mer om det.
Lite OT men vad är Epiglottis? har aldrig hört det heller.
Har haft häst i över 30år o ändå lär man sig massa nytt, det betyder att man aldig blir fullärd
Epiglottis är struplocket. Den åkomman är ganska vanlig hos travare, men går at åtgärda relativt enkelt med en operation.
När trachea, luftstrupen, kollapsar uppstår ett mycket speciellt ljud, hårt, träigt, svårt att förklara, men det låter INTE som en "vanlig" hosta. Första gången jag hörde det på min första häst var jag på körtävling, körde precisionen sist av 43, banan var helt sönderkörd och han fick dra som en galning. Då trodde jag att han sprängt lungorna, men ljudet försvann så fort vi kom i mål, och sedan tog det nog ett år innan det hördes nästa gång.
Det kan säkert utvecklas olika fort. Min första tog det ca 3 år, nr 2 bara ett och halvt, den sista har jag kunnat ha kvar än om hon bara gått i hagen och inte jobbat.
Ni som harft TK på era ponnyer, hur började det? Vi fick vår valack som hade TK när han var 11 år och redan då märktes det på honom. Vad är de första symtomen? Finns inte mycket att läsa på nätet…

#12 Tack för bra förklaring, nu har jag lärt mig lite nytt igen

#11 Epiglottis kan orsaka många olika sorters problem, även om det inte har med TK att göra. Det kan lägga sig åt vardera sidan, under eller över sitt normala läge och orsaka att hästarna inte riktigt får luft när de presterar hårt. Då uppstår ett högt ljud, ungefär som snarkningar, beroende på hur epiglottis ligger i svalget. Har fått höra av en veterinär att det troligen är lika vanligt på de flesta raser, men att det inte påverkar andra än löphästar eftersom de flesta andra aldrig presterar så hårt. (Inte ens fälttävlanshästar kommer upp i den extrema belastningen under så kort tid som löphästar gör.) Viss ärftlig procent lär det vara också, och därför blir det ju vanligare och vanligare om man avlar på drabbade individer. (Lyckligtvis brukar inte de drabbade bli så bra på banan att de anses värda att avla på.)
Nyfiken fråga; ni som har mer än en shettis med TK, är de släkt? Hur nära i så fall? Ska erkänna att jag inte heller har hört talas om TK på shetland förut. Så om det nu är så vanligt undrar man ju varför det inte "finns" i dagligt shetlandstal alls.
www.stuteriprecious.se
Epiglottis kan orsaka problem !! Ja visst, men är det inte då också ett bevis på att djuret inte är normalt skapt i svalgregionen ? Ett för stort struplock, eller ett trångt svalg ÄR väl ett fel i sig.
Trubbnosiga hundar och katter har trångt svalg till följd av deras byggnad, borde man inte reagera då om våra hästar börjar få sådana fel.
Under alla år har man då och då fått reda på shetlandsponnyer med dessa problem, det har funnits ganska många under de snart 30 år vi har varit involverade i shetlandsponnyn. De flesta har säkert inte kommit till allas kännedom heller.
Tidigare verkade det finnas på vissa linjer, har i dagsläget inte följt upp saken så noga.
# 9
Det GÅR att operera, men inget att rekommendera enligt den info. man får genom jobbet. Under alla mina år har vi opererat en enda liten hund med tråkig utgång.
Gonkan har du hört hur Carmen hostar?, så länge dom inte ansträngs så hörs inget och man märker inget.

#16 Självklart är det fel! Jag skulle inte avla på ett djur (eller låta det fortsätta i träning) om jag visste att det hade fel i svalget.
www.stuteriprecious.se
#9 Det låter inte enbart vid ansträngning, det beror ju på hur kollapsad strupen är. Är den väldigt smal kan ju pålle ha svårt andas oavsett ansträngning eller ej. Den jag hade här förra året lät fruktansvärd bara han gick i hagen.
Mina pållar har inte varit ens i närheten av att vara släkt. Det jag märkte på pålle nr ett var att han andades häftigt. Han kunde hosta bara han travade lätt.
Pålle nr 2 lät som en björn då han hostade och han behövde inte ansträngas alls för att man skulle höra att något var fel.
Enligt Lars Gerth då jag pratade med honom för snart 2 år sedan om detta var det något som var sällsynt på shetland. Mina pållar var enstaka fall enligt honom. Men att det verkade bli mer och mer menade han. I Skara hade dom inte påträffat detta direkt iaf.
Min veterinär här säger det finns på en hel del tävlingsponnyer. Det styrker min tro om att hästar som ansträngts hårt kan få detta.

Men vrf försvinner det med jämna mellanrum om det har med strupen att göra?
Låter som symptomen på Hercules nu när ni skriver här. Vad gör man om man inte opererar då?
#20 jag kan ju bara prata för mig själv, vi gör inget alls utan hon går i hagen och gör inget mer. Så länge hon inte anstränger sig så kan man inte märka att det är något med henne. Hennes symtom kommer när hon travar eller galopperar i frihet, hon kan trava eller galoppera i kanske 500 m sen börjar hon låta och även hostan kommmer.
På Carmen så försvinner inte detta utan hon har det hela tiden.
Kan även säga att hon har både normal puls och normal andning.
Funderade på detta att någon sa att det inte är så vanligt på shettisarn, kan det bero på att inte så många shettisar faktiskt är kollade i halsen? Jag menar vid försäljning så är det inte så många som veterinärbesiktas.
Skriver här också samma som jag skrev i bronkit tråden.
Carmen har 10 avkommer och hon har en travavkomma som är född 94 som inte har några som helst problem (har pratat med den ägaren) och jag vet att hon har ytterligare 3 avkommer som går på travet nu eller tills rätt så nyligen och dom har ju då inte några problem.
Om det skulle vara ärftligt så borde ju någon av hennes äldre avkommer i så fall ha fått det och som sagt fyra st lite äldre avkommer har inga problem och den äldsta är född 92 och den yngsta av dom som jag vet används inom bruks/trav är född 01
Carmen själv blev dålig 03 om jag inte har helt fel och då var hon 17 år, 04 köpte jag henne och 05 var hon kollad på djursjukhuset i helsingborg, hon har inte blivit sämre under åren.
#19 Har det gått för långt låter det även i vila, helt riktigt.
Mina tre var INTE släkt, ens på långt håll. Men min veterinär tror ändå på en viss arvbarhet.
Som sagt, ett stort mörkertal finns säkert, hur många använder och anstränger sina shettisar? Min veterinär tänkte när hon åkte ut till mig ang häst nr två, att hon visste vad det INTE kunde vara, för åkomman är så sällsynt att en hästägare inte kan drabbas två gånger.
Nu har jag drabbats tre ggr.

Men Hercules låter endast i början på träningspass. Hostar till ett par gånger när vi börjar trava, sen låter han lite skumt…när han är uppvärmd låter han ingenting.. :/

#24 det låter ju inte som om han har samma problem
#24 Nej det låter inte som det mina hästar hade. Det ljudet försvann inte efter uppvärmning, bara när jag saktade av/stannade.

ok för förklaringen på ljudet låter som ni förklarar. Låter dock inte hela tiden..
Om hästar har detta fel blir det bara värre och värre ju mer man anstränger dom. Det försvinner inte efter en hostatack. Det låter som om det mer handlar om torra slemhinnor eller någon form av infektion i övre luftvägarna.
Är det verkligeninte fler som hört talas om denna åkomma??? Vad säger alla uppfödare - ärftligt eller inte?
Jag har tidigare sökt på olika forum på nätet efter svar på frågan. Jag har letat så gott jag kunnat i de vetenskapliga artiklar jag tragglat mig igenom. Men det verkar inte finnas några entydiga svar.
Och framförallt, det verkar vara en väldigt okänd åkomma för de flesta hästägare - de som inte råkat ut för det själva. Jag själv tycker ändå att jag är ganska påläst om de flesta hyfsat vanliga åkommor på hästar, kunskapssökande svamp som jag är, men jag hade aldrig hört talas om det tidigare när min kompis berättade om att hennes pony hade det.
Lite underligt att det är sä okännt. Då vi började i början på 1980, var det ett vanligt problem bland unghästar och ganska vanligt bland shetland. Men det är väl skönt i och för sig att det har minskat då har ju aveln gått frammåt i det avseendet.

#31 Ja det är väl det som kallas att man avlar framåt 
Men jag har aldrig hört talas om denna åkomman och det är ju rätt otroligt kan jag tycka då jag började rida när jag var 4 år och har hållit på sen dess, har iof bara haft shettisar i snart 12 år men ändå.
hade aldrig hört detta tidigare i heller förens gammel mor blev diagnostiserad med det -05
Jag hade heller aldrig hört talas om detta förrän min egen fick diagnosen. Däremot hade jag HÖRT ljudet på en minishettis på tävling. Jag trodde den skulle falla död ner vilken sekund som helst. Ägaren ville inte prata om det.
SÅ ovanligt kan det väl inte vara egentligen. Jag har haft 10 shettisar, och tre av dom har haft det här.
#34 jag pratade med min vet igår och hon sa det är jättevanligt, har det visat sej nu
#35 Det var nog det jag trodde. Undrar om någon tar tag i problemet? Kanske på höstmötet?

#35,36 Fast jag tror ju inte att det kan vara så stort problem då det är väldigt många som inte har hört talas om det .
Det är inte så att det är andra saker som kan utlösa det , med tanke på att vissa har fått flera , miljö eller annat tänkte jag på då.

Jag har heller aldrig hört talas om detta.
min tanke är om det är så att dom kan få det efter en förkylning?
Jag vet att struppipning kan vara en svit från kvarka tex.
#37 Min häst nr ett fick det ett år efter han kom till mej och vet tror han haft det i flera år. Nr två hade det då jag hämtade honom. Enligt ägaren hade han hostat i 10 år så hos mej har dom inte fått det.
Finns nog på flera hästar. Många hymlar ju om så himla mkt så det är säkert en anledning. Ärlighet bland hästfolk är lika med 0
#39 ena vet här sa att dom kan få det efter infektioner men då ska dom ha det gång på gång utan att bli behandlade

Jag tror inte på att folk hymlar om det faktistk , tycker tvärtom att folk är väldigt öppna om saker, fattar inte varför man alltid ska misstro folk och uppfödare …
#42 Folk HYMLAR och det i groteska mängder. Har fått reda på flera hingstar som lämnar fel på fölen bla. Och är inte detta hymmel så vet jag inte. Ush och tvi.

#43. Har du sett fölen så du vet att det är sant och inte bara rykten?
När det handlar om tracheal kollaps tror jag faktiskt inte att det handlar om hymlande. Det är såpass få hästägare som känner till existensen av detta besvär, så jag kan mycket väl tänka mig att det finns hästägare som säljer vidare en häst med detta utan att nämna att hästen har det, pga att de inte vet att det är därför de låter illa.
Jag hade inte hört talas om detta innan jag läste om det på Forumet
När man har haft en häst en häst med denna åkomma blir man väldigt uppmärksam på hur andra låter! Det är väl som folk säger när de är med barn, helt plötsligt ser man bara gravida.
Nackdelen med shettisar är väl att det är så liten del av antalet hästar som används och ansträngs. De kan gå med detta i många år utan att visa symptom.
Min vet säger att det INTE är m iljöpåverkat.
Och jag tror som 43, mycket är hymlande, men också ren okunskap. Men också en ovilja att höra att det FINNS problem som kanske kan vara ärftligt.
# 47 Om man inte kör eller rider pållen menar du att det inte hörs då förrän de blir väldigt dåliga?
Kan man inte se något symton i hagen eller i stallet innan?
#47 Precis
#48 En pålle som inte har grova problem behöver man inte kunna se eller höra det på, nej.
Problemet är som jag skrev tidigare samma som många av våra dvärghundsraser dras med.
Hur ska man komma till rätt med problemet om man inte vet om det? Om det dyker upp i hög ålder kanske stoet redan fått några föl?
Skulle man inte märka något pållarna galloperar ju ganska mycket i hagen?
# 50 Vet man något om arvgången på de drabbade dvärghundsraserna?
#51 Då luftstrupen kommit till den fasen då hästen har svårt att andas har det gått väldigt långt. Många hästar har nog mildare grad av detta utan att man vet om det. Det kan räcka att kanske motionen känns lite löjlig, hästen kanske pustar mkt och blir fort trött av motion man kanske skulle kunna tänkas pålle borde klara.
#53 Verkar inte helt enkelt att kolla. Vid vilken ålder börjar man kunna anna något?
# 51
Vet inte om man känner till hur det nedärvs, men det kan nog någon dvärghundsklubb svara på. Dvärgspets ex. har oerhörda problem med det.
Kan nog tro att de fölen som man säger "snarkar" kan vara sådana som kan få problem i framtiden, men det är bara en fundering. Då menar jag inte de som snarkar då de sover utan de som låter annars,
Själva kollapsen är ju orsakad av en slapphet i luftstrupens uppbyggnad, så att den faller samman och får kramp i det läget, istället för att vara styv i väggarna . Kanske ingen bra förklaring men så blir det.

När man läser den här tråden så känns det som att man blir beskylld för en massa saker enbart för att man har shettisar och inte pratar öppet med folk och fä om tracheal kollaps. Jag kände inte ens till det innan den här tråden kom, så hur ska jag (och många med mig) kunna prata om det då? Det handlar inte om att vi inte vill föra en öppen diskussion. Visst vore det bra om SSS (t.ex.) tog upp ämnet om det nu är så vanligt som fler i den här tråden menar att det är. Men vad är "vanligt"? Att 1 av 1000 har det eller att 1 av 10 har det?
Och så blir man beskylld för att man hymlar å det grövsta, för ärligheten bland hästfolk är tydligen noll och ingen. Jaså? Vad har ni för hästfolk omkring er egentligen? Det måste ju vara en väldigt försåtsminerad värld ni lever i, om ni misstror alla som har häst helt sonika för att de har häst…?
www.stuteriprecious.se
#55 Hold your horses!!!!! Om du känner dig beskylld är HELT upp dig till!! Jag har haft vetskap om den här åkomman i ca 5-6 år, och försökt få svar, men INGEN utom min veterinär har velat prata om det. Jag har mailat Lars Gerth som enligt uppgift skulle göra en undersökning,men inte fått svar.
Det är väl med det här som med kvickdragshästar. De säljs ofta symptomfria på sommaren, sedan kommer besvären under installningen, och säljaren har aaaaalllddriiig märkt något.
Och med det menar jag att visst, en och annan häst har säkert sålts med tk där säljaren inte visste något, men jag tror även att vissa säljare mörkat det hela.
En som jag pratat med som har en shettis som låter så här säger att det beror på att den ätit torrt gräs!!!!!!!!! Det fastnar i halsen och retar och orsakar ljudet. (Vill inte kalla det hosta, för det är det inte.)
Med mina inlägg skulle jag vilja skapa debatt om vad som kan göras!! INTE anklaga någon. Så ledsen som jag var när min första häst togs bort vill jag inte att någon ska behöva bli om det är ett fel som man kan undvika på något sätt.
Och OBS!! Jag har aldrig anklagat mina hästsäljare för det här!!! Bara informerat om vad som hänt!
Ella! Har det gått riktigt långt hörs det naturligtvis även när de springer i hagen. Min första Teddy lät som en hes trumpet. Mina grannar kom och frågade vad det var för konstigt djur vi hade i hagen, för det lät så konstigt.
Enligt min veterinär debuterar det här i tidig ålder. Från 4-5 år upp till 9-10.
Jag misstror inte alla som har häst. Jag har heller inte skygglappar på mig. Hästbranchen är en pengastinn branch och pengar kan få folk att göra det mest konstiga saker.

VISSA människor kan göra konstiga saker för att tjäna pengar. Det jag reagerar på är att ni får det att låta som att ALLA är pengakåta och kastar ut det sunda förnuftet genom fönstret så fort det dyker upp ett tillfälle att tjäna lite pengar. Flera i den här tråden ger samtliga shetlandsägare duktiga skopor ovett helt obefogat. Att ni har träffat några som betett sig oärligt är väl en sak, men säg inte att HÄSTFOLK i största allmänhet hymlar och ljuger. Jag tar åt mig även om jag inte känner mig träffad, för jag avskyr att beskyllas för nåt jag inte har gjort! Det finns alltid två sidor av ett mynt, men det är väl lätt att glömma, uppenbarligen.
www.stuteriprecious.se

#57 Bra skrivet, håller med dig helt och hållet.
Sen så stämmer det inte för det är jääääättte många shetlandsponnyer som används , det är bara att åka till en travbana så ser man hur många det är som körs och används .
#57 Läs lite bättre. INGEN har anklagat ALLA för något. Var snäll och låt den här tråden handla om det den ska handla om, nämligen TRACHEAL KOLLAPS!!! Vill du diskutera annat - gör en ny tråd.
#58 Jag menar procentuellt sätt av alla shettisar som finns, är det inte så många som används.
Och som sagt, låt den här tråden handla om tracheal kollaps.
Jag vill säga att när jag köpte Carmen så blev jag meddelad om att hon hade problem med sin andning så säljaren har varit helt ärlig mot mig när det gäller henne.
Celma som vi sålde hade vi ingen som helst anning om att hon var trång det fick vi reda på när vet gick ner i halsen på henne vid besiktningen, hon är trång men har inga som helst problem med att jobba.
Det är svårt att säga hur dom låter, jag kan bara säga att det låter något hemskt när dom väl låter.
Jag tycker det är bra att diskussionen har kommit fram angående detta då många aldrig har hört talas om det. Jag ser bara positivt med detta.
Jag förstår inte att så fort det blir frågan om något som inte står rätt till så börjar folk att känna sig anklagade och påhoppade. Varför kan man inte försöka att ta saken som den är istället. Och med gemensamma krafter se till att vetskap/kunskap sprids om problemet.
Att fött upp eller ägt/köpt/sålt en häst med problem är väl inte någon katastrof, MEN att inte göra någe åt det anser jag är ett fel gentemot rasen som sådan.
ATT det förekommer det vet jag helt och fullt sen att ALLA inte vet är en annan sak. Att vissa veterinärer säger att det är ovanligt kan ju ha sina orsaker. Kanske har just den inte träffat på någon/några i sitt distrikt. Jag kan garantera att INGEN veterinär kollar i hela riket om just den åkommam förekommer bara för att någon undrar över det.
Att det skulle uppkomma i en viss ålder håller inte jag med om, en del faller nog bort redan som föl. Men en ponny som ansträngs är klart att det märks tydligare på än en som bara går i hagen.
Stopp här nu alltså. Hymlandet har inget med pengakåtet att göra, snarare för att folk inte ska upptäcka att ens fina hästar har fått avkommor där det finns fel.
JA, Folk hymlar! Har varit så nära sånt att jag kräks.
Ella: Min vetreinär sa att det kan komma i vilken ålder som helst. Pålle nr ett här fick det runt 10 års ålder och nr 2 borde fått det tidigare då ägaren sa han hostat i 10 år och han var 16 då han var hos mej.
Ingen vet ju om det är ärftligt.Veterinärer rekomenderar inte att man inte avlar på dessa men man ska vara aktsam och uppmärksam givetvis.
Har kollat upp detta väldigt långt tillbaka och försökt gräva så mkt det går och kan inte hitta hosthästar i samma släkt.
Tittar jag på en ny pålle gör jag hostprov på denna. En hand klämmer hästen under käken på halsens början. Hostar hästen, köp inte!!!
Men inte kan man avgöra om en häst har dessa problem genom att trycka den i den regionen, problemet sitter oftast längre bak/ner Vilken häst som helst hostar till om man klämmer ihop strupen som du beskriver.
Jag vet att shetlandshingsten Fredrik avlivades pga trakealkollaps, något som hans ägare var väldigt öppen med. Innan någon reagerar att jag skriver det här, kan jag försvara mig med att jag skrev om det under rubriken "Ponnynytt" i tidningen RIDSPORT, så det har sedan länge varit publicerat officiellt.
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
#64 Jag säger inte att en häst som hostar på reflexen har detta, med de som har det reagerar då man trycker. En frisk ponny reagerar inte.
#65 Eftersom Fredrik stod här hos mej och det var jag som var hos veterinären med honom så vore det väldigt intressant veta vad du skrev i din artikel…
# 66 Inte mycket mer än att Fredrik var avlivad och att han enligt hans ägare drabbats av trakealkollaps.
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
#67 okej

Det trycket gjorde de alltid i allafall på veterinärskollen när man tävlade inom ridsporten men det behvöde inte vara någon Tracheal kollaps för det , utan även hästar som har hosta/förkylda eller annan sjukdom reagerar när man trycker där på dem .
#60 Det är nog ändå fler shettisar än som används vad ni tror, kolla på alla ridskolor, alla som använder de hemma till sina barn , körponnyer på hemma basis osv.
Bara för att inte det kanske är så många som använder sina som är här på denna sidan så är det väldigt många som använder dem fast alla kanske inte tävlar med dem.
Men det är samma där man kan väl inte skriva att folk döljer kvickdrag och annat , varför dra alla över en kam , jag har svårt att förstå det om jag ska vara ärlig, jag tycker nog att det är tvätom att det är fler som är ärliga och talar om vad hästarna har för fel eller brister.
#69 Men hallo! jag skrev ju det…. Och nä vid förkylning ska hästen inte hosta vid retning, då ska den vara rejält förkyld.
De som inte råkat ut för oärliga människor kanske är överdrivet optimistiska?
#69 Men du, jag skriver att det FÖREKOMMER att hästar säljs oärligt, det är väl inte att dra alla över en kam?
Och jag menar att det finns ett stort mörkertal bland shettisar ang tk, pga av att de inte används så mycket och ANSTRÄNGS! På min ridskola finns en shettis och han arbetar då inte ihjäl sig. Han går vissa barnlektioner + ponnyridning på lördagar och han blir sällan ens svettig.
Jag tycker vi kan diskutera själva åkomman tracheal kollaps, inte kritisera varje enskilt inlägg.
#71 Till mej skickas det mail… tycker det är bättre =) Många har funderingar om Fredrik och jag vet inte vad ägaren sagt då denne inte var med hos veterinären vid utlåtandet =(
Svarar gärna på mail men inte på sånt där det framkommer skitkastning