Vinterföre
Ni som använder era hästar till ridning/körning
Vi har kostat på Roxiti skor med snösulor runt om i alla år, men det känns mycket för Anton nu när han har tre hästar att sko.
Två av grabbarna är skodda runt om och behöver det vid körning på grusvägar. Även den tredje kommer att behöva skor när han kommer i vagn igen.
Det är svårt med snösulor på shettis så vi har även funderat på tunna vanliga sulor.
Hur gör ni med era shettishovar i vinterföre?
Numer pensionär i Nynäshamn
mina går barfota, men används inte heller på hårt underlag på samma sätt som era. snön lossnar bra rån hovar som inte är skodda, däremot kan jag inte ta dem ut någonstans där det är det minsta halt, vilket är lite förargligt…
min islänning hade vanliga sulor fram istället för snösulor. det funkade jättebra!

inga snösulor. dem trycker på hästens egna sulor!
har man häst med känsliga hovarna och sula så skulle jag använda vanlig tunna sulor.

Vi som bor i norrbotten har hästarna bara vanligt vinterskodda utan snösulor, har inte haft några problem med det. En del går barfota när det är bra före, snövägar utan is. De tränas för trav och körning, och sätts igång efter jul, så det är ju oftast gott om snö då.
Vi har våra skodda utan sulor. Har fungerat bra De vilar fram till jul nu sedan är det full fart med uppträningen inför nästa säsong (trav)
#3 ni har tur där uppe som har så kallt att det verkligen är snö.
här nere i Stockholm får vi gärna barmark mellan snöstormarna, smältvatten som fryser och det blir halt! jag lärde mig den hårda vägen, men som tur var gick allt bra.

Vi drar ju av skorna på våra under vintern så då får de gå barfota .
Men jag hade tagit vanliga sulor om jag hade haft skott på vintern funkar bra det också.

Har aldrig haft sulor på någon häst, faktiskt. Frågade min hovslagare om det förra vintern, eftersom "alla" sa att man "måste" ha det och jag tyckte annorlunda. Hovis höll med mig och sa att skorna sitter bra mycket sämre, samt att sulor inte alltid har önskad effekt ändå. Så det blev inga sulor då och det lär inte bli några i framtiden heller. Känns som en totalt onödig utgift.
(Har jobbat i stall där hästarna haft sulor, tycker inte att det har hjälpt.)
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Vi har som sagt haft snowgrips på Roxiti och de har både suttit bra och fungerat som de skall - dvs inga styltor när det varit sådan snö. Vi varnades i förväg för tappskor men det har aldrig inträffat vad jag minns.
Vi pratade med Sune i Skåne om tunna sulor eftersom det är pilligt att få dit snowgrips.
Så länge Anton inte har någon vagn kanske de kan gå barfota om det blir halt.
Tack för alla råd ändå!
#7 det beror ju på varför de har sulor. min isis hade jättedåliga hovar, speciellt fram, och blev konstant halt om man inte hade sulor på honom fram. Nu går han utan skor då jag bestämt mig för att pensionera honom. Han får ont av grusigt underlag, men hans dåliga hovar blir bättre när de slipper ny söm hela tiden. (man undviket förstås det underlaget så gott det går)
han hade däremot snösulor bak på vintern. av just den anledningen att snön skulle lossna. det fungerar mycket bättre hos oss med än utan. de får inga snöstyltor som de annars fick med skor. däremot får som sagt mina oskodda inga snöstyltor… detta fenomen uppstår dock endast vid kramsnö. beror kanske på vart i landet man bor vid det tillfället också? de bästa vintrarna är utan tvekan de där det är riktigt kallt och mycket snö. då har vi aldrig problem med halka eller snöstyltor. hade det varit så bra hade jag nog hellre valt att ta av skorna på vintern.
Jag har bara en häst skodd vintertid och han går med fyrbrodd och snowgrips. Fungerar bra och vi har inte haft några tappskor än.
Jag har inte sulor på, men Bill är ju mini så hans hovar är inte så stora. Så det får räcka med bara skorna, är rädd att han ska bli sömskodd annars om man ska ha sula oxå. Jag hade han skodd förra vintern och det gick bra, har även brodd på.
#10 Härlig bild!!
Jag har mina skodda fram, använder inte snow grip/sulor på shettisarna, bara på mitt halvblod. Jag har ibland vid töväder smort insidan på hovarna med ekololja, ibland pälsglans, och det gör att snön inte fastnar lika lätt. Ett tag i alla fall. Men eftersom jag kör på väg, blir det sällan styltor.

Det var inte tappskor som min hovis pratade om, utan att skorna inte sitter bra på hoven. Rör sig mer än de ska, etc.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Vi har boots med brodder. easyboot bare, i riktig størrelse sitter de bra i alle gangarter, og det kladder ikke.
#14 Vilken härlig bild! Hur fäster du draglinorna i snowracern? Jag funderar på att låta vår shettis dra barnen i pulka i vinter, men funderar just på hur man bäst fäster draglinorna.
Har haft jätteproblem med styltor… Hovis sa att shettisen hade för små fötter för snösulor. Sprayade med glansspray på insidan av skorna, hjälpte inte ett skit… Någon annan som har bra tips hur jag ska slippa styltorna?
Om man använder snösulor som har luftkanaler så är det inga problem med att de trycker i sulan på ponnyn.
Det man kan göra när det är pyttehovar och man vill ha snösulor, är att man helt enkelt klipper av två bitar i lagom längd och fäster en på vardera sidan av hoven. De behöver inte nödvändigtvis sitta ihop i mitten så som snösulorna gör när man köper dem. Det är oftast just partiet i tådelen som krånglar till det i små hovar.
Sen är snösulor till bakskor lättare att använda om man inte vill dela dem. De är spetsigare och lättare att "trycka ihop" till rätt bredd även i framhovarna. Man kan klibba ett jack i den "platta" delen i tån (den som ligger under skon) också för att lättare kunna forma dem rätt.
(några tips från en hovis som testat många varianter….)
PS!
Kom ihåg att spara de snösulor ni plockar av, de går att återanvända MÅNGA gånger! Jag har själv flera par begagnade som använts flera vintrar, på halvblod.
Vi har haft olika hovisar, de har alla använt de som har luftkanal och klippt av "benen" på dem till rätt passform. Vi har återanvänt sulorna de år vi hunnit få fram dem i tid och aldrig mer än en omgång per säsong.
Vi har inte haft några problem alls, de fungerar mycket bra även på en liten hov.
Frågan är mer ställd för att få alternativ eftersom det är dyrt att sko med snösular och nu har han tre som skulle behöva det. Än så länge är det inte aktuellt, men det brukar komma snabbt när det väl vänder och blir vinter.

Det finns minisnösulor till små hästar. Passar jättebra på shettisar och andra ponnyer med små hovar. Att skorna skulle sitta sämre har jag inte märk av alls.Det gäller att anpassa sulorna ordentligt så dom ligger still i skon innan den spikas på.
#2 Att sulorna skulle trycka håller jag inte med om. Tryck i tådelen kan du få av vilken felanpassad sula som helst, om det är det du menar. Alltid när man skor med sulor gäller det att vara noga vid verkningen och skåla ur lite i bärränden så att inget tryck uppstår.
Hälsning
Lotta, hovslagare.
Tack för svaren! Kanske provar jag att klippa sönder "stora" snösulor nästa gång det är dags för skoning!
#21 Var kan man få tag på sådana minisulor?

#22 Dom finns hos hovslagargrossisterna och även på vissa andra ställen där hästprylar säljs. Din hovslagare kan säkerligen beställa hem. 
vi har alltid haft barfota men nu måste vi börja med skor å brodd på vintern, för vi har alldeles för mkt asfaltsvägar där det blir is runt omkring oss.