Stulen ponny hemma igen !
I augusti 2005 stals Dumle o Mironja ur sin hage. I maj 2006 hörde en kvinna från Finland av sig. Hon hade sett efterlysningarna på en finsk hästsajt och insett att ponnyn hon köpt ( hon köpte honom i oktober 2005 ) till sin dotter var stulen från Sverige !
Sedan dess har ärendet trillat mellan stolarna hos polis och försäkringsbolag. kvinnan har hela tiden insisterat på att behålla Dumle, och jag har väntat på polisutredningen.
För två veckor sedan hörde kvinnan av sig. hennes förutsättningar har ändrats och hon kunde inte längre ha kvar Dumle. Hon ville då att han skulle få komma hem igen.
Jag vågade inte tro det förrän jag hade honom här. Men imorse kom han !!!!!!!!!!!!
Släppte ihop honom med hans gamla bästis Sillen. Dumle var i hagen när jag kom ut med Sillen. De gav varandra en snabb blick, sen stoppade de ner huvudena och delade på morotshögen. Sillen brukar vara misstänksam mot nya hästar, och inte dela mat med någon han inte känner. Så, tala om hästminne ! De har varit åtskilda i två och ett halvt år, men de betedde sig som om det var igår de gick tillsammans !

Så underbart att han fick komma hem igen!
Vilket underbart slut!

Ajdå, nu fick jag nått i ögat…
Gud, så roligt! Helt otroligt!
Hur har det gått men Mironja?

Hon som hade Dumle i Finland försökte leta efter Mironja och de tre hästarna som stals från Umeå.
Det hon fick fram var att Mironja sålts av samma säljare, men vi vet inte var hon finns idag.

Vad roligt att ni har fått hem han igen och han har i allafall verkat ha det bra och det är ju ändå tur i oturen om man säger så.

En sådan solskenshistorie! Vad underbart roligt för dig! Grattis!

Helt otroligt att du fick fatt i Dumle. Vilken lycka att ha fått hem pållen igen. Jag hoppas polisen fick så mycket ledtrådar att dom kan ta den som stal dina ponnyer. Var det en svensk eller finsk?

Åh, underbart!
Får jag fråga om omständigheterna kring stölden… hur bor ni? Är hagen nära en väg osv…. Funderar för egen del, man har ju rätt ofta om just shettisar som stjäls….

Så underbart att du har fått hem Dumle igen! Vilken hemsk upplevelse att behöva gå igenom!

Skönt att höra att åtminstone en ponny hittat hem igen. Men nog känns det lite märkligt, att det enbart beror på köparens goda vilja…
ÅHH Malle!! Tack för att du hållt mig underrättad under årens gång…Nu sitter jag här och gråter! Vad skönt att Dumle är hemma!! Stora kramen till er alla!

jaa vilken solskenshistoria. Nått för tidningen ridsport att skriva om!!
Skönt att en ponny har kommit hem igen, hoppas resten hittas så småningom oxå.

Oh, vad glad jag blir för din skull, vad skönt att du fått hem Dumle, det måste kännas smått overkligt att ha honom hemma igen efter så lång tid. Hoppas nu polisen som sagt fått så mycket upplysningar så de kan ta fast den skyldige.
Lycka till med din "nya" ponny och ta hand om er.

åååååå vad roligt att höra att han kommit hem igen.

Grattis! Skönt för er att få hem den ena iallafall! Man får ju verkligen hoppas att dom andra också hittas..
så underbart!
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Vad härligt att du har fått hem honom igen!

Men så härligt att du fått tillbaka Dumle.
Håller tummarna att dom andra får komma tillbaka till sina rätta ägare.
Fantastiskt! Hoppas man får tag på hästtjuvarna också.

Så härligt. Håret på armarna reser sig på en när man läser, så fantastiskt härligt att du fått tillbaka din häst!!!
#12 bra tips!

När hästarna försvann fick vi hjälp av olika media, bla tidningar, att sprida efterlysningarna. De tidningar som vill får gärna skriva nu igen !
Hästarna gick på sommarbete när de stals, hagen ligger längs med stora vägen, så de kunde snabbt åka iväg. Men veckan efter att mina ponnyer stals så stals det 3 ponnyer ur två olika stall/hagar i Umeå. I det ena fallet hade tjuvarna varit så fräcka att de kört in på gårdsplanen o plockat hästarna ur stallet !
Tyvärr, så är häststölder inget som polisen prioriterar. De lade ner ärendet på en gång. Så, om inte kvinnan hört av sig själv hade vi aldrig fått veta något.

Vad kul att du skrev, tänkte faktiskt på allt detta för bara ett par dagar sedan, om hur det hade gått så här lång tid efteråt.. Skönt att iaf en av hästarna återfanns.

Åh vad härligt att du fått tillbaka din häst!!
Oj va härligt, jag är så glad för din skull!
Följde med fallet då för länge sedan och höll kontakt med den Finska kvinnan, för jag bor själv också i Finlands österbotten. Man kan bara hoppas att dom andra stulna ponnyrna ännu nån dag hittas.
Gud vad kul!
Förstår inte hur man kan stjäla någons ponny/häst.
Jag har också missat den här tråden - men blir lika rörd ändå. Vilken underbar historia även om den så klart är jobbig fortfarande med en häst borta.
Det får mig att tänka på hur vi (Blå Stjärnan) jobbat med hästarna som besökt Globen. När en häst lastas av vid utestallen skriver vi upp regnr på dragbilen och kollar igen när hästen åker igen, om vi inte känner till ägaren/ryttaren/groomen som lastar vid hemfärd.
Det hände en sådan incident på söndagkvällen. En "travpappa" hade åt sin dotter köpt en av Wångenhästarna och skulle ta hem den direkt från Globen - det blev tvärtstopp - fram tills att flickornas körlärare från Wången kom fram och hjälpte till med lastningen och bekräftade för mig att det var ok att de tog hästen.
Numer pensionär i Nynäshamn

Åhh man blir så glad nr man läser det där:)
Grattis till äntligen få hem sin älskade vän och att det dessutom slutade så här lyckligt med en bästis o en saftigmorotshög :)