Kan korsning bli shettis?
Kan en ponny som är reggad som korsningsponny bli omreggad som shetland om DNA:t visar att det faktiskt är en shetland och att alla uppgifter om stammen finns? Den jag tänker på har ett stuterinamn som är välkänt för "oss", jag får snart veta den exakta stammen enl. passet. (Har alltså pass som korsningsponny.) Vet inte just nu varför den är reggad som korsning. Kan den bli det om en förälder visar sig vara icke godkänd t.ex.?
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Eller att någon i stamtavlan inte har blivit reggad alls som i fallet Sloggi som min kompis har. Så hon blev en ponny av shetlandsponnytyp.

Intressant, hade ett sto på betäckning i sommras som oxå var reggad som shetlandstyp, men hon kunde mycket väl ha varit ren då hon är mycket rastypisk. Kan man DNA typa?

Hästen ifråga är DNA-testad utan anmärkning mot båda föräldrarna.
E. Clibberswick Whirlwind
U. Hagalyckans Cherie
Går det att regga den som shetland trots att den idag är reggad som korsningsponny?
www.stuteriprecious.se
Har en granne som köpte en Shetland som är reggad som korsningsponny i ASRP. Han är reggad med fullstamtavla och har alla papper. Det som krävs för att regga om honom som Shetland är enligt uppgift dna-typning.

#4 Då borde alltså hästen jag menar kunna reggas som shetland då?
Om jag har gissat rätt (vilket bara är en spekulation från min sida) så rör det sig om en tjuvbetäckning eller dylikt och alltså saknas språngsedeln. Jag baserar det på att mamman är född 2000 och DNA-typningen på avkomman gjordes 2003. I "Plan & Riktlinjer" står det väl att det krävs full härstamningskontroll med DNA för att kunna registrera ett föl utan språngsedel, eller hur det nu var. Men att svaret på DNA:t ska skickas direkt till stamboksföraren, inte till ägaren. Så frågan är om det krävs en ny DNA-typning på hästen? (Så att alla papper skickas till rätt person.)
Om det går att regga hästen som shetland, hur går man till väga för att avregistrera den som korsningsponny?
www.stuteriprecious.se
#5 Enligt reglerna tidigare skulle en hingst vara avelsvärderad, förenklat svar. Vanligen gällande regler för avkommor till hingstar, är deras status (gdk/ej gdk) när avkomman avlades
Veritas odium paretFörvånad

#6 Är inte Clibberswick Whirlwind godkänd i UK då?
www.stuteriprecious.se
Det förefaller som individen du syftar på är avlad här när fortfarande hingstbesiktningstvånget fanns, då spelar det ingen roll om fadern är godkänd i annat land.

#8 Då går det alltså inte att regga om hästen till shetland? Helt hundra?
www.stuteriprecious.se
#8 Jag kan inte ge dig ett svar i det enskilda fallet här.

#10 Kan du göra det via PM? Eller vet du inte, helt enkelt? Det är inte min häst, men jag lovade att försöka ta reda på fakta åt ägaren.
www.stuteriprecious.se
#11 Du kan ringa mig.

#12 Oj, det lät allvarligt!
Jag vet ingenting om hästen förutom det som står här i tråden, om nån undrar, så jag kanske har missat nåt väldigt uppenbart? 
www.stuteriprecious.se

#2. Man måste ha troliga föräldrar att matcha mot.

Jag har fått det svaret jag behövde, tack Märta! 
www.stuteriprecious.se