Varför 125 cm?
Varför måste alla vagnar vara just minst 125cm i spårvidd vid tävling? Det ändrades väl 2008? Vad var det innan som gällde?
Svenska Ridsportsförbundets Körkommités TR-grupp ger förslag på TR-ändringar som antas eller avslås av förbundet. Att bredden blev 125 i spåret istället för som tidigare 115 torde bero på att säkerheten ska ökas, -Större vältrisk i maraton på smala hjulspår.

Men gäller detta mått på alla tävlingar eller bara på nationell nivå?
Jag menar … en vanlig klubbtävling, är det 125 som gäller där med?
#2 På Lätt/Regional tävling (eller högre) där proppen är inskickad till och godkänd av Svenska Ridsportförbundet är det minimum 125 i hjulspåret som gäller, annars får du inte starta. Det är bara dessa sortens tävlingar som är meriterande och (gällande medelsvår klass) kvalande till SM.
Andra "körtävlingar" på klubbnivå upplever jag följer TR i vissa fall och med vissa saker. De kan upprätta vilka regler de vill gällande spårvidd, men de tävlingarna blir inte godkända av SvRF om proppen skulle skickas in.

sen är det för att man ska slippa mäta om precisions banan… det väger rätt mycket i beslutet vad jag har hört!
#4 Man får nog mäta om i alla fall…. det är nog lika många olika bredder fast det är minimått 125.
Jag tror det är bara vid maraton i lätta klasser som det är krav på 125, eller är det också ändrat?
Förut fick man köra dressyr och precision med smalare vagn.

#5 Det ska vara ändrat. Vad jag vet så måste man ha minst 125 cm i samtliga moment.
I RKS har vi varit "snälla" med den här regeln och har hittills inget krav på att vagnen måste vara 125 cm. Framförallt för att det är så pass svårt och dyrt att hitta passande tävlingsvagnar med det måttet till shetland.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se