Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 13-bruks
Läst 1216 ggr
jennie-w
0

Körning med bröstsele

Ni som kör med bröstsele, hur fäster ni vagnen i selen så att det blir bra? Jag använder remmarna som jag fick med selen, men jag tycker inte det blir nå bra. Vagnen rör sig så mycket…skulle vilja att den satt stummare i selen, som det gör med en travsele..

Yazmine
0

Man kan ju göra om den om man vill så att tex får upp skacklarna längre upp om man vill,men vet inte om det blir stummare då,men prova går ju. =)

charlotta
0

Hej

Det är nog svårt att få den fast som med en travsele, de lindar man ju flera varv om man inte har snabbfäste.

Har själv inga problem med att få skaklarna att sitta stumt mot bröstselen. Jag lindar två varv och drar åt spännet mot skakeln.Hoppas du förstår hur jag menar.

Charlotta

ThiffannyJ
0

Hej,

Bröstselen till min vagn sitter fast i draglinorna. Vagnen fäster jag i selen som är omgjort från en travsele.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

ThiffannyJ
0

Glömde ju bilden Fundersam

www.minishetland.com

ThiffannyJ
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Okej nu är det för sent tror jag Hemlis

www.minishetland.com

Denna kommentar har tagits bort.
joggman
0

Jag har gjort ett par stora öglor i kraftig nylon som sitter fast under tömringarna. I dessa trär jag in skaklarna och surrar fast dem med en rem fäst i den stora ringen som brösta, däckel och gjord sitter i. Ska jag köra där det är mycket kuperat så använder jag även en överslagsrem från en travsele.

Lulan
0

jag använder som thiffanny draglinor och fäster bröstan där. Annars tycker jag Pia J. kom med ett bra förslag. Det är bra att få upp vagnen då ofta ringarna för skakelfästet är mycket lågt på selar med fasta bröstor. Det i sin tur gör att det blir obekvämt för hästen och det blir bökigt för dem att vända, då skakeln petar in i bogen.

jennie-w
0

#7 Smart ide, som kan vara värt att prova, eftersom jag även tycker vagnen sitter lite långt ner.

Hur har du fått fast dessa öglor som du trär in skacklarna i?

joggman
0

#9 Jag har bränt ett hål i nylonen och skruvat fast dem i tömringarna. Remmarna måste vara ganska breda, annars håller det inte. Sedan kan man behöva byta dem någon gång per år, men det är ingen kostnad, remmarna är billiga.

[Karro]
0

vi har tärnsjöselen och den är gjord så att man spänner fast vagnen istället mkt bra faktiskt :) tyckte inte heller om med vår gamla sele att vagnen "hoppade" så. blev så skakigt att sitta baktill då också. nu däremot sitter man lugnt och fint och vagnen är mkt mera stilla :) har dock ingen bild tyvärr

Margareta
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#11 Men mamma har så klart en gammal bild att stoppa in…

Numer pensionär i Nynäshamn