Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 10-färger
Läst 1743 ggr
Stall-Stjarna
0

Vita hår i pannan - när, ålder?

Att en häst som inte haft nåt tecken i pannan får massa vita hår när den åldras är ju inte ovanligt, men när brukar detta dyka upp. Om de har en stor fläck på ca 10-15cm i omkrets som har kommit med åren så är den hästen med all sannolikhet gammal eller??? Kanske över 20år?

Ahnna
0

Har inget bra svar, men mitt ena årsföl blir bara vitare och vitare i pannan, och ser ut som en typisk "gammal" shettis fast hon bara är drygt 2 månader gammal. Inget vitt tecken, inget skimmelanlag. Min poäng är att man kanske inte kan bestämma åldern på en häst enbart genom att titta på hur mycket vitt den har i pannan…?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annette
0

#1. Det tror inte jag heller. Har träffat flera svarta shettisar som grånat, men de har inte varit så värst gamla.

Stall-Stjarna
0

Förstår ju givetvis att det inte kan bestämma åldern (det ska veterinären få göra när hon kommer ut o kastrerar Nisse). Men jag var nyfiken på om de typ brukar komma mellan 15-20 eller så =)   Jag spekulerar bara i ponnyn som står inackorderad här, hon ska enligt förra ägaren vara mellan 8-12år o jag tror på minst 20år… *nyfiken*

dajmie
0

Dajmie var grå i pannan sedan ett år tillbaka, då var hon sexton.

Ellinor Johansson
0

Kameleon har fått många vita hår i panna senaste året, den svenska synden kanske är jobbigCoolOskyldig

RebeckaSvensson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#5 Skulle precis skriva det, endast 13 år gammal :-) Och inte har han fått det lättare nu när han varje dag blir motionerad av fölet som utsett honom till sin privata lekfarbror och modern glatt lämnar över sin fölunge i hans vård. Underbara Kameleon Kyss

Ammiii
0

Mitt sto, som iofs är sticklehårig och har bläs, blir vitare och vitare i pannan. Det började märkas när hon var 9, nu är hon 11 år.
Så de behöver inte vara så gamla….

Mmia
0

Jag såg iår ett svart sto som var 24 år och där fanns inga vita strån i pannan.

Då är det nog lättare att kolla tänderna för att uppskatta en ålder på hästen.

24 åringen som jag tittade på iår tycker jag inte såg äldre ut än en 18 åring men har sett yngre hästar som ser ut som dom skulle vara mer eller mindre halvdöda ut.

Kan bara ta min katt som ett exempel som försvann när hon var 5 år och när hon var 12 år ungefär så hittade jag henne några km bort där dom hade tagit henne till veterinären för att åldersbestämma henne + att dom sa att dom hade hittat henne.

Tror ni att veterinären kollar om hon var ID-märkt ??? Nä ingen hade sett det, trots att det syns tydligt i hennes öra. Veterinären bedömde henne till att hennes ålder var något år.

När jag hittade henne av en slump då jag besökte deras gård så sa jag direkt åhh vad lik min katt som försvann för många år sen. Katten hörde mig och kom till mig och jag lyfte upp henne och hon spann som en högljudd liten maskin. När jag frågade hur gammal katten var så sa dom några år men jag sa att min katt ska vara 12 år, jaha då är det inte den här sa dom. Precis då så kom jag på att jag hade ID-märkt min katt och kollade genast i örat och vad fann jag om inte en ID-märkning med rätt nr.

Varför kollar man inte i öronen efter ID-märkning hos en veterinär ????? eller den som hittar djuret. Det är ju skrämmande, varför märker vi våra djur när ingen kollar.

Det jag ville ha sagt var att ett djur som man inte vet åldern på kan det skilja många år på. Det går aldrig att få en exakt ålder, inte ens av en veterinär.

Hanna-D
0

Epus är sju år och har fått mer och mer vita hår i pannan, det kan ju inte bero på åldern… Som föl hade han enstaka vita hår och nu är det nästan ett stjärnämne.

powderpuff
0

Min 1,5 åring blir också bara vitare och vitare i pannan.

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

Gosa
0

Båda mina hingstar har gott om vita hår i pannan.

Castor är 20 år och Roson är 15 år.

polgara
0

Har en svart valack som är 13 år o han började gråna i ansiktet för ett par år sedan, många tror att han är väldigt gammal.

AusaBausa
0

min häst är också stickelhårig o m bläs o har det senaste året fått massor m mer vita hår på hela kroppen..han är 17 nästa år…såg i går att han hade fått mga vita hår bak örat nu..undrar hur vit han hinner bli..

SandraErikssonn
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en shettis valack på 26 år och han har mycket vitt i pannan, hade inget täcken som ung.

Syns nog inte bra på den här bilden, kan fixa en bättre