dessa härliga annonser..
Sånna här älskar man ju att läsa.. 
Superfin shettishingst.
Här har vi en fin avelshingst som gått med sin flock hela sitt liv, ger mycket fina avkommer. bra att hantera, dock ingen stam eller pass finns på denna kille. 3000kr
Den här är inte bättre den. Läste den på en anslagstavla på Granngården:
ÖSKAS KÖPA
Snäll shettis, riden och gärna körd, köpes med alla tillbehör.
Max 3000
Ibland tycker jag folk (inte shettisfolk) nästan briljerar med hur LITE dom betalat för sina shettisar. Jag som betalade 9000 för en vallack för några år sedan blir i stort sett idiotförklarad av andra. "Måste man ha stam på en vallack?" är den stadiga frågan.
#0 När jag stöter på annonser liknande den du visar brukar jag kontakta vederbörande.
Bl.a brukar jag fråga om hingsten har licens. Numera behöver de ju endast föra språngrulla, så då frågar jag om detta.
Samt att jag påpekar tvånget om pass. Jag brukar också fråga om avkommorna har pass osv. osv.
Ingen har hittills blivit glad över mina frågor och jag kan säga att till 99% är folk medvetna om vad de håller på med. Ingen som betäcker "av misstag" sas.
Någon har ändrat i sin annons och någon har tagit bort den, men ingen (tror jag) har förblivit oberörd.
Jag letar inte annonser (för jobbigt), men när jag ser dem brukar jag reagera. Det är det minsta jag kan göra för Shetlandsrasen, dvs försöka fåbort buskavlarna.

En Shettismaffia som utrotar buskavlare (verbalt i alla fall) kanske inte vore så dumt? Vi kan jobba i skift, så hinner vi med att ta i tu med flera. 
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
#5 Hahaha, jaaaa!! 
Nej, skämt åsido….varför inte? Ju fler desto bättre.

"Stick från stan, va. Det finns inte plats för en till buskavlare här. Stick från stan innan jag ändrar mig, va." 
www.stuteriprecious.se
#7 ????
Där hängde jag inte med….

#4 annonsen finns på hästnet 
#5 en bra ide..vem ska ta dagskiftet? 

#8 Maffiasnack bara. "Bonasera, bonasera…" 
www.stuteriprecious.se
#10 Jaha… ja, jag har väl lite taskig humor men……
Är inte detta en påhoppstråd så säg…. Borde varit bortplockad faktiskt.
Sitta och nedvärdera folk på detta viset. Fy skäms!
Anna
är väl ingen som gör sig skyldig till påhopp?? Inga namn nämda!
Annonsen finns ju ute på nätet, fritt för alla att läsa.
#5#6 hihi, JAG är med *räcker upp handen och studsar upprymt upp och ner*
söker shettis, med full utrustning för 3000:- *fnys*… Mm, kanske att jag kan sälja utrustningen för det priset…
#13 Det är väl ändå att sitta och göra narr av folk? Kanske tycker dom att deras hingst ÄR en fin avelshingst, kanske finns det många som verkligen säljer hästar SÅ billigt och då är det väl inte konstigt att folk sätter ut billighets annonser.
Det lustiga är att även seriösa uppfödare har kontaktar mej för skambud på hästar jag säljer. Verkligen lustigt att de som då påstår sej vara seriösa kan göra narr av folk i en tråd såhär. (ingen av de som skrivit här är inblandande i mina hästar, bara ett exempel)
Lägg tiden på annat istället för att narra folk.
#14 Jag vet inte om jag gör narr av någon, men jag blir uppriktigt irriterad när jag ser annonser liknande den ovan.
Sen tror jag mer att de gör narr av mig faktiskt.

Inga namn nämna så det kan inte vara något påhopp och sen så gör ju de fel även om de tycker att deras shettis hingst är den finaste avleshingst som finns , då de inte kanske för språngrulla vilket det FAKTISKT ÄR LAG PÅ fortfarande….
Sen tror jag inte att några sajtvärdar är på plats Anna det är ju lite utställnigsdag idag ;-)
Ja jag blir också förbannad när jag läser trådar om avelshingstar när det inte är det och bara rena rama buskavel .
#16 kan kvitta om namn är med tycker jag. Varför sitta och kasta skit på folk så? Det finns ju säkert dom som inte är ett dugg avelsintresserade då det gäller stam osv, ren okunskap, så varför nedvärdera folk som ändå inte vet bättre? Löjligt
Jag håller med Anna. Många här inne trakasserar folk som föder upp stamlösa ponnyer men själva föder de upp blandrashundar, exakt lika oseriöst enligt "renrasfanatiker" inom hundavel.

Jag tror säkert att det är en fin hingst (som jag skrev) och jag tror även att det är en trevlig individ! Tvivlar inte på det alls!!
Men jag tycker ändå att det är trist att läsa sånna annonser. Hästar SKA ha pass för det första, och för det andra så SKA det föras språngrulla och för det tredje tycker jag inte att det är att kasta skit på folk för att man påpekar att det är trist att läsa sånna annonser!
Och jag tycker inte spec mycket om vissa blandrashundar heller (inte när det är en massa olika korsningar i en och samma hund) inte för att det hör hit!
#19 Tyck att det är trist men håll det för dej själv! Det finns faktiskt de som föder upp både stammade och ostammade och de finns här på forumet.
Och pass kan de ju ha trots att dom inte har stam. Och det är inte svårt fixa pass på dom. Och visst ska det föras språngrulla men alla är kanske inte så insatta i sånt.
#20 Är man inte mer insatt så SKA man inte avla/ta föl. Så är det bara. Det är ett stort ansvar att sätta nya individer till världen.
Och nej, jag tycker inte man ska avla fram blandrashundar heller….

Om man inte får ha humor på det här forumet utan att bli anklagad för att förlöjliga och kasta skit på folk så tackar jag för mig.
Som Anders Eriksson säger i Grisen I Säcken: "För er är allt svart eller vitt och däremellan går en motorväg!" (Förvisso sagt om amerikanare, men det passar in här också faktiskt.)
www.stuteriprecious.se

#3 :-)
#21 Det du gör när du hoppar på folk med dina frågor i mail är ju precis densamma som andra gör då dom frågar en massa på andra annonser utan att de ens var ute efter att köpa en ponny.
Flera här inne på forumet skriver att är ni inte seriöst intresserade av hästen så svara inte på annonsen, sen finns det då dom som sitter och mailar folk bara för att dom inte gillar annonsen eller gillar det dom har avlat fram. Är inte detta lika oseriöst? Svara INTE på de annonser ni inte är intresserade av att köpa.
#24 Jag svarar inte på annonsen i sig. Jag kontaktar säljaren för att framföra fakta. T.ex lagbrott.
Lite humor kommer här…eftersom jag är något trött idag så läste jag med följande uppdelning bus-kavel…

Länkade till en annons, men den blev borttagen, kom på själv att det kanske räknas som påhopp om man länkar direkt till nnonsen
kopierar och klistrar in istället, så inga namn nämns…
Äldre shettis sto, runt 20år.Papper klara ,bara att skick in.Riden,men gått mest som sällskap.troligtvis dräktig,gått med prickig hingst hela sommaren.Skriv o berätta vad du kan erbjuda denna gamla madamen. Pris: 1500kr
En till:
2 st trevliga ponnier,Varken bita el sparakas.Säljs endast tillsammans. Sto-87,riden.dräktig,hon är vit med ngr prickar på sidan. Hingst-06.(kan kastreras om man vill)Prickig på hela kroppen,som pippi hästen.Snäll. Perfekt avels par. Båda har pass,säljs endast till bra hem.Inga shettisar som rymmer,lätta att ha att göra med. Pris 7 000 kr för ****** & *****
#28 Om papperen är klara borde dom väl veta exakt hur gammal hästkraken är???

Angående oseriösa shettis uppfödare eller vad de kallas för.
Hittade denna nu och blev ledsen.
Annons text:
"Mamma, mini shettis. Pappa, shettis. Svart vit. Född 13 juni. Avvänd och klar. Pass på gång. vacc mot stelkramp. Mycket snäll och hanterad. VÄLDIGT van vid människor och andra djur. Ring gärna om ni vill veta mer. Seriösa ringer."
Lilla livet, redan avvand och "klar" vid 5månaders ålder (drygt)

#30. Den är bara 4½ månad, den lille kraken.
nä! Lille parveln.
Ostammat eller ej, en så ung fölunge är INTE redo att lämna mamma

#30 Med tanke på att man inte (enligt min veterinär i alla fall) har någon effekt av att vaccinera innan 4 månaders ålder så är det ju bra kämpat att ha fått den färdigvaccinerad vid 4½ månad. Eller ger man bara en spruta om man vaccinerar häst mot stelkramp, är det inte flera?
www.stuteriprecious.se

Jag gjorde en fuling och mailade annonsören. Jag frågade varför avvänjning gjorts så tidigt och fick följande svar: - DU!!!! Vad håller du på med. Har sysslat på med uppfödning i antal år vet
väl vad jag håller på med!! Vet du?? Ett mail till från dig å jag sätter en
anmälan på din adress!!!!!!!!!!!!!!!!!!
---------------------------------
Säger bara en sak:Det är skillnad på att kalla sig uppfödare och uppfödare.Fy sjutton för sådana ovetande okunniga "uppfödare!
#34 Du kannske inte var den enda som mejlat annonsören…. De verkar ju svarat på mejl hela dagen 
Delad glädje är dubbel glädje :)
Det var en jättebra artikel i senaste nummren av Ridsprrt, "Ha inte för bråttom att vänja av fölet" Väldigt läsvärd och bra artikel!!

#36 Finns den på internet eller bara i "pappers" tidningen?
Jag kollade på internet, men jag hittade inte att de lagt ut reportagen på nätet… http://www.tidningenridsport.se/Article.aspx?m=51326&m1=51404&a=81221
Såg en annons nu på hästnet. I annonsen står det att att hästen är skadefri och inte haft fång, det var ju bra, men hästen på bilden har så mycket exem så man och pannlugg är borta pch halva svansen….
Stelkrampsvaccin kan man ge från 3 månaders ålder vilket betyder att fölet är klar då den är dryga 4 månader.
#34 hotade hon med polisanmälan bara för att du frågade varför den var tidigt avvand?
# 39
Var det en shettis ?
Shettis korsning var det.

#41.Ja , jag frågade varför fölet var så tidigt avvänjd.Och att jag tyckte det var alldeles för tidigt.
#41 Jag har också blivit hotad med polisanmälan när jag "svarade" på en annons om en "avelshingst" (Shetland) som inte hade stam eller pass.
Jag svarade tillbaks att hon var vällkommen med en anmälan. Och att jag skulle göra detsamma för henne. Som en ren tjänst. 
#34 Skit i hot om anmälning. Det finns ingenting de kan göra så länge man inte själv hotat eller trakasserat. Vanliga "frågor" och ifrågasättande är inget de kan göra något åt.
#44 den hade ingen stam heller… så får ju hoppas att dom inte avlar så mkt som dom säger.

såg en annons häromdagen på blocket. Shettis säljes för 750 kr.
Man blir ju alldeles förfärad
750:- … 
Inte ens en ostammad är värd så lite pengar.
Förstå vart den lilla kan hamna ngnstans…

jag såg en annons för ett tag sen om en klapphingst för 500 kr
Någon ville byta en blandrashund mot en shetlandsponny. Tror till och med de ville ha ett sto.

Vad det gäller för tidigt avvanda föl…De har ju regler för hundvalpar och kattungar att de inte får säljas innan 8 veckor, i alla fall på blocket. Borde det inte vara på liknande sätt för föl då kan man tycka. Jag blir så ledsen när jag läser om alla oseriösa människor. Djuren är som saker för dessa folk
.
#51 Det tycker jag vore en bra ide om hästföreningarna tillsammans lyckades driva igenom!! Fast frånsiljningen kanske är olika på olika reser?
Jag har köpt en Shetlandshingst med stam en gång (-96) för 500:-
Det satt en lapp bara på vår Ica-butik i samhället. Jag blev förfärad och undrade var den killen skulle hamna. Impulsivt så åkte jag och köpte honom själv.
Körde in honom och sen fick han gå som ponnytravare hos en annan familj.
För mig var det dagens goda gärning.
#51 den såg jag också… Vad ska man säga?!?
absolut en god gärning

Jag har oxå köpt en shettishingst för 500kr, full stam o allt.
Också en väldigt härlig annons!
"Shettisföl kanske julklapp"
"Ett shettisföl född den 2 juni kan tingas mot handpenning. Chippad och får sin första vacc-spruta i dec. Passansökan på gång! Har träffat hovslagaren några gånger och det går väldigt bra. Hon är jätteduktig. : ) Mycket social o kommer ALLTID fram i hagen när man kommer in. Går på lösdrift än! Mamma reg. svensk ridponny och pappa oreg skäck-färgad snygging."
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.
Hittade en annons på ett "Före detta diplomsto"
När slutar man vara Diplomsto? 
#56 *suck*
hur funkar det med avelsdiplom om man t ex hittar en ärftlig defekt hos stoet senare?
Kan stoet bli av med avel-rättigheterna då?
Kanske skulle maila och fråga?
#59 Man kanske blir polisanmäld! 

#60 Eller hur!
Jag är i alla fall nyfiken, vem vet, jag kanske har några fd diplomston hemma också utan att jag vet om det 
Ja, man kanske bara är ett dilpomsto under det tredje året 
Om man verkligen vill (och har tid) att "förfasa sig" så är det bara at gå in på blocket och skriva shet* som sökord på "hästar och ridsport" - hela landet.
Det finns också glädjeämnen i form av seriösa annonser, där man dessutom tar ordentligt betald för sin Shetlandsponny. 
Shettishingst
Typ: A - Inriktning: Övrigt - Kön: Hingst - Födelseår: 1989
En kille som behöver flytta snarast! Ingen barnhäst , därför passar han inte i vår ridverksamhet! Perfekt som sällskap..eller varför inte ta föl? Hör av er för mer info!
Pris 1 000 kr
Man slutar aldrig förvåna sig.
#64 läste den också precis. man vet inte vad man ska säga jag bra sitter o gapar.

Detta stod överst på Blockets sida idag… 
"Vit Shettishingst utlånas för sällskap eller parning."