Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 481 ggr
lisa_4
0

När täcke?

När ska man börja använda täcke till en klippt shettis?

jullan
0

En klippt ponny skulle jag lägga täcke på när det regnar och blåser mycket! Tänk på att när man rakar är det inte bara kyla man tar bort hästens eget skydd mot!!!! Även alla täckhår som inte låter regnet tränga in mot huden. Så rakar man får man vackert böka med täcken på och av hela tiden!

Som du hör är jag imot att raka shettisar! Jag tränar min hårt för att den ska vara i form till travsäsongen till sommaren. Och det blir många svettiga pass på vintern. Men det är bara att lägga på täcken…. De torkar!!!! Det är även så att en rakad shettis kan du ju inte visa på utställning! Eller har jag fel!?

Pälsen gör sin nytta! Tro det eller ej! Men jag tycker det är mot naturen att raka!!!! Allt blir ju fel. Hårfällning osv….

/tack för ordet!!

jullan
0

Det är bättre då tycker jag att täckes klä dem innan pälsen blir allt för tjock! Den blir inte det om man har täcken på dem!

Hanna-D
0

Fanns en väldigt intressant forskningsartikel i Ridsport för ett tag sedan som handlade om hur klippta hästar vs "oklippta" klarade kyla, vind och nederbörd. Jag har letat men inte hittat den, någon annan som läst den?

Det var i alla fall ganska lite skillnad på hur de klippta och oklippta hästarna klarade de olika väderförhållandena. Och framförallt klarade sig de klippta otroligt mycket bättre än man trodde på förhand.

Milla
0

#3 ja jag har också läst den. Problemmet är ju när man täckar så mycket att det inte andas och då blir det värre för  hästen än om den hade gått utan täcke

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

VeronicaP
0

Jag har helklippt ena tävlingshästen och som vädret är nu så är hon otäckad dagtid och täcke på natten,

Man kan ju även täckes klippa dem , det vill säga klippa dem så man kan ha dem utan täcke även om de är klippta.

Klipper man sin häst tidigt så stör man inte det naturliga pälssättnign fällning osv osv . Jag klipper alltid tidigt om jag måste klippe för att sen mitt i sen vintern så har hästarna ofta satt sådan päls att de klarar sig bra och kommer igång precis lika dant som de andra med fällning osv.

lisa_4
0

Men nu var det så att min häst är lite knäpp :P Hon hade satt vinterpäls redan i mitten av augusti och när vi tog in henne på kvällen så var hon jätte svettig så vi va tvungna att raka av henne lite päls. Men hon är bara rakad där hon svettas som mest.

cinna
0

Vår förra ponny klipptes enbart på bringan och undersidan av halsen, henne täckte vi i princip aldrig den vitern. Hon hade inga problem med att sätta eller fälla vinterpäls. Hon stod och svettades i stallet innan klippning…

Vår nuvarande ponny fick en helklippning av förra ägaren i vintras, gick enbart som enbart sällskap åt stora hästar, så hur smart var det??? Hade regntäcke på sig vid busväder, annars inget. Hon började sätta vinterpäls för ungefär en och en halv månad (!) sedan. Förhoppningsvis beror det på hennes klippning förra året och hon är i fas till nästa år…

Är hästen helklippt så tycker jag att den ska ha täcke efter väder på sig. Det finns ju numera bra täcken som andas om hästen skulle bli varm under täcket.

lisa_4
0

Men vi klippte henne inte förra året!Förvånad Så det är jätte konstigt att hon satte vinter pälsen så tidigt eftersom det har varit så varmt. Men kan det vara att hon inte orkade fälla all vinterpäls i våras? för hon hade aldrig någon kort sommarpäls på hela sommaren.

Men det är svårt att veta när man ska ta på täcke också för jag släpper ut dom lite efter kl 6 på morgonen. och då vet jag inte vad det blir för väder. så hur ska jag göra? ska jag börja täcka henne på natten nu med ett fleecetäcke?

lisa_4
0

Eller hur ska jag göra?

lisa_4
0

tycker ni att jag ska börja täcke min klippta shettis med fleece täcke nu på nätterna?

VeronicaP
0

när hon står på stall menar du? Är det inomhus du menar så hade jag inte haft täcke på henne , pälsen måste få andas någon gång tycker jag , har aldrig täcke på natten på hästar som står på stall nattetid.

lisa_4
1

men hon har inte täcke på sig om dagarna då hon är ute från ca kl halv 7 till halv 6. Stallet ligger i en loge på en ladugård så det är ju jätte högt i tak och ganska kallt. men ska jag inte täcka henne på nätterna heller då tycker du?

Lulan
0

frosty är helklippt och nu medans det är lite mildare så har han bara ett regntäcke på sig ute som är lite fodrat. inne är han utan täcke. men är det fint väder ute har han bara ett tunt bomullstäcke.

sedan när det börjar att krypa mot noll blir det ett fleecetäcke under regntäcket också, som han även får ha inne.

frosty fryser inte på vintern när det är "normalt" vinterväder, men han har då vintertäcke på sig, plus att han har hö och halm att tugga på på dagarna så han håller värmen. men om det däremot är riktigt blåsigt och mycket nederbörd har han lättare för att frysa och han får då ett tjockare täcke på sig.

Margareta
0

Har någon en stor shettis som behöver ett nytt fint 105 täcke?
Vi köpte det på chansning men det blir långkjol på Roxiti.

Hon är lång i ryggen och behöver 105 om det inte skall bli som stoppad korv, men det här går till knäna på en 93cm häst.

Täcket är svart med grå kanter och jag kan försöka ta en bild.

Numer pensionär i Nynäshamn

Lulan
0

#14 vad är det för sort täcke?