Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett12-foder-utfodring
Läst 3411 ggr
Milla
0

Horslyx mini slick

Milli vann en hors lyx mini lick i älmhult. Hästarna är rent tokiga i den och jag undrar nu var man hittar såna i sverige? jag gogglade men fick bara utländska sidor.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Pia-Lena
0

Har hört att de innehåller väldigt mycket socker men vet inte om det stämmer. Kanske någon som har en och kan läsa innehållsförteckningen?

AnnaLundin
0

#3 - det gör de säkert, de ser ut att vara melassbaserade, men det är inte så farligt att ge hästar socker. Hästens huvudsakliga naturliga föda gräs innehåller också mycket socker, så de är skapta för att kunna ta hand om det.

Det är ju inte heller något man ger i några stora mängder.

Pia-Lena
0

Jag tänkte att om det är sött och gott så kanske de äter mer av det än de borde.

Milla
0

japp det stämmer så bra så i vår lilla på 650g så är det 33% socker så det är inte så hälsosamt.

Tack anna för länken!

Pheobe
0

Milla: Det är nog KA trading i Klagstorp som sponsrat med dessa väl ?? Kom på det nu =)

SandraJ
0

Jag köpte en blå fyrkantig låda som man kunde ställa ut i hagen. Den hette Horselyx och var som ni säger melassbaserad med mineraler i. (jag vet inte om det samma som ni pratar om) Den var dyr och det var MYCKET melass i som ni påpekar. Hästarna älskade det och var i hinken mycket ofta. Jag tror de slickade i sig hinken på 2-3 veckor. Det som känns lite lurigt tycker jag är att de ska få i sig för stor mängd mineraler på för kort tid. Det är ju inte så nyttigt. Det är alltså inte sockret jag är mest rädd för här. Jag kommer inte att köpa detta igen, då det kändes som ett dyrt socker. Jag utfodrar hellre med mineraler i någon annan form i fortsättningen faktiskt.

Pheobe
0

#8 brukar vara de första veckorna som hästarna käkar mer och då är det för att behovet finns. Så gjorde mina också men nu äter dom inte alls lika mkt längre.

Milla: Horslyx går att köpa genom svenskafoder fick jag reda på =)

JoannaHaake
0

Jag säljer detta mineral foder och har fodrat med det ett tag ,jag brukar låta baljorna gå runt i boxarna då dom som sagt var kostar en del men det är bra för hästar som ratar sina mineraler annars.tex hästar på lösdrift som inte alltid får i sig rätt mängd.Ger det även under sommaren då dom inte får kraft foder och behöver mineraler.

Pheobe
0

#10 Varför skulle hästar på lösdrift få i sej mindre än hästar på box?

Milla
0

Tack Pheobe för alla tips.

Kratern
0

#10 Hästar äter inte mineraler om de inte har behov av det. Att "tvinga" i dem mineraler t.ex genom att blanda dem i betfor eller som i detta fall melass är ingen bra lösning.