Schabrak vid körning?
Jag brukar använda schabrak när jag kör (som jag och min syster sytt) men jag har inte sett nån annan som använder det. Varför är det så?
Själv tycker jag att det är jättesnyggt med schabrak under selen.
Hej!
Däckelunderlägg kallar jag underlägget under däckeln. Jag har köpt mitt från B*rjes. Mitt underlägg går inte ut över ryggen.
Trevlig ponny du har! Fin bild. Bakselet bör ligga på korsets högsta punkt. Det är även sänkt för mycket, linjen mellan baksele och brösta är bruten, remmen ovan skankerna för låg.
Lycka till med din fina ponny! Hälsar Ulrika.G
Jag använnder, men det finns ju knapt att få tag på! Det finns bild på min pålle under en annan tråd!
Delad glädje är dubbel glädje :)
#1 Jag har fixat till bakselen nu (det är inte lätt när alla säger "skaffa baksele" men ingen säger riktigt hur den ska sitta ^^') Men nu sitter den som sagt mycket bättre, men tack för råden ändå =) (även om den fortfarande glider lite bakåt… svansremmen är för bred för att kunna sätta på en martingal-stropp på) Den bakselen skulle passa till shetland eg, men verkar vara anpassad för större ponnyer
, men jag gillar att själva "bromsdelen" är fodrad och det går alltid att göra nya hål
Schabrak är inte så svåra att sy själv =) (om man inte väljer nåt knepigt material….) om nån är intresserad skule jag förmodligen kunna förklara hur jag och min syster gör (dock brukar det vara min syster som sitter vid symaskinen ^^')
Min mamma har sytt om vanliga dressyrschabrak stl full till shetlandsanpassade däckelunderlägg, brukar räcka till ca 3 st (själv kan jag inte sy…).
Vet inte om det syns vidare bra på fotot…
#3. Fäst bakselen där den ska sitta ( högsta punkten) med eltejp, det är inte världens snyggaste men fungerar perfekt. Finns nästan ingen annan lösning när det inte går med stroppar. Funktionen är väl ändå viktigast ;).