Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 14-utrustning
Läst 5233 ggr
Gullan86
0

Vagn och Sele till Mini Shettis?

Jag letar just nu vagn och sele till min Mini på 83cm. jag hittar ingen bra vagn jag tycker verkar stabil, inte för tung, helst kunna sitta 2 pers i och skall om det går vara godkänd att tävla i, svängel i rätt höjd, bakselefästen, + en liten minimal detalj, den får inte vara för dyr(nu snackar vi helst under 5000kr alltså men kan sträcka mig till 6000kr men helst billigare). finns det någon sådan vagn?

vill sedan ha en godkänd ordentligt sele bröst sele med lös brösta, draglinor baksele osv, även den billig om det är möjligt men vill ha hyffsat bra läder och vill ha en stabil däckel där skakelremmarna inte får glida ner på hästen från däckeln har sett att på vissa selar gör det det. vore jättesnällt om ni kunde tipsa mig.

har tittat på, jaburuder(stavas inte så men ni förstår nog vilken sida),mickes4hjulingar, globus,och några andra sidor men är inte helt nöjd.

men ni kanske har erfarenhet av dessa och vill dela med er av? någon som har vagnen för 6000kr från mickes?

tack på förhand.

h00jff
0

Den billiga vagnen från Mickes fyrhjulingar tycker jag inte du ska köpa, extremt klena skaklar. Köpte en sådan men sålde den direkt igen (köpte en från Jäboruder istället). Dessutom är måttet mellan hjulen för smal för att tävla med.

Vagnen från Jäboruder mycket bättre, teleskopsskaklar, lägre svängel och mycket stabilare i hela konstruktionen. Tyvärr är denna inte heller godkänd för tävling (för smal).

Vagnen från Mickes fyrhjulingar för 6000:- rymmer ju bara en vuxen, när man tävlar måste man ju ha en groom med, så det är kört att tävla med den… Annars vet jag inte alls hur den är.

PP
0

Att öglorna för skaklarna glider av däckeln kan ha flera orsaker, t ex för löst/hårt spända draglinor eller för tajta skaklar. Det beror nödvändigtvis inte på att selen är dålig alltså. Flört

StuteriSolo
0

http://www.ponnytravprylar.e-butiken.se kan ha en sele för dig, vagn är det värre med, då de är för dyra och smala(tyvärr)

Gullan86
0

vad finns det överhuvudtagt för vagnar som är godkända och passar minishettis då? alla ligger över 10 000kr klassen eller? varför byggs inte godkända vagnar som vanligt folk har råd med?

Midlingur
0

#4 Jag räknar mig så vanligt folk och jag har råd med en vagn för 10… Tycker det är ett ko nstigt uttalande.

StuteriSolo
0

De vagnar jag säljer tillverkas i finland och tyskland, och de har inte samma regler som Sverige, de vagnarna är 110 cm breda, vilket är nog så smalt att köra maraton med även om inte 125-cm regeln fanns. Mycket synd då iaf de finska vagnarna är bra balanserade och har rejäla hjul vilket är det enklaste att knäcka :D

SHV-Pysen
0

Jag har en vagn till min shettis på en meter men det verkar vara en minishettisvagn för den är så liten.. Den håller inte i spårvidden för tävling och det + att den inte passar honom något bra (man får ont i ryggen av att köra för den är så liten på honom) så kan jag tänka mig att sälja den om det finns intresse… Den passar nog väldigt bra på en minishettis kan jag tänka mig… Är du intresserad kan jag sätta in bild…

Gullan86
0

#7 ja låter spännande hade varit jättesnällt om du velat sätta in bild.

SHV-Pysen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en jättedålig bild men sitter vid en dator där jag inte har några bättre (och ska jag knäppa nya måste vi vänta tills på torsdag för först då får jag min kamera återlämnad) Ska försöka få tag på en bättre

Här sitter den på min pålle, och som du ser är den alldeles för liten (sitter dock lite bättre nu, men fortfarande inte bra) den behöver målas om, men är annars i bra skick. Jag måste givetvis kolla upp med andra vagnar vad de kostar osv. Du får också säga ett pris så får jag se om det går ihop för mig. Jag måste ha en ny vagn så fort som möjligt, kan inte vara utan. Men en sak i sänder ^^,

Minsanne
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har ju denna till salu också. Den håller måtten för tävling, men har å andra sidan ingen fjädring. Den har svängel i rätt höjd och även fäste för bakselöen. Vi tar 4200:- för den