Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 2118 ggr
HannaDolly
0

Varför har man en baksele?

Vrf har man en baksele ?

är en baksele som en förstärkt svanskappa?

Maliiin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bakselen är bromsen kan man säga! Kan hända riktigt otäcka saker om du kör i en nedförsbacke och inte har baksele. Vagnen kan faktiskt åka rakt in i hästen om det inte finns en baksele som bromsar! Även när du ryggar hästen så är bakselen en stor hjälp.

h00jff
0

Instämmer med föregående skribent. Vill också tillägga hur selen fungerar om man inte har baksele. Då bromsas vagnen med hjälp av svanskappan och hästens armbågar (eftersom däckeln skjuts framåt av vagnen och bukgjord då åker fram mot hästens armbågar). Det är inte så svårt att föreställa sig att det är ganska obehagligt att bromsa med svanskappan, typ som om svansen håller på att gå av!

SHV-Pysen
0

jag körde faktiskt ett helt år utan baksele pga. okunskap. Gud så synd jag tyckte om pållen efter att jag fått veta att det fanns något som hette baksele Obestämd

ThiffannyJ
0

Såg faktiskt i går i Globen, ett fyrspann som INTE körde med baksele, varför vet jag inte. Förlöparna hade bara som ett smalt rep på rumpan som det var ögglor i som höll fast braglinorna så inet de skulle slå mot benen.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

PP
0

#4 Eftersom de har broms på vagnen behövs inte baksele. Flört

ThiffannyJ
0

#5 Aha, du är smart du! Flört

www.minishetland.com

UG
0

#4 Jag var också i Globen igår! Jószefs vita fyrspann var maffigt ellerhur!

ThiffannyJ
0

#7 Jag såg det, jag mailade dej =)

www.minishetland.com

h00jff
0

#4 När man kör spann är det ju lite annorlunda eftersom man har stång istället för skaklar. Förlöparna har ju varken eller. Remmen över rumpan håller upp draglinorna för att de inte ska slacka för mycket så att hästarna ska trampa över dem.

HannaDolly
0

oj .. jag har kört utan baksele i snart 2 år ..

då är det nog dags att jag sparar till en . stackars min polle :/

Nu kännerjag mej dum ju !

Måste ha en . ngn som har en til salu eller vet vart jag kan få tag på en? :)

taack

Hallonbuske
0

#10  Brukar finnas på Tradera..

Maliiin
0

Kolla www.hastnet.se å www.blocket.se Där kan du hitta!

Margareta
0

Det är väldigt stor skillnad med 4-spann och 6-spann som i Globen med för den delen.

Det är stånghästarna som drar ekipaget och därmed bromsar och behöver baksele. Förlöparna gör inte så stor nytta som det kan se ut. De är mest till för att krångla till det och så att det ser tjusigt ut. Med 4-spann och fler hästar bör man aldrig köra med vagn utan bromsar.

Anton och jag har i år jobbat för Blå Stjärnan i Globen och vår favoritplacering var givetvis där Tomas och Fredrik stod uppstallade, men även i utestallen där Uffe & Carina Mattssons 4-spann connemaror stod. Vi hade många intressanta samtal om hur Anton skall lösa sina praktiska problem med sitt framtida shettisfyrspann. Dem kan vi skriva i tråden om Ponnyexpressen istället.

Numer pensionär i Nynäshamn

Pyttis
0

#13 Ser fram emot info i ponnyexpressen.Glad

Margareta
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här en bild på Tomas under träning utan baksele.

De har massor av bromsar på vagnen så kuskarna tvärnitar själva om så behövs

Numer pensionär i Nynäshamn

h00jff
0

#10 Billiga och bra bakselar på www.selar.se

HannaDolly
0

Taack  allihopa :D