Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 4038 ggr
Charlotte-J
0

Unghästvårtor!

Har haft en unghäst utlånad sen våren 2007 då han var föl (tillsammans med sin mamma då såklart) och fick hem honom i slutet av augusti i år full med unghästvårtor. Trodde att det skulle ge med sig men det är oförändrat. Kan man ha på något som snabbar på "utläkningen" eller är det bara att vänta ut det som gäller? Har aldrig haft unghästvårtor på någon häst förut så jag är rätt villrådig.

Amor vincit omnia Kyss

polgara
0

Unghäst vårtor orsakas av virus, detta går bort av sig själv, ibland kan det ta lång tid. Tyvärr ser det otäckt ut med dessa vårtor, men det finns inget för att skynda på läkningen. m vårtoran blöder bör man kontakta veterinär så det inte blir inflammation

Mmia
0

Frågan är ju om det är smittsamt för jag vet en som hade ca 5 st 1åringar (fullblod) och där hade alla det och dom kallade det för "barnsjukdom"

Köpte själv in en unghäst som fick gå med en annan egen häst på ett bete långt hemifrån och den inköpta fick jättemkt vårtor på mulen och sen fick min andra lite, dom fick inte komma hem förren det var utläkt för jag har aldrig haft några vårtor på mina hästar (olika raser).

Är det smittsamt ?

sanne
0

dom smittar när dom böder. unghingstar får ofta dessa i 1-2 års åldern när dom går tillsammans. men dom läker ut. hade en förra året som såg hemsk ut ett tag, men nu är han fin o len på mulisen igen !

det kan smitta mellan häst-människa-häst, så har ni tagit på vårtorna så tvätta händerna innan ni går till nästa flock. bara ett tips.

men dom får dem bara en gång i livet !

Hanna-D
0

Har aldrig haft det på våra hästar hemma men ett grannstuteri fick det alltid på sina varmblodiga travare. Är det verkligen vanligt på shetland?

Annette
0

#4. Min shetlandsponny är den enda av alla våra hästar som haft unghästvårtor.

CamillaE
0

Mitt fjordingsto fick vårtor när hon var ca 8-9 månader och smittade sin kompis som är ett shettis sto på 3 år. Men ingen annan fick i hagen eller grannhagen. Vetten sa till mig att de vara bara att vänta om de inte absolut var jätte illa. Men de tog 3-4 veckor sen var de borta. De var vårtor i mungipan och i närborrarna men inte så mycket på själva mulen. De var första o ända gången jag varit med om detta..

Jag lästa att de kan bara få vårtor upp till 3 års ålder..

[Grabbarna-A]
0

Mitt russ hade det när han var ett eller två år (unghingst), det försvann efter några veckor. Han hade massor och var inte söt då Obestämd.

andaloce
0

Jag hade ett 2årigt arabsto inhyrt, hon fick sådana vårtor, massor av dom, hon hade dom i ca 3-4månader sen gick dom bort. Mina hästar (2 och 5år) fick inga vårtor men en annan shettis på 4år som gick med dessa hästar på bete fick nyligen vårtor. Så visst kan dom smitta om man har otur!

RebeckaSvensson
0

Det är nog bara till att vänta ut dem så läker de själv efter ett tag.

Efter att ha haft fyra unghingstar på Hallands Väderö en sommar hade en det när de kom hem, de andra fick aldrig det (hade kanske haft det under sommaren, det vet jag inget om) och inte heller halvblodet som de gick tillsammans med fick det. En annan gång hade ett sto det när hon kom hem från betäckning, de andra som också varit på betäckning hade inte det och inte heller fick någon av de andra stona det senare heller, varken de unga eller lite äldre. Smittar gör det, men hur mottagliga de olika hästarna är verkar väldigt varierande. Min unghingst läkte det på fort medan det på stoet tog riktigt lång tid.

Ellen89
0

Mitt sto pa 5 ar hade det ett tag efter jag kopte henne, men efter det har hon inte haft nagra. Mitt ungsto hade nagra jattesma en kort stund med, far hoppas att det inte kommer tillbaks.

[Rebecka]
0

lånade en shettis av roland för några år sedan och är jag fick hem henne i slutet på den sommaren så var hon full med unghästvårtor men roland sa att d försvinner te jul och mkt riktigt så försvann dom.. det ser ju inte trevligt ut, hon hade jätte mkt.. jag gjorde ingenting utan de försvann av sig sj.

exitingsvillemo
0

upptäckte idag att 1åringen var full med mini-mini-vårtor på hela mulen, yuack vad äckligt det var. Såg ingenting igår, men kollade inte så noga heller iof.

Ska man kontakta vet och smörja på ngt eller bara låta det vara?

Annette
0

Min valack hade rätt mycket när han var ung. Jag gjorde inget åt det alls och de försvann.

Charlotte-J
0

På min grabb försvann det jätte fort utan att jag behövde göra något.

Amor vincit omnia Kyss

exitingsvillemo
0

ok. då låter jag det vara ett tag och håller koll på det, så han inte börjar klia sönder dom eller ngt.

Gullan86
0

min ettåriga islänning har vårtor men inte hans jämngamla kompis och inte heller de andra unghästarna hos uppfödaren så han är den enda.

jag har fått för mig att det kan drabba dem som kanske har lite lägre imunförsva??? för han ville inte äta så bra ett tag och var rätt mager.

det har alltså inte smittat till den andra unghästen och inte heller till min ridvalack eller shettis och endå har jag pussat dem alla på mulen *ups* visste inte att det smittade.

men det har ju inte hänt nåt.

kan det smitta till människor?

han har inte så farligt längre var värre i sommras när han kom börjar bli mindre men han har ju haft det över ett halvår iaf.

Gullan86
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

lägger till ett inlägg till med bild på min islännings mule.

men jag har mest sett detta på halvblods unghästar aldrig på islandshäst innan faktiskt.

VeronicaP
0

Det bästa är att låta de få självläka, har också haft det på några men inte alla som får det .