Hingstar i Australien
Hej,
Jag bara undrar vad man ska leta efter nar man letar efter hingst till ett sto? Speciellt har i Australien, jag kanner inte till sa manga stuterier, och vet inte riktigt vart jag ska borja…med blodlinjerna? Men hur kan man veta vad man ska korsa? Bara undrar…ska jag bara titta runt lite mera, och fa reda pa mera? Om nagon tycker om hingstarna ni har sett/hort av pa stuteriana har vore kul, och kanske lite rad om vad jag kunde gora.
Ellen
Där har de inte avelsvärdering såsom vi har utan alla får betäcka med vilken hingst som helst. Är man osäker själv kanske det kan vara bra att välja en beprövad hingst som fått en del avkommor med goda resultat. Problemet där är väl att en del stuterier inte tar emot utomstående ston utan bara betäcker sina egna för de har så det räcker med ston själva. Kanske bäst att surfa runt lite på internet eller köpa någon av alla deras hästtidningar för att se annonser, men välj en tidning där det står om ponnyer. Kanske besök på några hästshower kan ge lite idéer och folk att prata med. Lycka till!