Juverinflammation
Har tidigare skrivit om mitt avelssto, som inte har haft föl sedan -04 men fortfarande står med en enorm mjölkproduktion. Fölet har varit ifrån henne i ett år nu, så det är inte hon som fortsatt att nalla.
Hon har tidigare inte haft problem med juvret, hon har förvisso producerat mjölk men hon har aldrig varit hård eller varig eller haft synbart ont. Nu har hon, som det verkar, fått juverinflammation för juvret har blivit svullet och det kommer också grynig/klumpig vätska istället för den vanliga mjölken.
Hon är inte dräktig i år heller. Hon motioneras och mår bra i övrigt. Veterinären skall komma idag, så vi får se vad han ger för utlåtande. Vår vanliga veterinär har rekommenderat kamfersalva tills vidare.
Vad har ni för erfarenhet av juverinflammationer? Hur har ni behandlat det? Har de blivit friska, och efter hur lång tid?
Ett av mina ston fick rejäl mastit förra sommaren. Hon har inte haft föl på typ 10 år, och hon var inte dräktig vid tillfället heller. (hon används inte till avel) Hon behandlades med antibiotika och finadyne. Vet inte varför hon fick det, vet. tror att hon har nåt kroniskt, eftersom hennes ena juverhalva är dubbelt så stor som den andra och förhårdnad.. Hon har inte haft problem sedan dess.
Ett annat av mina ston fick lindrig juverinflammation i samband med fölning för ett par år sedan. Det var hennes första föl. Hon behandlades med finadyne och har inte haft problem sedan dess.
Ett av mina numera bortgångna ston fick juverinflammation efter avvänjningen förra året. Det behandlades intravenöst med Gentaject i 10 dagar…
Mitt förra halvblodssto fick juverinflammation ett år efter att hennes första avkomma avvants. Det behöver alltså inte direkt hänga ihop med fölning, digivning eller avvänjning. OM jag mins rätt (12 år sen) så behandlades hon med vanligt penicillin då och tillfrisknade snabbt.
Jag har tidigare fått lära mig att mjölka ur allt var, men numera är veterinärerna tydligen inte helt eniga på den punkten.