Trött vid pälssättning/fällning
Har Ni som jag erfarit att hästarna blir slöare/tröttare vid pälssättning resp. fällning?
Mina är betydligt "lägre" under denna tid. Ger alltid B-vitamin under aktuell period. Det gör ingenting, bara ett konstaterande. Några som ger något "extra" och i så fall vad?
Ger också B-vitamin, men denna vintern ska han rakas och det illa kvickt. Han har redan kommit halvvägs med sin vinterpäls och det är riktigt varmt här nere…

jag ger alltid b-vitamin höst/vår för att hjälpa till vid fällningen. frosty klipps men ges b-vitamin ändå för även om de klipps så sker ju samma procedur med deras kroppar.
Ger också B-vitaminer vid fällning. Har också märkt att de är lite tröttare och brukar ge dem vila då, lagom att skrapa av så mkt päls man kan istället för att arbeta dem.
Våra pållar, specielt de unga vila när "pälssättningströttheten" sätter in.
Kanske en dum fråga,men har ni märkt nån efekt av att ni ger B-vitamin ?förutom blankare päls ?Då det gäller tex trötthet.

jag ger linfröolja det funkar mycket bra.

Min shettis hade "pälsperiod" ca 11-10 månader om året. Han var i stort sett bara riktigt fin två veckor i Augusti. Han fick B-vitamin mest hela tiden.
Kan det vara så att ponnyn kommer ur balans med årstiderna när man klipper den?

Vad är det som gör att hästen inte vill släppa vinterpälsen?? Min häst fällde all sin vinterpäls på ca knappt tre veckor i maj, fram kom en riktigt kort och skinande sommarpäls. Men de flesta shettisar jag har träffat i sommar hade vinterpäls kvar runt midsommar.