Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 2549 ggr
Midlingur
0

Ponnyridning

En sak jag undrat på länge:

Behövs det tillstånd för att anordna ponnyridning?

jennie-w
0

skulle inte tro det, om man håller sig på sin egen mark så är det nog lungt.

Faxlin
0

Men utan tillsåtnd, hur fungerar det med försäkringar då? kan ju faktiskt hända något.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Cattis
0

Man bör ha ansvarsförsäkringar som täcker olyckor. det kan bli mkt obehagligt, inte bara fysiskt för barnet, men även ekonomiskt, för den som är ansvarig om en olycka händer.

Andra tillstånd vet jag inte. Hör med din kommun vad de säger. Det kan ju i olika fall klassas som ridverksamhet, och då krävs väl förmodligen ngt slags tillstånd. Plus att om man tar betalt så måste man ju redovisa det på ngt vis.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Lorita
0

Ja, det behövs tillstånd jag tror det är länsstyrelsen som har han dom det. Du behöver också tillstånd om du ska ha ponny ridning på en marknad eller så. Försäkringar bör också var i ordning så klart annars kan du bli ersättningsskyldig resten av livet om något händer.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

[Anna-N]
0

Det är miljö o hälsa som har hand om tillstånden. Det krävs för all form av verksamhet där man lånar ut sina hästar för tex. ridning till andra. Det räknas då som ridskoleverksamhet eller turridning.

Ansvarsförsäkring skulle jag absolut inte vara utan. Det kan inträffa olyckor och då kan det bli väldigt dyrt. Att ha "på egen risk"- räcker tyvärr inte alltid.

Annette
0

Om någon av barnens kompisar är med oss i stallet och det händer en olycka, vad gäller då ur försäkringssynpunkt?

Cattis
0

#5 Nej, det är inte ens juridiskt hållbart om man får föräldrarna att skriva under på att barnet rider på "egen risk".  Man kan likväl bli dömd för att ha varit oansvarig eller slarvig, och då åker man på rejäla skadestånd.

/Cattis

[Anna-N]
0

Jag var på ridläger för många herrans år sedan. Jag var försäkrad genom skolan (barnförsäkring). Jag ramlade av och fick en spricka i nacken. Ridskolan var ansvarsförsäkrad men den försäkring jag hade gällde inte på sommarlovet när man började läsa det finstilta. Ridskolan behövde inte betala ett smack, inte ens kvarvarande kostnader för ridlägret. Enbart maten. Vi fick inget heller på någon försäkring, och vad hade hänt om man blivit invalid?. Fick teckna en separat barnförsäkring efter detta som räckte upp till 25 års ålder. Dock inte den skadade delen. Efter det träder försäkring genom facket in eller privat försäkring.
Det gäller att se till att barn som man har i stallet är försäkrade. Usch och fy om ngt skulle hända. Jag är fortfarande inte försäkrad i den skadade nacken, men hade jag haft en täckande försäkring vid skadetillfället, så hade saken varit annorlunda idag.

Annette
0

Våra barn har vi egna barnförsäkringar på. Skall ta mig tid och läsa det riktigt finstilta i dessa. Men hur det är med kompisarna, det vet jag ju inte. Det är mycket att tänka på.

jojjehanna
0

#8 har för mig att Göteborgs stad införde fritidsförsäkring för barn efter den svåra discobranden då många tydligen var oförsäkrade så att föräskringen numera gäller dygnet runt året om. Men är inte helt säker. Det är ju jättebra om det stämmer men vi har en försäkring åt vår son och han är ju inte i skolåldern heller.

Margareta
0

I vår Agriaförsäkring på häst ingår även den som blir skadad av hantering av hästen eller tredje man (någon joggare som blir sparkad på en skogsstig) borde inte den försäkringen fungera?

Numer pensionär i Nynäshamn

jojjehanna
0

#11 frågan är om den gäller i ett komersiellt sammanhang såsom ponnyridning är. Förhoppningsvis gör den det men kolla upp det.

jullan
0

Ska man bedriva ridskola är det en hel vetenskap att tänka på. Men låt oss säga att det är ett barn som vill rida på din ponny. Då räcker det med att föräldrarna är väl informerade om att ALL vistelse och ridning hos dig sker på egen risk!!!! Och om du sedan håller dig på din egen ridbana eller almän väg är det nog lungt!

[Anna-N]
0

#13. Det håller inte juridsikt sett även om föräldrarna går med på riskerna och "på egen risk".

Är man inte ansvarsförsäkrad för "kunders" skador genom tex. en kundolycksfallsförsäkring så kan det bli dyrt om föräldrarna yrkar på skadestånd. Ridskolorna har oftast en försäkring som täcker ridningen hos dem, instruktörer och föräldrar när de vistas på anläggningen via Riksidrottsförbundet. Detta teckans automatiskt genom medlemsavgiften.

Det gäller att ta reda på vad barnen har för försäkringar teckande och har man regelbunden ponnyridning räknas det som verksamhet. Då krävs tillstånd från miljö o hälsa i kommunen och en ansvarsförsäkring för verksamheten är därmed nödvändig.

Cattis
0

#13 det stämmer inte. För om minsta misstanke kan riktas mot dig som hästägare så åker du dit för vårdslöshet, då räcker inte ett papper med underskrift om egen risk långt. De kan hävda att du vetat att ponnyn var vildare än du sagt osv, då klarar du dig inte undan. Man MÅSTE ha ansvarsförsäkring, samt helst en gruppförsöäkring för sådan verksamhet - liknande den som ridskolorna har. De låter inga föräldrar skriva på att ungarna rider på egen risk heller! De är försäkrade. Kunde man klara sig undan med det hade ridskolorna sparat många tusenlappar om de fick sådana underskrifter o höll sig på sin egen mark.

Det stämmer inte! Vill föräldrarna efter en olycka driva detta, så lär man som hästägare åka på skadestånd. Men visst MÅSTE man inte, har man råd att betala utan att vara försäkrad så visst. Men det kan bli väldigt dyrt.

/Cattis

rosslina
0

Håller med Cattis inlägg. Försäkring bör/måste finnas kan ekonomisk bli "tungt" om något händer.

kan tala om ett fall där barnet efter olycka fick 12% handikapp.

Låter inte som stort men försäkringsbolaget fick betala ut närmare 150000 inte kul om man är oförsäkrad och får stå för den kostnaden själv.

Hälsn rossis

cinna
0

Så om kompisens dotter kommer hit till mig, som är privatperson, och hon är medryttare på ponnyn, så kan jag åka på skadestånd om nåt händer?? Måste jag alltså teckna en extraförsäkring för det eller räcker hennes försäkring??

Mandysan
0

#6 OM du tänker på ridskolan så täcker deras försäkring allt! Men du kanske tänkte på hemma i ditt stall?

Annette
0

#18. Ja, jag tänkte på om kompisarna är med hemma i vårt stall och det händer något.

Cattis
0

Jag tror att man kan låta andras barn rida på sina hästar utan problem, men kanske skall man säga att föräldrarna bör ha egna olycksförsäkringar som täcker eventuella skador. Däremot, om du tar betalt för det. Eller på ngt annat vis har det som en verksamhet, då är det inte längre under "fritiden" olyckan ev sker. Då kan man själv alltså hållas ansvarig eller anses vållande till skadan.

/Cattis