Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett23-säljes
Läst 737 ggr
Emmelie
0

Priser

Har funderat ett tag nu, jag vet att priserna på shettisar är i jämförelse med andra hästar/ponnyer oftast är MYCKET lägre. Vad är normal priserna för bra ston/hingstar/unghästar/föl m.m. Ni behöver inte ge exakta siffror men det skulle vara intressant att få veta på ungefär..

Lilla_My
0

det varierar ju väldigt mkt beroende på om ponnyn har stam, utbildningsnivå, utrustning som ingår m.m. kolla på annonssidor så ser du själv Räcka ut tungan "bra" ponnyer (med stam, inkörda, hög utbildningsnivå, höga poäng på utställning os.v) kostar ju självklart mer än "hobbyponnysar" utan stam o så… priserna på shettisar varierar ju mellan 1500:- och 15000:- ;)

Annette
0

För tre år sedan betalade jag 10000:- för ett dräktigt sto.

Hanna-D
0

Jag håller med om att det är billigt. Min dyraste shetlandsponny har kostat 9000 kr inkl föl.

Annette
0

#3. Har du köpt dina fina ston så billigt!Förvånad

Hanna-D
0

#4 Kontakter och TUR framförallt.

Morrhoppa
0

Jag har kollat runt på många olika annonsidor för hästar de senaste dagarna och det jag lägger märke till är att ston är dyrare än hingstar.

Såklart när stoet har bra stam och har varit visad blir det dyrare då kan ett sto kosta runt 8000 kr. Men även om det inte står några poäng eller speciell stam kan priset ligga från 4000 kr och uppåt.

Samtidigt som hingstar och vallacker är betydligt billigare, en hingst och ett sto i samma ålder kan kosta runt 2000 - 3000 kr respektive 4000 - 9000 kr. Det beror ju på mycket, jag har kollat mest på unga ponnyer eftersom det är det jag vill ha.

Ett stoföl verkar ligga på 2000 - 3000 kr medan ett hingstföl 1000 - 3000 kr.

Äldre inridna/inkörda ponnyer kostar ju betydligt mer från 10 000 - 20 000 kr.

Det här är min uppfattning om priser efter att ha kollat runt på X antal hästannonssidor.

JennyStaaf
0

jag skulle aldrig släppa ett hingstföl för mindre än 5.000 kr eller ett stoföl för mindre än 6.000 kr. Exklusive moms. Där går verkligen den nedre gränsen för mig.

VeronicaP
0

Ja jag säljer väl inte mina så billigt heller # 6 , men det är bara så att hingstföl är billigare än stoföl , men skulle aldrig sälja ett så billigt som du har skrivit.

Då får de hellre gå kvar här.

Morrhoppa
0

#8 Jag har kanske varit inne på fel slags sidor kanske då, det är klart att jag sett dyrare men det där var min uppfattning.

VeronicaP
0

Tyvärr finns det en del som säljer sina så billigt #9

kacka
0

Min tvååriga isabellhingst har varit till salu i ca ett år (3-4000:-). Min treårshingst var nog till salu i ca två år (fick 6.000:- för honom)… Jag vill inte skänka bort dem… men vad ska man göra när köparna kan välja och vraka bland billiga hästar?

Ett tag hade jag "bud" på isabellen. Då fick jag skambud på 1.000:- och då står det ändå i annonsen "ej skambud"! Och då jag skriver som svar att jag anser att det är ett skambud med 1000kr för en häst med full stam, pass, chipmärkt och dessutom "udda färg" så får jag till svar "du kan få 1500kr men absolut inte mer"… Behöver jag säga att jag anser även detta som skambud?

ElinSa
0

Var en som ville köpa vårt ny inköpta sto för 35'000:- och en annan bjöd 20'000:- för henne. Själv köpte vi henne för 10'000:-.
Detta var förra året.