Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 2798 ggr
HannaDolly
0

Giggsele

Ngn som vet eller kanske till och med har en giggsele till salu? Inte allt för dyr? Till en shettis som är 95 cm i manken?

TAACK för svar :DDD

obs. tack till alla underbara personer på denna hemsida som man får alla bra svar från :DD

StuteriSolo
0

http://www.ponnytravprylar.e-butiken.se, där kanske det finns något för dig? shetlandsselar från 1250:-

PP
0

Möjligen kan jag förmedla en bättre begagnad Pfiff-sele… Ridskolan har sålt ponnyn vi köpte den till och den andra shetlandsponnyn är precis för stor. Det är storlek mini på selen, men ponnyn som hade den mätte 90 cm och var rätt långlinjerad och grov. Hon hade det mesta indraget på nästsista hålet, om jag minns rätt. Inte alls särskilt mycket använd och komplett med huvudlag, baksele och töm.

PM:a om det verkar intressant, så hör jag med klubben. Vi skulle behöva en loksele passande kraftig D-ponny eller Nordis istället…

HannaDolly
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

om man ska ha en giggsele .. måste man ha en sulky/rockard med svängel+ draglinor? har ej det .. kan lägg upp en bild på hur min sulky ser ut .

HannaDolly
0

oj den var ganska liten den bilden  .. men här kommer en till från sidan.. obs skaklarna är ngt långa därför vill jag ha en giggsle så den kommer längre upp så att inte all vikt kmmer på manken och så att hon har bogen fri :))

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
StuteriSolo
0

för att kunna använda en giggsele måste du ha svängel och fäste för bakselen, bröstan med draglinor fästs ju i svängeln, och hela härligheten hindras från att falla ur skackelöglorna av baklädret, alternativt hindrar vagnen från att åka fram så den ger ponnyn en skjuts i baken. Fast det ger ju livet mer spänning…. Skrattande

[Teddy]
0

#4 Du tänker helt rätt! Skaklarna måste komma upp,  även kortas lite. Man kan sätta en rem på däckelremmen för att få ett giggfäste. Svårt att förklara, kan ta en bild under dagen.

HannaDolly
0

vad händer om jag inte har svängel + draglinor?

HannaDolly
0

kan man inte fästa draglinorna såhär ! -------->

att man fäster draglinorna så på sidan? eller blir det konstigt för hästen? själv tkr jag att det verkar bra , vad tkr ni? Se bilden på min idé :)

(kanske blir svårt att se men kopiera bilden och öppna den i ngt bra program så att ni kan zooma in :))

SofieN
0

Det är väl bara att köpa och montera en svängel? Om du sätter draglinorna sådär förlorar det ju helt sin mening och blir inte speciellt bra för hästen.

HannaDolly
0

okej , hur mkt kostar en svängel?

Pyttis
0

Gå in på www.driveout.se

De säljer svänglar.

HannaDolly
0

men jag vet inte hur jag ska sätta fast svängeln .. det finns liksom inget därfram som jag kan fästa den i !

Se bild

Pyttis
0

DEt Du kanske kan göra = att förstärka plattan (den Du lutar fötterna mot) och fästa svängeln där. Blir som sagt helt fel att fästa draglinorna som Du ritat på bilden. Vitsen med svängel med draglinor fästa i den är att de följer med i hästens rörelser , bättre för hästen, istället för det annars "stumma dragandet".

HannaDolly
0

#15 kan du visa med en bild på hur du menar ungefär? Taack :)

Pyttis
0

#16 Har tyvärr ingen bildRynkar på näsan, men att förstärka Din "fotplatta" med ex. ett plattjärn över hela plattans bredd (både in och utsida) som Du skruvar fast för att sedan fästa svängeln i plattjärnet. Du kan ju också fråga på Driveout eller vad Du nu beställer svängel ifrån om tips för fastsättning. De är ju körkunniga, själv är jag bara glad amatörGlad

[Teddy]
0

Skivan ser ut att vara plyfa eller något liknande. Du kan göra ett fäste och sedan borra fast det med genomgående bult. Om du bor i trakten av Linköping kan jag tipsa dig om en kille som är duktig på att fixa vagnar.
Jag skickar med en bild på mitt giggfäste till selen. Den sitter nu på en giggsele, för jag tycker själva origanalgiggselfästena (långt ord!) är lite bökiga. Jag har en sporrrem om däckeln och selremmen för att stabilisera det hela. Om du har högre skakelfäste MÅSTE du ha draglinor, det blir helfel annars.

HannaDolly
0

okej tack så grymt mkt för alla svar har en fråga bara (a) vad händer om man inte har draglinor och en svängel?