min häst e borta...
Jag har letat, ropat, lockat med hink med foder i… Han kommer inte och jag har hållt på nu i 2 timmar… Vi hittade hästskit vid vårt grann varv.. det är det enda. Han är svart och utan reflexer.
Jag tänkte gå ut en gång i timmen inatt o ropa.. det är ju hopplöst o leta efter en svart häst i kolsvart mörker…
Oh, stackars dig och lilla pållen! Hoppas han hittat någon god matplats och håller sig där.
Har också haft någon borta vid något tillfälle, men vederbörande har kommit efter en stund.
Veritas odium paretFörvånad

ja han kommer alltid… d tar aldrig mer än 10 minuter… tänk om nån kört på han
Våra sju pållar var bort i 24 timmar innan de gick fram till en gård 2 mil hemifrån. Jag tycker du ska försöka sova i natt och börja leta när det har blivit ljust i morgon.
Jag hoppas han står på stallplan i morgon när du kommer ut.

#3 tack för dina ord..
Min sambo ska gå en runda nu… men vi låter d vara tänt i stallet så han kan gå in själv om det är så att han kommer tillbaka.
24 timmar är lång tid.. Man hinner ju måla fan på väggen direkt alltså..

Hoppas lilla pållen hittar någon trygg plats på att vara inatt om han inte kommer hem och lite gott att äta , inte så lönt att ge sig ut nu på natten att leta utan bättre att vila i natt och fortsätta i morgon
Håller tummarna för att ni ska hitta honom eller att han själv vandrar in i stallet i natt.

Brukar han rymma ? Är staketet trasigt någonbstans ?
Hoppas du hittar honom snart !!!!!!!!!!!!!!

hoppas han har kommit till rätta nu. så hemskt för er. håller tummarna att det går bra.
Usch så hemskt!! Hoppas han kommit hem…

Nu har ni ju iosf knallat runt en del men tror du att det finns någon hund som skulle kunna hjälpa er? Mvh Ylva

Har ni hittat eran ponny?Kolla med jaktlaget om dom har någon eftersöks hund eller en som är van att spåra.Det kan funka att spåra trots snön.
Borde det inte gå att spåra OM det är snö utan hund. Hoppas verkligen att ni hittar honom.
hoppar verkligen att ni hittar honom..
Hur har det gått är vi nog många som undrar
Numer pensionär i Nynäshamn

Hej!
Oj vad många som har skrivit.
Jo min sambo gick ut igårnatt efter att jag och hans lillebror varit ute i 2 timmar. Vi leta igenom alla hagarna plus stora sommarhagen. Man hann ju tänka rätt mycket eftersom vi bor på en stor udde och har vatten runt nästan hela..
Men min sambo hitta han halv 2 inatt. Då stod han långt uppe på tomtområdet i ett dike. Hos oss är det bara sommarstugor här och inte så många åretruntboende så ingen hade sett han. Sen hade min sambo fullt tjå att få hem han. Han gick även med en stor strålkastare på axel plus mineralhinken som väger typ 13 kilo och locka han med.
Det är ju dumt o ta en liten hink med bara lite pellets o skramla med!
Men det va så snällt att han orka gå ut..
Fy farao alltså när dem rymmer ur hagen..
Tack iaf för alla som skrivit. // Veronica

så skönt att han är hemma o välbehållen !!

Så skönt att höra att allt slutade väl!
så skönt att han e hemma.
Vad skönt att han är hemma o allt slutade gott:-)

ja verkligen! det här vill man inte vara med om igen

det är därför som det är bra att ha reflex grimma på dem och så ju i hagen…
hoppas du hittar honom.
Han är funnen;-)

jag skulle vilja ha en lädergrimma med reflex! finns det? e lite anti mot nylon grimmor när dem går i riktiga skogshagar..

#22 Det finns smala tränsreflexer som även går att sätta på grimmorna, tror jag köpte mina på Bole för billig peng. Visst det bästa kanske vore om reflexerna var fastsydda på lädergrimmorna men någon sådan grimma har iaf jag aldrig sett..
#14 Vilken tur att ni hittade er ponny! Min kompis hade sina två stora travare på rymmen i två dygn, utan att någon sett skymten av dem. Vi letade efter dem i många många timmar varje dag, till slut hittades de 500 meter hemifrån, men troligen hade de varit på upptäcksfärd långt därifrån, eller så hade de gömt sig väääldigt bra bland alla träden i skogen.. 
#22 jaf hade n reflexgrimma i läder i ponnystorlek, vet inte om den finns i shetlandsstorlek.
Antingen var den från Jacson eller Källqvists… Minns inte riktigt.
Annars kan du ju t en vanlig lädergrimma och tejpa på reflextejp på nosgrimman och sidostyckena.
Eller nosreflex till träns, går ju att sätta på en vanlig lädergrimma.
Vad skönt att han kom tillrätta.
Om en pålle kommer lös är det väl inte så listigt att han har en grimma på sig? Fastnar han med grimman i något är det ju stor risk att det går väldigt illa.

En av mina ponnyer är en riktig utbrytarkung och för ett par år sedan tog han sig på något konstigt sätt ut ett flertal gånger från hagen. (Trots ordentligt staket med många eltrådar och ordentligt med el). Har inte grimma på hästarna i vanliga fall men då fick han ha reflexgrimma på sig. En gång rymde han sent på kvällen, stallägaren ringde mig och sa att hon inte kunde hitta honom, (det var kolsvart ute) så jag kastade mig in i bilen och åkte iväg till stallet. Drygt 1 km från stallet ser jag nåt som reflekteras av bilens strålkastare, då var det min ponny som kom travandes mot bilen. Jag är också "halvt emot" grimma i hagen pga skaderisken, men just då var jag VÄLDIGT tacksam över att han hade sin reflexgrimma på sig, annars kunde det gått riktigt illa…
Oj vad skönt att det slutade lyckligt!
Numer pensionär i Nynäshamn

ja verkligen. det e svårt d där me grimma eller inte!
det kan ju gå så väldigt illa om om dem fastnar me den. som katter som springer ute tycker ja inte heller ska ha halsband…
Fast d e stor skillnad på en katt o en häst iof.. =)
Det går att sätta en nyckelring i grimman, mellan kroken och ringen där man hakar i kroken, vid ganaschen. När hästen går i hagen sätter man grimkroken i nyckelringen som går upp om hästen fastnar och chansen är större att hästen kommer ur grimman.
OBS! När man leder, binder upp eller annat sätter man kroken direkt i grimman så att man inte riskerar att få en lös häst i onödan.
Är ett bra och fungerande tips, och nyckelringen är inte ivägen när man inte använder den,

ett tips är att köpa såna klister refelexer och klistra rakt på pälsen det sitter längre än man tror och då slipper man ju grimma:)