Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett12-foder-utfodring
Läst 4409 ggr
IdaS-A
0

himalayasaltsten vs. vanlig

Vad använder ni helst, himalaya saltstenen eller den vanliga vita? Eller ger ni salt direkt i fodret?Andra alternativ? För och nackdelar?

Mulla
0

Gracia har en egen himalayasten i boxen som hon älskar!
Hennes stallkamrater får salt direkt i maten och när hennes sten är slut så kommer hon oxå få det!

Föredrar nog att ge salt i maten för då vet man säkert att dom får i sej en viss mängd! MEN det går åt många liter vatten till varje häst istallet!Flört

Hanna-D
0

Vanlig saltsten. Tänk på miljön…

zettan
0

ett av stona får himalyasaltet. Hon gillar dom bättre. Men de andra har dom vita. De står även en stor vit saltsten i hagen.

Milla
0

helt vanligt saltsten

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Annette
0

Vanliga saltstenar.

ThiffannyJ
0

Vanliga saltstenar.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

polgara
0

Vanliga saltstenar

Maliiin
0

Himalyasten!

Cattis
0

Endast vanliga saltstenar.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

shettismaffian
0

Hehe jag har båda i boxen, ute står en vanlig saltsten, men jag har märkt att de flesta av våra gillar himalaya stenen bäst.

[Teddy]
0

Jag har himalayastenar, tycker det är bra att det är snöre i - lätt att hänga upp!

Hovgarden
0

Vanliga saltstenar! Ger endast salt i liten mängd om det är en häst som absolut inte använder sin saltsten.

#11 om du köper en stor saltsten med hål i kan du ju hänga upp den med :)

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

VeronicaP
0

Vanliga saltstenar

RebeckaSvensson
0

Vanliga saltstenar.

[Anna-N]
0

Vanliga saltstenar här

Kratern
0

Vanlig saltsten.

Sen måste jag påpeka precis som med mineraler…..om hästen inte har behov av saltet så äter den inte. Varför "tvinga" i den salt genom att blanda i fodret?

SHV-Pysen
0

Vi köper lite fter vad vi känner för, men lille Pysen måste ha en rund himalayasten som man hänger upp, för har vi vanliga (vit elr himalaya) som man sätter på väggen så duger de bara till att klia rumpan på!

Mija
0

Vanlig saltsten

Mulla
0

#16 Anledningen till att min chef använder salt i maten är för att dom ska få i sej en viss mängd om dagen och för att dom ska dricka ordentligt!
Han vet vad han håller på med när det gäller foder (han har gått foderanalysutbildning)! Där emot skulle JAG aldrig våga ge mej på och fodra med salt i maten. Jag har aldeles för lite kunskap.

Jag själv kör med himalayastenen av den anledningen att då slipper jag ge mej in på något jag inte kan och Gracia verkar ju älska den..

Ellinor Johansson
0

Vad är det för skillnad på vanlig saltsten och himalayastenen?

PP
0

Visst finns det en gammal tråd om detta, där någon letade upp innehållet i Himalayastenen..? Obestämd

Annette
0

#21. Den här tråden?

PP
0

#22 Du är så kvick, Annette! Tack för det. Skrattande

Mulla
0

Himalayasalt är en ren naturprodukt med ett unikt innehåll av ca 85 olika mineraler och spårämnen, som man i Himalayasaltet hittar i minst 200 olika bindningsformer. Himalayasalt är fritt från föroreningar från dagens hav och dessutom rik på mineralämnen. Himalayastenen är helt Obehandlad!

Kratern
0

#19 Det är inte riktigt vad du skriver i #1. Enligt ditt inlägg i #1 ska du också börja  ge salt direkt i maten.

Alla får göra hur dom vill för mig, men att ha gått en kurs i foderanalys är knappast meriterande för att avgöra hur mycket salt en häst SKA ha.

Som sagt spelar ingen roll för mig hur ni gör, men min personliga åsikt är att det är fel. Och åsikter får ju alla ha, även jag.

ThiffannyJ
0

Även om Himalaya stenen är rik på mineraler och obehandlad, så tillverkas den inte, vad jag förstår, i Sverige. För mig låter det lika galet som att man ska skicka ner svenska sjur på slakt till andra länder. Tänk på miljön!

Vi köper vårt Hö/Hösilage av granngårdara runt om oss. Fodret köper vi på Stigtomta kvarn, om jag kommer i håg rätt så tillverkas även det fodret där.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Bofride
0

Vanliga vita saltstenar från Granngården använder jag..
Har lärt mig efter att ha läst fysiologi att vad gäller människor har vi alltid ett för högt saltintag jämfört med vad som egentligen förbrukas av kroppen varje dag! 
En för hög saltmängd gör att njurarna får arbeta extra för att balansera kroppens salthalt vilket inte är bra. Visst finns det undantag där det behövs mer salt (hårt arbete och varmt klimat = mer svett) men att ge mycket salt i hästarnas mat varje dag skulle jag personligen inte göra. Det är min åsikt, naturvetare som jag är Flört

sanne
0

här är vanliga vita saltstenar. gillar inte alls att hänga upp himalaya stenen i snöret, då halv stenen gått åt så ramlar den ner o du får slänga den.

har i boxarna o hagarna. våra "äter" mkt av dem i år tycker jag, dricker bra oxå !

Mulla
0

#25 Oj jag så att jag formulerade mej illa..Oskyldig

Jag menar att jag själv vågar inte ge mej in och exprimentera med salt i fodret MEN när Gracias himalayasten är slut så ska min "boss" hjälpa mej att få till en bra mängd för just Gracia!

Jag kan absolut inget om sånt här.! Och sålänge detta är "Grekiska" för mej så får jag helt enkelt förlita mej på "dom som kan"! Hoppas jag formulerade mej lite tydligare nu!Tungan ute

Det jag skrev om himalayastenen var en del av en text i en faktabok jag hittade hos farmor!

exitingsvillemo
0

är det ngn som har konkreta fakta om himalaya-stenen? Det man läste på den andra tråden lät ju inte så bra, men nu skrivs det om renprodukt utan tillsatser, alltså helt naturlig.

Hur är det egentligen?

Själv använder jag vanlig saltsten, men har provat himalayastenen en gång, ute i hagen, den vanliga stenen tål ganska mkt regn, det gjorde inte himalaya-stenen, den "vittrade" sönder på en dag.

Mulla
0

#30 Jag googlade förut efter fakta men hittade ingenting!
Tror det finns både bra och dåliga saker med himalayastenen precis som med allt annat!

Fast jag känner att så länge min häst tycker om det så får hon ha den! Kommer visseligen inte köpa en till då priset är lite väl tycker jag!
Då får det bli "vanligt" salt!

Sehvrin
0

Om Himalaya-saltet verkligen innehåller alla de 84 ämnerna de påstår så skulle jag aldrig vilja ge det till mina hästar:

"100% Pure - Contains 84 "natural" elements needed by the body: hydrogen, lithium, beryllium, boron, carbon,, nitrogen, oxygen, fluoride,, sodium, magnesium, aluminum, silicum, phosphorus, sulfur, chloride, calcium, scandium, titanium, vanadium, chromium, manganese, iron, cobalt, nickel, copper, zinc, gallium, germanium, arsenic, selenium, bromine, rubidium, strontium, yttrium, zirconium, niobium, molybdenum, ruthenium, rhodium, palladium, silver, cadmium, indium, tin, antimony, tellurium, iodine, cesium, barium, lanthanum, cerium, praseodymium, samarium, europium, gadolinium, terbium, dysprosium, holmium, erbium, thulium, ytterbium, lutetium, hafnium, tantalum, tungsten, rhenium, osmium, iridium, platinum, gold, mercury, thallium, lead, bismuth. polonium, astatine, francium, radium, actinium, thorium, protactinium, uranium, neptunium and plutonium.

Helium, argon, neon, krypton, xenon, radon could not be included in this specific test analysis. In order to trace these elements, one needs an extremely sophisticated and costly analysis." [källa]

Kvicksilver och många andra av de ämnena är giftigt oavsett om det är en naturprodukt eller ej. En som jag tycker skriver bra om saltet är den här bloggen (som även länkades till i andra tråden) det är i stort sett vad jag också skulle vilja säga om saltet.

Dessutom tycker jag att det är lustigt att de kan marknadsföra en produkt som innehåller 84 olika ämnen som 100% ren. Kemiskt sett så är det mycket förorenat. Jag betvivlar dock starkt att saltet faktiskt innehåller nästan halva periodiska systemet.

Som jag ser det har himalaya-saltet en fördel: det är godare än vanligt salt. Och nackdelen är att det måste transporteras så långt och jag kan inte tänka mig att gruvdriften är särskilt bra heller.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

JennyR
0

Ger vanliga saltstenar. MYCKET irriterande är dock klisterlappen som sitter på stenens baksida, ibland sitter den som berget *asg* Har "liggande" hållare och baksidan på stenen hamnar uppåt, så klisterlappen måste bort… Har suttit ikväll och karvat…. hmmm.. Tips för att den ska lossna lätt, ngn? :-)

Ellinor Johansson
0

# 32 Jösses vad 100% rena saltet innehållerFörvånad

Kris_J
0

Vanlig vit saltsten.

Salt i betforvatten tävlingsdagar (trav), som de får efter värmning eller mellan två lopp.

De som tränat och svettas mycket får salt i fodret efteråt.

Veritas odium paretFörvånad

Annette
0

#33. Samma problem här. Men jag gav upp och lade den åt fel håll.

Sasser
0

Jag har aldrig sett Himalaya och kommer fortsätta med granngårdens vanliga vita saltsten. Har alltid fungerat för mina hästar och min plånbok…

[Croneld]
0

Vanlig saltsen har jag, både i boxen om de kommer in och ute i hagen.

VeronicaP
0

#35 Det försökte jag ge mina travarae med men icke då åt de inte maten alls hm riktiga tjurhuvuden ;-)

Kratern
0

#39 Inte alls konstigt….de hade helt enkelt inte BEHOV av salt.

De kan lika gärna reglera det dagen efter.

PP
0

#33,36 Vad har ni för klisterlappar bakpå saltstenarna..? Har jag aldrig råkat ut för. Obestämd

Annette
0

#41. Kraffts stenar har klisterlappar på baksidan. Mycket irriterande eftersom de tycks vara limmade med superlim.  Jag brukar köpa det andra märket GG har, men de var slut.

PP
0

#42 Aha!

Ja, jag brukar ju inte köpa den sorten så då fick ju det sin förklaring.

Kris_J
0

Oskyldig#39 Bortskämda djur! Mina äter glatt då de annars endast får frisk luft och kärlek, så de är glada för det lilla om de än bara är saltFlörtFlört

Veritas odium paretFörvånad

VeronicaP
0

#40 Nä tror inte det de slickar så gärna på saltsten men de vägrar äta mat med salt eller annat också som inte passar de där damerna , hade tom en som vägrade dricka annat vatten en det som vi har hemma fick släpa med vatten till henne .

#44 mm Det får bli hårdare tag framöver , bara vatten och halm Oskyldig så kanske de kan äta det sen hehe