fribetäckning el. handbetäckning?
Hur gör nisom har hingst/hingstar? Låter ni hingstarna fribetäcka eller handbetäcka? För och nackdelar vill jag veta.
Bli inte ovänner men diskutera gärna :O)
Vi har tidigare år haft fribetäckning men jag tyckte att jag hade så dålig koll. Från och med förra året har vi enbart handbetäckning och jag tycker det funkar toppen, kontrollfreak som jag är. Men visst vore det mest naturliga att hingsten gick med sina damer hela sommaren, men tyvärr av olika anledningar så funkar det inte här hos oss. Det blir lite mer pyssel och en hel del mer jobb med handbetäckning men då vet man till 200% när stoet blev betäckt.
Amor vincit omnia 
Jag har haft fribetäckning med hingst som haft stenkoll på när det var dags att betäcka och varit sparsam med sprången/sto. Har fått lämna hem ston som jag inte sett bli betäckta, men de har alltid varit dräktiga ändå…
Nu har jag ingen avelshingst, vi får se vad som händer i framtiden.
Tillägg - jag har försökt handbetäcka de ston som jag inte hade sett bli betäckta, medan de var brunstiga. Han har då bara tittat åt andra hållet och varit helt ointresserad.
# 1
Tycker du att det blir mera pyssel med handbetäckning ? Jag känner alldeles tvärt om.
Vi har haft lite olika från år till år. Föredrar dock handbetäckning då det ger mera frihet till en själv som hingsthållare.
Fribetäckning är nog det mest naturliga för hästarna om man har en hingst som fungerar på det och sköter sitt jobb utan att slita ut sig. För min egen del innebär fribetäckning mera tid i hagarna för att ha riktig koll. Ser ändå till att varje sto betäcks helst flera gånger som jag ser även om det innebär massor av timmar i hagen.
Blir det någon mera säsong med hingst här blir det handbetäckning, som jag funderar i dag i alla fall.
Vi har den stora turen att ha hingstar som fungerar på fribetäckning.
Jag tycker som #3 att hand betäckning ger mycket mer frihet till hingshållaren. Min erfarenhet är fribetäckning är det ultimata för ston som har svårt att att sig.

Vår hignst går på fri betäckning och fungerar mkt bra så , han vet när det är dax, visst får man kolla stona ofta men det är ändå mer fördelar än nackdelar känner vi, då dom fungerar som dom gör i det fria. Vi har handbetäckt vissa ston som av olika anledningar ej kan gå med hingsten på betet , han funkar så oxå, men hur ni känner att det ger mer frihet förstår inte jag… tycker det är mkt mer planerande o kontroll med hand betäckning… om flera ston brunstar samtidigt så blir det lätt krångel.. men det är bara min åsikt..
följdfråga: ni som fribetäcker kan ni erbjuda handbetäckning ill de stoägare som önskar det?
# 6
Javisst.

#6 Absolut.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

japp !
Min hingst går på fribetäckning men vi handbetäcker om det behövs eller om stoägaren så önskar.

Har fribetäckning men handbetäcker om det behövs eller stoägaren så önskar.
Har bl.a. ett sto som handbetäcks då hon inte kan gå på samma mängd mat som hingsten och stona med föl.
Gissar att stona med föl glatt går i hagen med hingsten då han är "dagpappa" och har väldigt ofta hand om fölungarna. Jämställdheten i hagen är hög. 

Har fribetäckning men handbetäcker om det behövs eller stoägaren så önskar.
Har bl.a. ett sto som handbetäcks då hon inte kan gå på samma mängd mat som hingsten och stona med föl.
Gissar att stona med föl glatt går i hagen med hingsten då han är "dagpappa" och har väldigt ofta hand om fölungarna. Jämställdheten i hagen är hög. 

Min hingst handbetäckte jag med, eftersom han hade vissa problem med att komma till…
Det funkade utmärkt, det verkar som att han har haft 100% dräktighet sedan han började handbetäcka. Håller tummarna att årets ston har tagit sig, hittills har de inte brunstat om i alla fall, vad jag vet.
Stationshingsten som jag har i år är en riktig gentleman som klarar sig helt själv. Hade honom hemma utanför huset när han betäckte de första stona och kunde då se vilka dagar han betäckte. Ett par av stona fick jag ta ut ett par gånger och släppa in igen några timmar senare för att vara helt säker på att de blivit betäckta, men de hade också väldigt skumma brunster (8-10 dagar). Det sista stoet som kom hit har fått gå med honom uppe på betet och det syntes tydligt när hon hade blivit betäckt. Så inga problem med fribetäckning för den herren, hittills har ingen brunstat om.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

(sorry, nu kapar jag din tråd lite, hoppas det är ok)
Är väldigt intresserad av dethär med hingstar och betäckningar, hur länge brukar ni ha stona hos hingsten? Och hur gör ni när ni använder er av handbetäckning? Låter ni stona gå i en hage och hingsten i en annan och sen skickar hem stoet när det är "klart"? (hoppas mina frågor inte uppfattas som dumma, men jag är ganska ny inom detta)
Här handbetäcks stoet första gången innen den släpps till hingsten. Har haft hingstar som inte får komma nära vissa ston och dessa handbetäcks givetvis.
#14 Här går stona hos hingsten fram tills nästa förväntade brunst. Oftast undersöks dom innan dom åker hem så dom är dräktiga. Då jag haft hingst på handbetäckning har dessa stonbetäckts varannan dag under hela brunsten. Vid ston där man vet dom har lång brunst har jag hoppat över de två första brunstdagarna och sedan betäckt varannan dag. Då går stona i egen hage och hingsten i en annan.

Har fått besked från årest ston som betäcktes med min älskling och de är dräktiga båda två!
Sista fölen och inget av dem är mitt, visst är det sorgligt?
Har inte hört att något av stona som betäcktes med lånehingsten har brunstat om.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Först hade jag honom på fribetäckning men jag vikk oxå ha bättre koll på när de blir betäckta plus att han är lite väl villig att jobba så det spar lite på honom oxå
Han går i en hage brevid stona så han kan prata med dom och du ser man tydligt vilka ston som står hos honom och hänger
Tycker att det känns tryggare och på så sätt en fördel med handbetäckning samt att man kan hjälpa till ahde ett sto som han hela tiden fastnade i svansen
så då fick matte agera svanshållare.

Hos oss fribetäcker våran hingst men om sto ägaren vill så handbetäcker han. Inga problem
Våran hingst är så snäll mot stona och betäcker bara när de är riktigt brunstiga.
Men varje dag går jag med honom i lina för att extra koll. Då "berättar" han hur läget är. Han är helt underbar.
Stona går med honom tills de åker hem