Holländska meriter
På holländska hästar läser man att de är kroon, 1:a premie, preferent.. vad motsvarar det på svenska?
finns det ingen som vet vad det innebär?? eller är jag superkorkad som inte fattar det..
Ston mellan 3-12 års ålder kan tilldelas 1-3 premie
Ett sto kan tilldelas kroon om hon uppnår tex 2a premie fyra gånger, eller 1a premie två gånger, eller 2a premie två gånger och första premie en gång eller fler och dessutom producerat två registrerade avkommor.
Hingstar och ston med exellent förärvning kan tilldelas preferent grundat på avkommornas meriter.
Att rakt av säga vad det motsvarar på Svenska är inte riktigt lätt, då vi inte använder samma skalor för bedömning.
Veritas odium paretFörvånad
ok..och vad är 1:premie för något, typ premiering? Jag förstår att de inte går att dra en rak jämförelse. Preferent beteckningen förstår jag nu.
#3 De delar ut premier istället för poäng som vi har här. Är svårt att översätta premierna i poäng men en första premie är ett högre guld kan man nog säga.
Ponnyerna får första, andra, tredje eller ingen premie.
typ som 1:a klass, 2:a klass osv eller guld, silver, brons…för att ha något att jämföra med.. Gränsernna kanske är olika men å andra sidan bedömmer de ju tydligen helt olika..

#5 Mer som guld, silver osv isf. Första premier är riktigt, riktigt bra. Bara de absolut bästa får 1:a premier.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
ok..tack då vet jag mer..
Fråga… om 1:a premie är riktigt bra, är 2:a premie bara OK eller bra?
Vad jag förstår - rätta mig gärna om jag har fel för min holländska är kass - så blir hingstar som fått 2:premie godkända. Är 2:a premie att betraktas som vårt 40p, medans 1:e premie är att jämföra med ännu högre poäng?
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria
#8 Det går inte att jämföra en 2:a premie rakt av med t ex klass I. En del av ponnyerna som tilldelas 2:a premie håller säkert guldklass i Sverige men långt ifrån alla.
De ponnyer jag sett som fått 3:e premie har varit riktigt tråkiga exteriört…