Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 954 ggr
Edgeplay
0

Hur mycket vikt

Hur mycket vikt är lämpligt för en standard shettis att dra? En dröm är ju en 4-sits vagn där hela familjen kan följa med på turen, men det kanske aldrig kan funka för en shettis? Blir det någon skillnad om man istället har ett par som drar?

AnnaLundin
0

Det finns nog lika många svar på den frågan som det finns ponnyägare…

En ponny jag sålde älskade att dra. Familjen som köpte honom satte honom för en 4-hjulig vagn och hängde med några andra körintresserade på en körutflykt. Alla andra hade nordisar och liknande som drog familjerna, det var ändå lilla A-ponnyn (saknade full stam) som inte hade något större behov av de pauser som storhästfolket ansåg sina hästar behöva.

Har du ett par som drar blir det naturligtvis mindre för varje ponny att dra och kanske är det ändå att rekommendera framför att ha bara en ponny framför en välfylld 4-hjulsvagn.

sara-ek
0

Hur mycket ponnyn kan dra beror väl självklart på hus pass mycket ponnyn är tränad. Min drar lätt en rätttung vagn med två vuxna i , detta väger då säkert uåpp emot 150-200 kg. Sen beror det ju självklart på hur mycket man vill köra och hur långt..

Vi har vart ute och kört min shettis i fyrhjulsvagn, han drog då tre barn, en hund och en vuxen. Gick kanon:)

[Teddy]
0

Det intressanta är egentligen inte hur mycket i kilo en shettis kan dra. Det viktiga är att den har rätt inprovad sele, en vettig vagn som inte går FÖR tungt. Ofta är det små skottkärrehjul på 4hjuliga shettisvagnar - tungt!

[Teddy]
0

Naturligtvis orkar två dra mer än en, men det är lika viktigt där att man har bra grejor.

StuteriSolo
0

Om man har som tanke att en vältränad ponny orkar dra sin dubbla kroppsvikt, men bara bromsa sin egen vikt, så har man ju något att gå efter.

Vår lilla shettis (87 cm) har t.ex klarat av att dra flakvagnen (75kg) med vattendunkar till hagen, men med 6 fulla 30-liters dunkar får man ju kliva av och hjälpa till att bromsa vagnen när man som vi inte har bromsar.