Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett12-foder-utfodring
Läst 3356 ggr
lisa_4
0

Mager shettis!

Hon är smal man kan se lite av revbenen inte så att dom sticker ut eller så att man kan räkna dom men dom syns under skinnet. Vad ska jag ge henne för foder? Problemet är att jag kan inte ge henne vilket foder som  helst för hon har fång. Men den hära sommaren har det inte varit farligt alls dom gick i en nerbetad liten hage hela sommaren. Hon hade lite problem på våren då hon smet helatiden men sen satte vi upp eltråd, då höll hon sig inne. Men vad ska jag ge henne att äta?

thira
0

Jag har gett mitt problemsto (har haft fång, gammal, svårt att hålla hullet) Hippos havrefria Müsli Harmony hela sommaren och tycker den funkar mycket bra. Den är framtagen särskilt med tanke på fånghästar.

Pyttis
0

1 Var köper man Hippos? Återförsäljare? Hemsida kanske?Fundersam

lisa_4
0

Okej ska kolla det då :D

thira
0

Hippo säljs av Svenska Foder, dom kanske har ngn hemsida.. Vår hästsportaffär har det sortimentet.

AnnaLundin
0

Först så hoppas jag att du inte försöker svälta bort hennes fång…

Börja med att ge henne ett bra hö, i tillräcklig mängd, dvs minst 4-5 kg/dag om det är en "normalstor" shettis. Och gärna då ett ganska tidigt skördat hö med BRA näringsinnehåll, så att det täcker hennes underhållsbehov av både energi och protein. Räcker inte detta skulle jag nog rekommendera att du kompletterar med t.ex Krafft Groov i lämplig mängd.

Det du ska vara noga med är att göra så små förändringar som möjligt av hennes foderstat och om du måste ändra något, gör det succesivt!

lisa_4
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Men det är så att hon fick fång en vinter också och då berodde det på att vi gav henne för mycket och för "bra" hö som var skördat tidigt. Hovslagaren sa att vi skulle minska ner på höet, då gav vi ca 3-5 kg per dag.

Så om vi ger henne för mycket hö så får hon fång…

jullan
0

Man ska känna revbenen inte se!

Asagard
0

Vi har två ston som har fång. De klarar inte silage, utan måste ha hö. Vi ger fri tillgång till hö på vintern, ett hö som är andra skörd, men inget kraftfoder och det tycker jag har fungerat alldeles utmärkt! De har hållt hullet mycket bra, men hade de fallit ur, hade jag inte tvekat, utan direkt gett dem Krafft grund eller grov, eller möjligtvis Krafft Müsli.

Milla
0

mitt gamla sto med fång har rasat i vikt nu när hon går med föl och hon får idag lucern och krafft och det fungerar bra

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

AnnaLundin
0

#6 Det är inte särskilt ovanligt med fång på vintern. MEN det beror faktiskt inte på att man ger dem mycket bra foder… Den allra vanligaste orsaken till fång på vintern är en av de utlösande faktorer som man faktiskt känner till, nämligen att de betar av frostnupet gräs på morgnarna. I detta frostnupna gräs finns ett kolhydrat som man har lyckats framkalla fång med. Den sortens kolhydrat ombildas när frosten släpper, därför är rekommendationen att man ger dem hö i hagen så att de äter DET i stället för gräs tills frosten gett sig.

Jag har faktiskt aldrig hört talas om att någon fått fång av hö, om det har varit samma hö hela säsongen. BRA hö är heller inget hinder. Jag tycker att du har fått ett märkligt råd av din hovslagare!

Annette
1

#10. Då tänkte jag inte så fel då! I höstas gav jag mina hästar hö ute på kvällarna fast de hade gott om bete. Just för att försöka få dom att låta bli gräset. Men jag kanske skulle gett dom tidigt på mornarna istället?

AnnaLundin
0

#11 lite på kvällen och lite på morgonen är väl det ideala i så fall, skulle jag tro…

OzzyochJag
0

Vad ger du för kraftfoder om du ger något?
Betfor är inte alls bra för fånghästar.

Min lilla kille har haft problem med hullet under sommaren, gräset tappade fort näringen när torkan kom.
Men han fick ett bra hö och lucern och kom i hull igen snabbt.

Att du har kollat tänderna tar jag förgivet.  Glad

AnitaO
0

Min shetlandshoppe har vært forfangen. I fjor sommer, etter hun fikk føll, raste hun i vekt. Vi ga henne rikelig med høy, og kraftfor(Champion Oppdrett) Hun fikk også havre. Dette var i samråd med veterinæren min. Jeg var selvfølgelig veldig skeptisk til dette, men han sa at så lenge hun ikke er tykk, er det ikke fare for at hun blir forfangen igjen.

En annen ting for å lindre smerter ved forfangenhet, er klosser under føttene. Da letter man opp høverne og det blir et annet trykkpunkt. Lindrer smertene, så de slipper smertestillende. Jeg vet flere som har reddet hesten sin på dette.

lisa_4
0

Okej men då ska jag titta efter det fodret :D

Moni
0

Jag läste att fång beropå tarma inte med kraftfoder.?!? Jag skulle testa att avmaska henne också, Är det en gammal häst du ha? Jag ge mina Hippo Cool som är pellets utan havre, hittade inte muslin som var havre fri, men den ska jag kolla efter.

Fick också råd av en uppfödare att hålla ston dräcktiga så få dom inte fång då ta fölet all näring. Någon som har hört det innan?

jennie-w
0

#16 jo precis dom får inte fång så lätt när dom är dräktiga, men dom kan få det. Risken att dom får fång när dom har föl som diar är nog mindre.

lisa_4
0

hon är avmaskad men ska jag avmaska igen med ett annat medel? hon är bara 8 år och fick nog fång när hon var 5 eller 6.

Charlotte-Aveback
0

#16: Ingen regel utan undantag - mitt ena sto fick fång då hon var högdräktig …

Asagard
0

#16 Man bör dock tänka på att avmaskning kan ge fång!

MariaJonsson
0

På vår shettis som lätt får fång så kollar jag hur hon är i magen! De gånger hon fått fång så har magen varit i uppror. tex så fick hon fång när magen var full i blodmask. Men jag har hittat min räddning i protexinpastan. När jag ser att hennes mage börjat bli kass så hjälper det omedelbart. Hon får också protexins BioPremium som förebyggande varje dag (blandar i vatten å sprutar i munnen, då jag inte vill ge henne kraftfoder)

steffy
0

min shettis har svårt att hålla hullet. då får hon hö och ponnykraft.

lisa_4
0

okej vart köper jag det?