Gå inåt? :o
Dolly .. ja när jag kör henne och ska ställa henne i vänster så gå hon bara innåt mot mitten .. När jag tömkör så är hon jätte duktig och fattar precis hur hon ska ställa sej i både höger och vänster .. MEn så fort sulkyn kommer på är det precis som om att hon har glömt ALLT ! :O
Blev jätte förvånad .. idag gjorde hon samma sak och jag orkade inte mer .. jag bara slutade efter en kvart och red hem igen .. för jag har inte världens bästa tålamod .. men detta med att hon bara går i mot mitten när jag kör har hållt på sen i somars när jag på allvar satsade på körning .. då började jag dressyr tömköra först och sen med sulkyn på .. och då tänkte jag först när hon gjorde så den första månaden att det kanske är jag som inte är riktigt tydlig med hjälperna . men Sen så när jag började fatta att det inte var det så blev jag fundersam om vad det kan vara ,
Kanske är hon obalanserad i vänster när man kör?
Jag hoppade även ur sulkyn härmodagen när jag körde och så går hon innåt men om jag går brevid med sulkyn på och försöker ställa henne och trycker henne utåt så går hon ju precis som jag vill ..
Om ni kanske har tips på vad det kan vara .. så skriv skriv :))
Taack på förhand !
Det kan det vara .. när jag tömkör går jag en kanske ½-1 m innaför henne när jag tömkör för att se hur hon går och så
taack !

Eller så höjer du ytterhanden (=samma effekt).
Krama tömmen som du kramar vatten ur en badsvamp.
Tror hon behöver mer stöd på ytter alltså höger hand. Mna behöver oftats mer än man tror. Sen skulle jag lägga spöt på höger sida och hjälpa henne som stöd. Så hon förstår att hon måste även där hålla ihop den sidan.
Hon faller innåt för att hon är svag, så gör de mina med. De är ofta starkare i ett varv och klarar då av att ställa och böja sig, men faller lätt innåt i motsatt varv. Det är bra synpunkter du fått att höja yttertöm (hävstångseffekten). Du ska se att det blir bättre när hon musklar på sig. Har du någon tränare att ta hjälp av?
Lycka till! Hälsar Ulrika Gindemo

Jag brukar tänka på hur man gör när man rider och som de flesta säger här så är det yttern du tappar och måste fånga upp.
Men du får också tänka på att du inte blir för *hård* eller stum i ytter handen och en annan sak som man måste tänka på att ju att man rider/kör de till handen och inte tvärtom.
Sen tro jag även att det är som Ulrika säger .
Det är bara att fortsätta att träna och stressa lugnt det kan ta tid att bygga upp en häst som är svag.
Att göra halvhalter är ju ett utmärkt sätt att fånga upp en häst .
Tycker du fått bra råd redan, dom flesta hästar gör så som du beskriver, det går att träna bort men det kan ta lite tid innan dom är liksidiga! I tömkörningen funkar det oftast bra, men sedan med vagnen som ska flyttas och dras tycker dom att det blir tyngre och faller därför inåt. Tycker du fått bra råd redan som du kan testa, men glöm inte bort att använda körpisken ungefär som en skänkel i detta fall. Vifta/peta försiktigt på hennes vänstra sida helst i höjd med bogen/däckeln samtidigt som du har en stabil och mjuk yttertöm i höger hand. Då kan du lära/hjälpa henne vara rätt ställd i vänster varv genom att hon flyttar sig/formar sig från pisken och mot din yttertöm.
Ett tips är att först låta henne gå rättställd några steg, felställd några steg o.s.v. tills hon orkar fler och fler steg med rätt ställning. Då får hon bygga upp sina muskler så hon orkar gå med rätt ställning längre och längre sträckor (och snart kanske en hel volt!) Detta kan du även träna på i hörnen, serpentiner, i skogen o.s.v. En bra tränare kan man också behöva ta hjälp av! Lycka till! 
#6 nej tyvärr så har jag ingen tränare men vet du ngn som är bra?
När ni säger allt det här så stämmer det .. jag tror att jag inte har tillräkligt stöd på yttertygeln/tömmen
#8 taack för tipset ska prova det med några steg i taget :))
Hon är även obalanserad i vänster galopp känner direkt när man är ute och kör om man fattar vänster galopp att hon liksom .. jag kan inte förklara men hon har ingen bra balans .. och även när jag dressyr kör känner jag det ..
för att träna upp den så hoppar jag henne på en volt har börjat med två hinder och sedan ska jag ha fyra hinder när hon känns jämn och bra :)