Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett13-bruks
Läst 5995 ggr
Anna-Karin
0

Rockards

Är det någon som provat rockardarna från detta ställe på

www.stuterinadhammar.se

om de är bra… de ser snygga ut iaf…

MVH Anna-Karin

Mmia
0

Det är väl samma som Jäboruder säljer

exitingsvillemo
0

om det är samma rockard så är det stor skillnad på pris.

#1 jag har också tittat på dessa rockarder och dom ser helt OK ut i mina ögon, som hobby-rockard.

+ att dom hade så låg vikt.

Mija
0

Det är inte samma som Jäboruder säljer, dessa är inte lika förstärkta. Jäboruders har dessutom broms, vilket dessa inte har.

Mija
0

Har en sådan själv och den duger gott till hobbyrockard, men ska du ge dig ut i terräng bör du ha något grövre.

exitingsvillemo
0

sitter inte svängeln väldigt högt? Kan man flytta ner den?

Hur högt ska svängeln sitta?

Anna-Karin
0

Jag skall bara ha den till hobbykörning/bruksprov… inte ut i skogen iaf.

Gosa
0

Anna-Karin, vet du vad den kostar?

exitingsvillemo
0

#7 3500:- för shettis

exitingsvillemo
0

#7 om du går in på den länkade hemsidan och klickar på "till salu" så får du upp till salu sakerna till vänste på sidan, där länkas du vidare till en fil om denna rockard, med prisuppgifter och tilläggssaker som medar, reflexer, mm mm

Anna-Karin
0

#7 Är du oxå sugen?

pinkish
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag har en sån rockard fast jag köpte den av mickes fyrhjulingar tror jag det hette… jag har förstärkt den själv så nu känns det lite bättre men innan kändes det som hela vagnen gav efter om man satt två i den. skaklarna är lite veka men jag ska göra nya till min..  men det är bara min uppfattning ;P

kanske den fungerar bättre för nån annan :P

godkänd för hobbykörning på plan mark. inget för teräng.

Gosa
0

#9 Tack, jag såg aldrig priserna…

#10 Ja, jag har tänkt mig att köpa en ny rockard… men vet inte vilken än…

sanne
0

det var väl ett ok pris.. men den ser ganska ranglig ut tycker jag. skulle vilja ha kraftigare hjul o lägre svängel.. den ska väl inte sitta så högt upp???

den som finns på jäboruder är förstärkt o har broms.. det känns ju lite säkrare… men själv har vi en äldre rockard o den funkar bra.. ska spara ihop till en fyrhjulsvagn så småningom..

Milla
0

jag har en sån där vagn och jag är inte alls nöjd med den. Jag får jätte ont i ryggen av den och att köra i skogen är liksom inte någon skön tur kan jag säga. Där ska finnas stötdämpning men jag vet inte var den finns i så fall.

Vi har tagit bort svängeln helt och hållet. Skaklarna är väldigt töjbara, man kan ändra dom med egen handkraft.

Så mitt råd är att om man har tänkt köra mer aktivt så leta efter en annan.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Anna-Karin
0

Den kanske inte var så bra då i alla fall… skit oxå!!! Jag får väl tampas med min gamla då… utan stötdämpare.

ThiffannyJ
0

Ulrika Gindemo här inne på forumet tycket jag har en jättefin vagn! Det är en NHS sullky från http://www.westerdal.se/ (En sån står högt på min önskelista i jul)

Sen finns det ju http://www.roslagsvagnar.se/ där finns det måna begagnade vagnar att köpa. Vet en i Uppsala trakten som säljer sin. Hör av dig via PM så vidabefodrar jag den kontakten i så fall! Jag har själv roslagsvagnen till mina minishettisar! Det är en jättebra vagn!

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

[Teddy]
0

Spår vidd 84 cm på rockarden från Nådhammar. Väääldigt smalt-större risk att välta. Och OM man får för sig at tävla någon gång, är den för smal.

exitingsvillemo
0

#17 det är ju sant, att den blir mer "vick-vänlig" . Men eftersom jag måste ta mig en bra sträcka på väldigt smal asfaltsväg, så kanske den skulle funka mig bra iaf?

Vi ska ju inte rakt ut i skogen

[Teddy]
0

#18 Eftersom jag vet hur roligt det är att köra, och det är också roligt att tävla, så tycker jag det är lika bra att köpa en "riktig" på en gång. Dessutom, kör man unghäst blir det säkrare med en bredare rockard.

ThiffannyJ
0

#19 Håller med dig Marie!

www.minishetland.com

Minsanne
0

Den rockarden som vi säljer ärmycket mer genomtänkt än "globusrockarden" Som Sanne skrev så har den skivbromsar, svängeln sitter där den ska, teleskop skaklar, en bygel runt hjulen så navet får stöd på bägge sidorna. Lägger in ett par foton.
För dagen har vi slutsålt, men får in fler i mitten av December.

Minsanne
0

Svängeln på denna bild stämmer inte. Den sitter lägre ner nu

h00jff
0

#0 Jag köpte en sådan rockard och sålde den igen, fruktansvärt klena skaklar. Kommer aldrig mer att köpa en vagn osedd kan jag säga. Jag har köpt en rockard från Jäboruder istället, mycket stabilare, svängeln sitter lägre, broms och riktiga teleskopsskaklar. Måste rekomendera dig att lägga 1500:- till och få en bra vagn.

exitingsvillemo
0

vad menar ni med klen? Finns det risk för att den rasar ihop?

Är den farlig?

SofieN
0

Jag vann en globusrockard för ett par år sen, den är inte mycket att ha. Köpte en ny roslagsvagn i somras och numera bråkar nästan jag och syrran om vem som ska ha den lilla vagnen om vi ska köra ihop. Det känns inte speciellt säker att köra med, men den är ganska bra om man har barn som åker med då storleken är perfekt för dom.

Gosa
0

#22 Anne, jag har tittat på din rockard sedan tidigare och är nu övertygad om att det är en sådan jag vill ha till Castor.

Jag återkommer till dig längre fram när jag känner att jag har råd och det blir läge för inköp.

h00jff
0

#24 Om hästen blir rädd och kastar sig åt något håll kommer skaklarna att vika sig. I övrigt var inte vagnen jätteklen, men just skaklarna är ihåliga och väldigt "tunna". Dessutom är vagnen VÄLDIGT smal mellan skaklarna, men det är ju i och för sig inget problem eftersom de går att bända ut för hand…

SofieN
0

Min globusvagn rostar sönder innifrån också. Jag fattar inte hur allt vatten kommer in i den för den har förvarats under tak, ställer man den på sidan på högkant rinner det ut jättemycket rostvatten.

Denna kommentar har tagits bort.
Anna-Karin
0

Jag kan nog oxå tänka mig en sådan vagn från dig… Gosa vi får väl åka ut och titta sen när de kommit hem… om det går bra.

För mig som inte är så hemma i körning… vad är det för skillnad med teleskopskaklar och vanliga skaklar??

Mija
0

teleskop går att ändra längden på

Anna-Karin
0

Jaha bara det… jag trodde att det var någon finess med att de var så "böjda upptill"….. längden på mina vanliga skaklar går oxå att ändra på…

h00jff
0

#32 Teleskopsskaklar är böjda uppåt i slutet av skaklarna och passar till bröstselar med lös brösta (högre fäste för skaklar). Vanliga skaklar är helt raka och passar bäst till de biligare bröstselarna.

Gullan86
0

vilken bra tråd jag letar med vagn till min mini men vill ha en tillräckligt lätt för att han ska orka dra den men den ska ju endå hålla om man kör ner i ett hål eller sitter två personer i..

Maliiin
0

Man kan ha raka skaklar till en giggsele medFlört Det har jag! Men sen var det skaklar som gick å ändra längd på med men vi svetsade fast dem då jag varit med om å vet skaklar som släppt på grund av att det nöts en massa å sliter så det till slut inte håller! Men det är ju bra att dom går att ändra när man får hem vagnen! Men sen kan ju ett tips va att svetsa fast dem när man vet vilken längd man vill ha!

bjaarka
0

Hej

Har nyligen hämtat min Westerdal vagn, NHS sulky till a-ponny vikt ca. 55 kg spårvidd godkänd för tävling, går att lätt montera isär om man skall åka iväg (har mini-shetlandsponny 83 cm hög).

Den är helt UNDERBAR !!!, samt vilken kvalité, har haft både lessebo vagn, globus rockard, roslagsvagn innan….

Denna vagn har allt !!! (går att ställa in nästan allt mycket lätt så att den passar både kusk och ryttare…..).

Kostade 12000:- inkl moms. och är värd vartenda öre.

Kan bara varmt rek. denna vagn, väl värd att spara till (försökte själv hitta en beg. men hittade ej någon under det halvår jag letade, men nu förstår jag varför de ej finns att få tag i beg… :O, ingen vill sälja den….  )

Mvh Lotta

ThiffannyJ
0

#36 Åhh!!! Vad avundsjuk jag blir!! Jag vill också ha en sådan vagn!! Skrattande

www.minishetland.com

ThiffannyJ
0

Glömde, kan du inte visa en bild på sin vagn och ponny?!

www.minishetland.com

bjaarka
0

Hej

Skall försöka fixa en bild till helgen och lägga in, är så mörkt nu när jag kommer hem från jobbet,, 

Suck vad trist det är just nu ute…

Mvh Lotta

Gullan86
0

jag vill med se bild:)

Ahnna
0

Förutom att den smala spårvidden är livsfarlig om nåt händer (och att man inte får tävla med den) så innebär det också att två vuxna får trängas i den. Inte bekvämt…

Jag ser ingen som helst fördel med såna vagnar, faktiskt, av många anledningar. (Tycker att ni har tagit upp de flesta här.) Men gärna en NHS-sulky! Skrattande Att den kostar nära 4 gånger mer är nog bara bra, eftersom man inom körsporten oftast får det man betalar för.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

UG
0

#39 Grattis till köpet av din NHS-rockard! Jag har en jag med! Jag har aldrig kört så hårt med någon vagn förut, har haft den snart två år och den är som ny. "Den där kommer hålla hela ditt liv" säger hästkarlarna i min körsektion.

JoannaHaake
0

Vi har beställt en NHS rockard efter noga kontroll vad som finns på marknaden.Den är lätt,bra balans,enkel att få med sig och passar alla storlekar enligt dom som rekomenderat den.

Enda nackdelen är att jag får vänta till efter nyår då det är många beställda nu.

Har även kollat på rockarden hos drive out och den är så fin men är svår att packa med sig då den inte är nermonteringsbar på samma sätt.Men å så fin med lycktor och allt.

Ahnna
0

#42 Finns de med helt svarta ekrar, vet du det? Jag är lite smått allergisk mot ekrar som "sticker ut" sådär som de gärna gör på vagnar nuförtiden. Obestämd

www.stuteriprecious.se

Rubiinen
0

Någon som vet hemsidan dit? Är lite sugen på den vagnen. Är så otroligt skön att köra med!

Ahnna
0

#45 Vilken? #16 har länk till Westerdal.

www.stuteriprecious.se

Houdini
0

#44  Färg väljer du själv, några olika finns till baspris. Alla kulörer nästan går att få som tillägg. Hårdgummi eller luftgummihjul.. ja allt går att välja (vissa saker mot tillägg).

Har ej hunnit prov min ännu men som ovan… nästan ALLT går att justera!!

Så här ser min ut..

Fler bilder finns i fotoalbumet på min hemsida.

http://trolltjarnbacken.se/

(Kan ju tillägga att just den storleken jag har är en NHS-gigg för B-ponny)

UG
0

#44 Man får välja färger själv, de sprutlackerar på plats. www.westerdal.se är adressen.

bjaarka
0

Hej

Min vagn är svart och beställde med silver i ekrarna, ville matcha min svarta ideal sele…

Tycker det är roligt att man kan välja färg….

När jag beställde min var det 2 mån leveranstid men det tog bara sedan ca. 4 veckor, åkte och hämtade den i vår saab 93:a (ej då kombi).

Var också på Drive Out och tittade på deras vagn (bor ganska nära den butiken), den polska vagnen är fin men jag tycker den är alltför klumpig (skulle heller aldrig funka på en mini….), sedan är den svår att få med då man ej kan montera isär den, men som sagt alla har lite olika smak, själv kör jag mycket skogsväg vill ha en bra smidig vagn.

Tycker att min nya Nhs sulky är super fin och verkligen mycket rejält byggd…  ser man till hur den är byggd är de nog eg. ganska så billig….

Förstår att de sagt till dig # 48 att den lär hålla !

Mvh Lotta   (skall försöka ta bild i helgen om det inte blir för mycket snö som de säger skall komma nu här…..).

SofieN
0

Nu börjar jag ju nästan ångra att vi köpte en roslagsvagn. Förvånad NHS rockarden ser ju superfin ut

Houdini
0

#48  Enligt uppgift är inte vagnarna sprutlackade (inte den jag köpte i alla fall), min var pulverlackad (stor skillnad för hållbarheten).