Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 1060 ggr
[Teddy]
0

MÖRKRÄDD!!!

På Ridsport iFokus har det debatterats ganska vilt om att ha hästar lösa, både när man rider - man har en lös häst med sig när man rider ut, och att släppa hästar lösa utan staket.

Trodde att shetlandsfolk var kloka, men så hittar jag en bild här, med en shettis förspänd för rockard, (ser jättetrevligt ut) MEN kusken pratar i telefon, på kuskbocken sitter en liten hund, och bakom ekipaget går en häst lös!!!! Och det ser ut att vara i ett villasamhälle!!
Mamma mia!!!

exitingsvillemo
0

Mm, såg också den bilden, men orkade inte starta debatt igen.

Det finns nog inom alla raser.

[Rebecka]
0

såg också den bilden o jag tyckte det såg jättemysigt ut!

när jag ha vatt ute o kört med ginny så har jag haft fölis lös med mig o jag har kört inne i älmhults villaområden.. Fölis springer ju bara intill sin mamma och även ute i skogen ha hon fått springa lös med.. Även när jag vatt ute o ridit så har jag haft häst med mig antingen lös eller i grimskaft, för det mesta lös och de tycker d e så roligt.. Ibland stannar dom o betar o när jag kommit för långt fram så springer d ikapp i full fart o bockar o sparkar.. Hade en shettis som jag lånade av roland för 2,5 år sedan o henne gick jag även på promenader med o då va hon lös, hon följde alltid mig oavsett om jag red eller gick.. Ha aldrig haft problem när jag haft häst med mig lös.. 

Så jag tycker de inte e fel att ha lösa hästar, bara man har kontroll över hästen o man vet vad man gör.. Vet folk som tycker d ser så härligt ut när jag e ute o rider/kör o ha lös häst med mig.. Iaf mina lösa hästar håller sig tät intill hästen jag rider/kör.. Jag litar på mina hästar o d känns som dom litar på mig o följer mig.. Men sen ha vi ju olka åsikter om hur man ser på detta med lösa hästar.

Cattis
0

#2 Så bra att det gått bra för dig att ha hästar lösa, än så länge. Men vad gör du den dag den lösa hästen kommer på efterkälken, som du skriver att den gör ibland, och blir rätt och rusar ut framför en bil?
Inte nog med att hästen kan dö… vill det sig riktigt illa kan det bli allvarliga skador på andra människor. Är det värt det?

Oavsett hur mkt man litar på sina hästar så är och förblir de flyktdjur. Du kan aldrig veta när de blir rädda och far iväg.

Jag personligen tycker det är oansvarigt att ha hästar lösa på "släp". Särskilt i villaområden eller intill vägar och dylikt.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Pyttis
0

Hästen är och förblir ett flyktdjur, att ha med lös häst/ar i samhällen mm är i mitt tycke endast oansvarigt, både mot människor och djur. Oavsett hur "gulligt" andra 2-benta skulle uppfatta det. Har pysslat "länge nog" med hästar för att inse HUR FORT SAKER HÄNDER SOM INTE FÅR/SKA HÄNDA …..

icansson
0

aldrig jag skulle ha mina hästar lösa i samhälle.men är man ute i skogen långt ifrån trafik så kanske men har aldrig gjort de o kommer inte o gör heller. man utsätter hästen o andra för fara

Fiona
0

Jag skulle aldrig våga ha mina hästar springades lösa med! Okej om hon går lös till hagen över gårdplanen , men inte när jag är ute och kör! Sen kan jag lämna Fiona förspänd medans jag rusar in på 20 sek och hämtar en reflexväst, men är då alltid noga med att fästa upp tömmen osv + att jag bor mitt ute i ingenstans där de är noll trefik! #2 fattar verkligen inte hur du vågar ha dina hästar lösa med , spec ett föl inne i ett samhälle :S men somsagt de är ju din sak ..

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

[Rebecka]
0

visste att d skulle börja disskuteras när jag skrev mitt inlägg men d e sånt man får ta..

#2 Visst ha ja tänkt på att hästen kan bli rädd, me vågar ta utmanningen ändå.. Ha ju dom mest bara lösa i skogen där inga bilar kör o ska jag över nån väg där d går bilar så kopplar jag dom i grimskaft.. Ha faktiskt bara hänt en gång att jag haft fölis lös medans jag kört ginny i samhället annars när jag går med hästen i samhället o har häst på släpp ha jag den alltid i grimskaft o för det mesta så ha jag ingen på släpp när jag rider/kör i samhället utan de e mest i skogen som dom e lösa..  Fast just nu då jag flyttat hästarna 2 mil utanför älmhult till eneryda så ha jag verken haft lös häst eller häst i grimskaft eftersom 23:an går bara några meter ifrån o jag korsade den väldigt mkt o körde ginnan på dom vägarna efter den stora vägen..

Visst förstår folk som tycker jag e oansvarig.. Hästen e ett flyktdjur o kan när som helst bli skrämd, fast mina e helt cool lugna o trygga o normalt sett inte ska bli skrämda men men man vet aldrig vad som rör sig inne i lilla livets huvud..  Tänk polishästen då vad den ska stå ut med den e ju lika mkt flyktdjur som en annan häst, men den e tränad på d olika uppgifterna o den ha lärt sig lita på människan som rider den på d tuffa uppdragen..

[Rebecka]
0

#6 ne d e de säkert många som inte fattar hur jag vågar. Men fölis gick så snällt jämte mamma hela tiden o hon verkade inte bry sig d minsta den tuffingen.. o ha bara haft henne lös i samhället en gång i somras annars blir d bara lös i skogen på ikke trafikerade vägar

[Teddy]
0

#2 När jag har kört ett sto som har föl har jag alltid fölet bundet bredvid mamma. Det är ett utmärkt sätt att förbereda fölet för körning. Om jag ska köra längre sträckor får fölet vara hemma.

Du kan aldrig lita på en lös häst. Vad händer om du möter en annan häst? En större häst kan sparka ett shettisföl rätt rejält.

TACK för att ni andra håller med!! Det finns hopp om mänskligheten!!

polgara
0

Jag hade aldrig vågat ha en lös häst med mig. Oansvarigt anser jag, det är inte bara hästen som utsätts för fara.

AusaBausa
0

Har inte mina hästar lösa i vanliga fall men fölis fick gå lös brevid mamma de första veckorna om jag behövde ta hem dem från betet..o då gick vi genom ett liiiitet samhälle…allt gick vägen men inget jag gillar direkt.

Annette
0

Jag tycker det är skrämmande hur det slarvas med säkerheten och vilket dåligt omdöme många människor har.

AusaBausa
0

#11 kan väl tillägga att promenaden tar MAX 3 minuter.. men går alltid m dem i grimma när dem blivit ngn vecka…samt att det är ingen promenad man tog dagligen utan 1-2 ggr högst!

exitingsvillemo
0

som vissa säkert vet, har vi ju haft den här diskussionen inne på ridsport.

Tyvärr finns det folk som inte kan acceptera att hästen är ett flyktdjur, som hävdar att deras häst minsann aldrig skulle springa ifrån dom.

På tråden inne på ridsport, väntar vi fortfarande svar från jordbruksverket om det finns några regler eller bestämmelser ang detta.

Har sagt det förr och säger det igen, att ha sina hästar lösa är, i mina ögon, dumhet och stor brist på kunskap!

AusaBausa
0

#14 håller fullständigt med:-) ska bli spännande o höra vad dem säger..

[Teddy]
0

"14 Jag vet att du sagt att du kontaktat JSV, men genom att läsa på deras hemsida så finns inget som säger att hästar får/inte får vistas lösa. DÄREMOT står det att stängsel ska hållas iordning iordning och sträckt, så att hästar som vistas innanför stängslet, eller drivs mellan stängsel inte skadas.

Dessutom säger väl sunt bondförnuft att hästar inte ska släppas lösa vind för våg. DET behöver inte JSV tala om för mig!!

Såg också att taggtråd blir förbjudet 31 dec 2009. Alltså om drygt ett år. Jag trodde det skulle bli fr o m 1 jan 09.

Annalena
0

Jag blir verkligen förvånad över att man kan vara så fruktansvärt oansvarig att man släpper hästen lös. Jag har ett halvblod (förutom shettisarna ) som jag hyrde in hos en granne. Det var perfekt avstånd hemifrån exakt 500m. Dottern som är 20 år är "stallchef" och jag trodde att hon visste vad hon höll på med. Men när jag fick reda på att hon gått med en havrehink framför hästarna och öppnat grinden för att ta in dem lösa till stallet ( ca 50m från grinden till stallet ) insåg jag att det var ett stort "pucko". Hur kan man överhuvud taget ens komma på tanken att "laborera" med andras egendom ? Det var inte en häst som följde efter henne, det var fullt sken på den nyplöjda leråkern och sedan upp på riksvägen. Jag tackar min lyckliga stjärna för att min häst inte blev överkörd. Benen blev svullna och det har varit problem efter den händelsen. När jag frågade "puckot" vad hon lärt sig av det så svarade hon att hon måste träna mera ! Nu för tiden åker jag gladeligen 16km varje dag för att ta hand om hästen.

Visst kan jag förstå om man vill leka "ledare" och göra övningar för att etablera ett ledarskap, men man kan ju hålla sig på inhägnat område och använda sina egna hästar. Dessutom kanske man ska läsa hela "boken" och inte bara titta på bilderna ! Hästar är flyktdjur och kan inte tänka som en människa hur gärna vi än vill tro det.

exitingsvillemo
0

#17 Nej, gud vilken idiot! Har överhuvudtaget aldrig sett någon ledarskapsträning som innefattar en havrehink, för det första.

För det andra, vill man träna sina egna hästar, bra, gör det, men man håller sig på inhängnat område eller longerlina och man utsätter inte andras hästar för risken att bli allvarligt skadad.

Hanna-D
0

#7 Tänk polishästen då vad den ska stå ut med den e ju lika mkt flyktdjur som en annan häst, men den e tränad på d olika uppgifterna o den ha lärt sig lita på människan som rider den på d tuffa uppdragen..

Du kan överhuvudtaget inte jämföra detta med polishästarnas träning. Det finns inga likheter, där är man mycket mån om säkerheten och skulle aldrig göra något sådant som du beskriver. Dessutom är det välutbildade personer med många års erfarenhet av denna träning som utbildar polishästarna.

Mossedal
0

Vill bara påpeka att ALL hantering av hästar kräver kunskap - oavsett om hästen är lös eller uppbunden/förspänd etc.

Jag tror att alltför många känner en överdrivet stor säkerhet "bara" för att hästen (eller hunden/kossan eller vad det nu är för djur för den delen) sitter i andra änden på ett rep :-)

En stalltjej jag kände ledde in två hästar samtidigt (var av den ena var min) i grimskaft. De lev rädda för något och hon kom ikläm mellan dem och bröt armen.

Inte alla bör ge sig ut över huvud taget med en extra häst - även om denna går på släp i rep efter ryttaren/vagnen! Det är ju en individ till som man ska ha kontroll över……

Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.

Må väl,
Maria

Ellinor Johansson
0

Jag har också förstått att man sätter en pålle efter vagnen. Det är en stor säkerhetsrisk samt vad är syfter?

polgara
0

#20 Det är faktist inte särskillt bra säkerhetstänk över huvudtaget när man leder 2 hästar samtidigt.

Mossedal
0

När det gäller körning med extra häst är väl detta en kvarleva från den tid då arbetshästen verkligen var tvungen att "dra sitt strå till stacken". Ingen bonde kunde ha en märr bara gåendes tills fölet var avvant, så fölet fick gå med mamma framför vagnen.

Att ta med häst på släp efter ryttare/vagn har väl varit ett sätt (för fritidsryttare) att motionera/sysselsätta fler hästar på en gång. När det gäller arbetande hästar har dessa varit packhästar på släp, eller häst som vilat från ryttare (extrahäst). Det finns ju faktiskt de än idag som har hästen som rent arbetsredskap :-) och inte hobby. Att rida mil efter mil på en ranch t.ex. kanske kräver att en ryttare tar med sig flera hästar av olika anledningar.

Men som jag tidigare skrev… att ha koll på en häst kräver kunskap - att ha koll på flera hästar torde ju då kräva ännu mer kunskap (ren matematik alltså ;-))))

Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.

Må väl,
Maria

jojjehanna
0

Jag brukar vara noga med säkerheten när jag hanterar hästar och ändå hamnade jag i en olycka där hästen blev rädd precis när vi skulle gå genom en grind, den fastnade i grinden och jag mellan grind och häst. Facit: ett brutet finger, ett ben som var brutet på tre ställen, krävde fyra jobbiga operationer och nu har jag 23 cm spik i benet.

Förstår inte varför man ska gambla om säkerheten när olyckor kan hända trots att man försöker undvika dem. I min olycka hade jag tur att det slutade så bra.