Ultraljud av sto ?????
Med risk för att göra mig lite dum, så måste jag ändå fråga om någon vet om ultraljud av ev. dräktigt sto är riktigt säkert ???? Jag lät UL båda mina ministon i september, en var dräktig och en tom. Men nu är det så att det tomma stoet är tjockare än det dräktiga. Ja, jag vet att dom bara skulle vara i 5:e mån, men kan inte låta bli att undra ändå. Tänk om undersökningen visade fel. Men det är väl bara önsketänkande kan jag tro. Men vad har ni andra för erfarenheter ??? Vore intressant att höra lite.
Mina har aldrig varit fel. Litar förvisso på min veterinär också
Kanske har ena stoet föl vid sidan och inte andra?

Inte ovanligt att en inte dräktig blir tjockare än en dräktigt vid denna årstiden tycker jag .
Ultar är väldigt säkert och här har det aldrig varit fel.
#2 Nej jag vet att det inte är ovanligt att ett icke dräktigt sto kan bli tjockare än det dräktiga, och särskilt inte det här stoet. Men du vet, en liten förhoppning finns att vetten tagit fel, även fast jag vet att UL ska vara så säkert.

#3 Det beror ju på hur långt gången hon var vid UL? Och om hon kan ha betäckts på senare brunst än man trott osv? När UL du ditt sto (hur långt gången)?
Jag har haft ston som visat neg, men sedan varit dräktiga iaf vid en senare koll. Inte många, två tror jag.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Stoet gick hos hingsten till 4 augusti, och hon ultraljudades 26/9.

#5 Ja då borde det ju rimligen ha synts tycker man ju. Kan du inte kolla henne igen, typ en gynkoll senare under vintern?
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Jag hade tänkt att om det fortfarande är ovisst i början på nästa år, så tänkte jag ta urinprov på henne.
UL kan missa. Det går ju att känna en dräktighet nu, om veten inte är alltför kraftigt "bearmad" förstås. Tidiga positiva UL är mer en bekräftelse på att stoet är befruktat, man bör kolla på typ 90 dygn att dräktigheten fortskrider som den ska om man är mån om att ha full koll.
Det händer också att tidiga UL är negativa, men att det likt förb -kt finns ett litet foster därinne, utebliven brunst bör föranleda ny UL innan man säkert kan säga att stoet är TOMT. Har en känsla av att det "sprutas bort" en del tidiga dräktigheter om man inte kollar om.
#8 Jag ska kolla om henne på ett eller annat sätt, får se vad det blir. Men ska vänta ett tag. Så lite hopp, om än litet, är det då trots allt att stoet kan vara dräktigt?
Jag ville så väldigt gärna ha just det här ev. fölet, att jag bar går och hoppas att UL var fel, och att det finns en liten skäck där inne.
#9 är du säker på att hon verkligen är tjockare och inte lägger om sej? Finns ju hästar som ändrar utseende, finns dom som inte gör det och det finns dom som blir smällfeta samt smalare.
Jag skulle gått efter ultraljudet. Den som är tjock är säkert det av fodret.
#10 Klart jag vet att hon kan och säkert är tjock av fodret. Min fråga var ju om man kan lite på UL. Och tydligen kan det också visa fel. Och lite mysko är det med stoet ifråga i alla fall. Så jag ska testa om henne.

UL kan som sagt visa fel, beroende på många faktorer. Vet exempel där livmodern varit lite veckad så att fostret inte gick att se.
Känner igen mig i önsketänkandet! Mitt fullblod betäcktes i våras, men är tom. Tycker ändå att magen är liiiiite större än den brukar vara, om man kisar lite och lägger huvudet på sned… 
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Visst har det förekommit att man missat dräktighet med UL
Idag gjorde jag urintestet på Unni. Och det visade att HON ÄR DRÄKGIG. Jag kan med bästa vilja i världen bara hitta ett streck.
Jag tänkte nog inte så dumt i alla fall, kunde inte släppa tanken på att hon kunde vara dräktig trots allt. Och det verkar som jag har rätt, jag är så himla glad. Unni är betäckt med en skäckig hingst som bara ger skäckar, så jag förväntar mig en skäck i vår. Bara ingenting händer, att allt går bra.
# 14 Jag har också köpt ett test idag, men mitt lilla sto har inte kissat på hela dagen! Typiskt jag som var så nyfiken

#15 Lycka till med insamlandet!
#14 GRATTIS
. Inte helt förvånad.
# 17 Har du något super knep att få märren att kissa? Det stod på förpackningen att en pålle kissade var 6 timma, jojo.

#14 Fast jag hade även låtit en veterinär känna på stoet det är inte helt fel, jag vet inte hur de där urinproven funkar men det kan ju även fela för människor ibland ;-).
Inte meningen att låta negativ men hade det varit jag hade jag anlitat en veterinär också för att vara på den säkra sidan.
#18 när vi gör dopingprov så ställs de antingen på halm eller spån allt beroende på vad de är vana vid och kissar de inte då rätt så snart så ställs de upp på stallgången med vatten rinnande ett tag , sen in i boxen igen osv då brukar de faktiskt kissa inom 2 timmar i allafall , sist tog det 45 minuter för Jasmin att lösa det och hon är inte lätt på det annars ;-)
"19 Jo jag har nog tänkt låta en veterinär känna på henne också. Problemet där jag bor är att få tag på en vette med så små armar/händer att han kan känna på ett ministo. Jag får prata med henne som gjorde UL, trots att hon tillhör ett annat distrikt. Men jag tvivlar fortfarande inte på att hon är dräktig.
#14 gud så kul
man blir så glad att läsa om sådana här mirakel.
Jag lever ju fortfarande lite på hoppet själv, då mitt sto visade sig vara tom vid UL… Kanske inte ändå.

Har du testat den där uppfinningen vi pratade om? Det var ju en bra bild på den medskickad urinprovet. Mycket lätt att bara hänga bak i täcket och då behöver man inte på något sätt passa henne.
#22 Japp det tog 12 timmar innan hon kissade. Jag tar tömt behållaren hur många gånger som helt efter som hon har bajsat i den hela dagen.
Microt var iallafall dräktig.