Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 1585 ggr
Hallonbuske
0

Tolka ensam?

Funkar det att tolka om man inte har någon som rider?Vill ju gärna göra detta trots enbart shettis hemma. Funkar detta och hur i så fall?

Maliiin
1

En annan idé! Jag och min kompis har varsinn liten mjölkkälke som vi kör med på vintern:) Dom e väl en meter långa å 60 cm breda eller nåt! Perfekt:) Sätter bara fast draglinorna i dem å sen kör vi:D

Sehvrin
0

Man kan sätta linan i selen och sedan köra med den i ena handen och tömmarna i andra. Dock gäller det att ha lösa tömmar och koll på vad man gör så att man inte av misstag drar hästen i munnen.

Jag rekommenderar dessutom inte att man är helt själv när man tolkar på detta vis, eftersom det kan gå tokigt om man ramlar (antar att det är tolkning med miniskidor som det gäller) och då är det bra att ha en kompis som kan ingripa vid behov.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

HannaDolly
0

Vi tolkar utan att ngn rider ..

Kan visa en bild :))

Hallonbuske
0

#3 Gärna Skrattande

HannaDolly
0

hittade tyvärr ingen bild .

Men kan försöka förklara ..

sätt på selen på hästen . sedan tar man tolklinan det är ju små knäppen på dom i ändarna och så sätter du dom i ringarna som man brukar sätta skaklarna i när man kör med rockarden/sulkyn. Så sätter du fast den sen så har du tömmar och håller i som vanligt .

Vi åker inte skidor bakom vi åker bob/snowracer och pulka bakom men om´vi åker skidor så leder ngn där fram och springer med :DD

Lycka till!

Hallonbuske
0

#5 Tack, ska testa sedan när det kommit snö.

HannaDolly
0

#6 vsg :))

Mulla
0

Vet en tjej som tolkade utan ryttare!

Hon åkte pulka bakom och bulkan vippade av någon anledning.. Hästen vart rädd för allt som hängde och slängde bakom och skenade iväg! Ut på en stor väg utanför vårt hus och blev påkörd! Killen som körde bilen kom undan med enbart chock! Han körde bara i 50 km/h. Men hästen dog nästan på en gång!

Tjejen som tolkade sprang till stallet för hon trodde hästen sprungit hem, helt ovetande om att hennes häst låg i vägkanten död!

Det var snö ute, ungefär såhär års för några år sedan! Kommer ihåg blodspåren som syntes flera veckor efter.. Än idag tänder dom ljus på platsen!

Av denna erfarenhet så skulle jag aldrig våga tolka själv! Självklart kan olyckor hända ändå, oavsett om man är jätteförsiktig eller inte.. Men jag skulle ändå försöka att minimera risken så mkt som möjligt..

En pulka är lätt att ramla av och då kan det vara bra att ha någon på hästryggen som kan stoppa/hindra/minska risken för en eventuell olycka!

Detta är mina erfarenheter och åsikter!

icansson
0

#8 nä fy så hemskt, måste hålla med att de bör vara någon med när man tolkar både man själv o hästen kan skadas.

HannaDolly
0

#8 men jag tolkar aldrig ensam ! Det är alltid en som går med . vi tolkar alltid på ett jättebra gärde och då är det minst en eller två pers med !

Mulla
0

#10 Ja då borde det ju inte vara några problem.. Men JAG skulle aldrig göra det utan en ryttare eller "ledare/förare" (någon som håller i med grimmskaft).

HannaDolly
0

#11  förstår vad du menar :)

Maliiin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har vi fått tummen ut å fota när vi kör med våra små mjölkkälkarSkrattande Ganska mörkt men ni ser ju ändå hur det ser ut!

HannaDolly
0

#13 nej vad mysigt det ser ut ! :DD

HannaDolly
0

#13 har du en svängel ? och var har du köpt det ländtäcket? grymt snyggt! (A) Cool

Maliiin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är mysigtSkrattande Japp jag har en svängel! Ländtäcket är ett Hansbo! Fanns i blått och grått:)

exitingsvillemo
0

Ååhh… Jag vill också…

Annette
0

Har du bara linor? Då är det väl risk att kälken glider in i bakbenen på hästen.

Maliiin
0

#18 Jo jag har bara linor! Ja man får ju vara försiktig och bromsa lite!