Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 34-minneslunden
Läst 2302 ggr
icansson
0

min lilla vän finns inte mer.....

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I tordags fick jag ta ut veterinären då jag upptäckte ett stort sår på mons svans. Veterinären gav mig antibiotika o sårrengörning.Tyckte det började se bättre o bättre ut men på fredagkvällen va de mycket värre.

Lördag åkte jag direkt in med honom till djursjukhuset.

Då visade det sig att det kommit in fluglarver i svansen och veterinären sa de går fort för dessa larver att äta sig in i. Efter undersökning av honom så fick jag beskedet att de va tvugna att amputera svansen. När de började på att rengöra så såg de att de hade tagit sig ända in i ryggraden.

Så där stod jag med tårar i halsen och fick beskedet att en operation skulle kosta över 30000

och då skulle han ändå inte kunna användas för att ryggen inte gick att reparera. Och utan svans.

Min lilla älskling fick tyvärr somna in igår.

Saknar han så och jag kan inte förstå att detta hänt.

Roo-mon var en speciellt häst en underbar individ. Han kom alltid o skulle hälsa när man kom och gav alltid ifrån ett litet gnägg. De är tyst o hemskt utan honom o det känns som denna sorg aldrig kommer gå över.

zettan
0

Beklagar din sorg. Styrkedroppar till er

sanne
0

Men gud så hemskt. Du har ivf haft en bra tid med honom, trots all turbulens som varit.

lider med dig.

Maliiin
0

Beklagar sorgen! Stackars Mon:(

RosaGosa
0

Så hemskt…!

alltid svårt att behöva ta ett sådant beslut och att förlora en vän…

VeronicaP
0

otur aldrig roligt att behöva göra det  men ett klokt beslut ..

veronica-olsson
0

Beklagar!

Miija
0

Fy så hemskt. Beklagar.

shettismaffian
0

Beklagar sorgen aldrig roligt att förlora en vän.

Aribigga
0

Fy vad tråkigt, lider med dig!

lurvponnyn.vimeddjur.se

Ninnii
0

Mne usch! Beklagar verkligen!

BoelH
0

Jag lider med dig…

AusaBausa
0

Usch så hemskt! Så tråkigt för dig…tänker på dig!

[Rebecka]
0

Beklagar o lider med dej..Allt känns så fruktansvärt jobbit och min lilla atom saknar sin vän

Jossan-J
0

Lider med dig, beklagar verkligen!

Gosa
0

Åh så sorgligt. Tänker på dig.

Jess
0

Men guud vad läskigt fluglarver som äter sig in till ryggraden..nää vad tråkigt och tragiskt. Beklagar sorgen över din lilla häst.

Jaha en sak till att oroa sig över..Skrikandesfluglarver…

polgara
0

Men fluglarver äter väl inte frisk vävnad?

[Billan]
0

Beklagar förlusten.

Flugorna är otroligt snabba att lägga ägg bara det finns en blöt fläck. En sådan fläck blir snabbt geggig och passar för larverna att förse sig i. De äter otroligt snabbt in sig i djurens kroppar. Hur otäckt som helst.

Kaniner är ju väldigt utsatta vissa årstider. Har även varit med om ( genom jobbet ) att hundar är helt angripna av larver i olika stadier, det är otäckt.

Kratern
0

Usch så hemskt. Beklagar sorgen.

#18 Har du någon aning om hur lång tid det kan ta? För att göra ett helt annat exempel då….Om en häst t.ex får ett sår i ljumsken. Hur snabbt sprider sig larverna från ena dagen till den andra?

VeronicaP
0

Fick ju in larver i Ajax sår när det begav sig med honom , jag hade tjärsalva och annat skit på men inget hjälpte , så jag fick plocka hem honom från betet , då vi inte har lika mycket flugor här hemma i hagarna ( de blåser bort ;-) och tvättade rent , jätte äckligt med larver urrrk, satte på MJ salvan varje dag och snart så var det läkt fint måste jag säga och alla flugor försvann från såret med .

stallostby
0

Det var ett tragiskt slut må jag säga! Usch, det får en att kolla hästarna ännu noggrannare nu…

[Billan]
0

# 18

Det kan gå oerhört fort, på ett par dagar har de ätit ganska djupa hålor. Gäller att skydda såren så att inte flugor hittar dit. Risken är ju mindre nu än mitt i sommaren.

Malungstjej
0

Fy va jag lider med dej, sänder "styrkekramar" till dej..

icansson
0

tack för all stöttning och förståelse

India
0

Så hemskt! Tänker på dig!

Trine
0

Beklagar verkligen…Är så jobbigt när det händer så oväntade saker..

Kratern
0

#22 Jag tycker det låter jätteläskigt. Trodde att fluglarver bara åt död vävnad.

De används ju på människor för att "rensa" t.ex liggsår.

Förlåt trådkapet.

Annalena
0

#27 Iii det låter vidrigt ! Hoppas att jag slipper det.

Kris_J
0

Verkligen vidrigt. Beklagar att du förlorat din ponny.

Veritas odium paretFörvånad

LilleBell
0

Beklagar verkligen Rynkar på näsan

Hanna-D
0

Stackars häst. Beklagar din förlust.

Ellinor Johansson
0

Usch vad hemskt, beklagar din förlust.

Gullan86
0

men fy så hemskt visste inte ens att detta kunde hända. har aldrig hört talas om det…så hemskt.

HannaDolly
0

var inte han en va dom två hingstarna som blev räddade från slakt?

Usch så hemskt , beklagar !

icansson
0

#34 jo de var han den äldste brodern.

den andra hingsten hade min kompis men verkar som han tyvärr redan blivit en vandringspokal. Så ser jag han på annons eller om någon annan ser han var vänlig kontakta mig han är värd varenda öre o jag vill gärna att han ska få komma till mig o stanna..

icansson
0

bilden är på roo-mall

icansson
0

roo-mon

Gullan86
0

vem av dem blev avlivad?

[Rebecka]
0

#38 Roo-Mon