Vita kläder
Att ha vita kläder på utställning när man visar hästen, är det ett måste?

Nej, men många föredrar det för att det ser snyggt och prydligt, och framför allt, diskret ut.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Jag ser det som "ett måste". Visst..kläderna ärinte vita så länge,men det ser (precis som Cattis skrev) snyggt & prydligt ut
Jo, fast då tänker jag på damen i som ställde ut den där Transyhästen som var på framsidan på SSS's hemsida. Jag tycker hon var prydligare….

#3. I stort sett alla engelsmän mm på ESG var klädda så prydligt.
Engelsmännen hade helt otroliga kläder, jag beundrar dom för att dom lyckades springa i dom utan att lägga en vurpa.
…men som jag har förstått det så förekommer den klädseln mestadel i england..eller?!
#4 Varför klär ingen sig så här?

#6 För att vi inte är engelsmän. Det är väl mestadels skottarna som visar i kilt?
/Cattis

#4. Min gubbe tycker att jag skall göra det.
Han tycker de vita kläderna är fula.
Jag tror att ingen klär sig så här för vi har ingen tradition att visa häst klädda så, eller klä oss så alls kanske.
Men om ni börjar, så kanske andra hänger på.
#7 Så prydliga kläder hör engelskmännen till? ;-) Medans svenskarna väljer så neutralt som möjligt för att inte sticka ut…? ;-)

Fast är kritvitt till en svart häst så neutralt?
#8 Jag tycker också att de vita kläderna är fula. Jag funderar faktiskt på att börja visa så och för min del gör det inget om jag är ensam om det. Inom dressyrkörning så ska man ju vara prydligt klädd, så jag är van vid att se uppsnoffsade människor på tävlingar ;-)
#10 Nej, och inte diskret heller tycker jag… Och prydligt hade jag inte kallat det, vita sportbyxor och vita gympaskor :-D

På senaste utställningen visade jag i marinblå byxor och en vit skjorta. Det trivdes jag bättre i än i helvitt. Hade det varit kallare hade jag haft en marin väst över skjortan. Vet inte om det var så snyggt, men det bästa jag kunde komma på just då.
Beige kan vara snyggt tycker jag, lite mjukare än vitt.
Visst kan man visa i annat än vitt, men det jag tycker man bör tänka på är att se just prydlig ut….inte ha kläder i färger som sticker ut allför mycket.
När jag jobbade med Hbl så hade vi "våra färger" när vi åkte iväg på fölvisningar, 3-årst test osv. och då var det beiga byxor samt ljusblå piké tröja. alt. mörkgrön.
Nu blir jag lite jobbig; men varför inte ha färger som sticker ut? Det är väl inte ekipaget som ska bedömas, utan bara hästen?

Visst skulle det kanske vara roligare om man var lite "tjusigare" när man visade häst - men - så är det det där med värmen….ganska skönt med en vit skjorta o bomullsbyxor.
Man måste ju inte ha skotsrutig yllekjol eller tweedkavaj….Svenskarna kan väl också hitta en variant, men nånting som passar oss här hemma bättre.
#11 - börja du med nåt så kanske andra hakar på.

Men om man t ex klär sig i blommiga neongula byxor med en randig chockrosatröja och på huvudet har en prålig hatt, då förstör nog det helhetsintrycket en hel del. Då framhäver man sig själv mer än hästen och det är ju den som skall bedömas. Visaren skall smälta in, tycker jag i allafall.
17# Folkdräkt? ;-)
#18 Det är väl upp till domaren att hålla sig fokuserad på hästen och inte utställaren?

#20. Det finns inga förbud mot att klä sig som man vill. Men de flesta vill nog se prydliga ut och anstränger sig för att göra det.
Man kan väl tycka att det är domarens sak att folksera på hästen, men vänd på det, det är visarens uppgift att framhäva hästens förtjänster. Då tror jag det är en fördel att ekipaget ser harmoniskt ut tillsammans. Det undrar jag om man gör i de extrema kläder jag tog som exempel här ovan.
Jag förstår inte att det har nån betydelse på vad människan har på sig…. det är ju HÄSTEN som ska bedömmas….

JO men har man väldigt skrikiga eller udda kläder så stör det , tex visa i trätofflor är kanske inte att föredra ..
Nej , kanske inte. men ja tycker inte att det spelar nån roll om man t.ex har bruna eller vita kläder…

Nä det gör det inte heller , jag har visat i svarta byxor och sådant också men man ska ju inte ha allt för skrikiga kläder på sig då det faktiskt stör helheten tycker jag..
När vi höll på med hundar var det viktigt att bära kläder som ej var av samma färg som hunden. Med andra ord, hade man en mörk hund, bar man ljusa kläder och vise versa. Hade man tex en svart/vit hund, valde man kläder efter färgen på benen, alltså mörka kläder till vita ben. Detta för att domaren skulle kunna urskilja hundens rörelser mot visarens. 
Faktiskt tänkvärt…
#26 jag håller på med utsällning med min hund , han e svart o ja har ljusgråa kläder på mej så att han kan skilja. :)

Jag har ALDRIG visat helt klädd i vitt
Har visat araber innan (fortfarande…) och då är det finbyxor (oftast svarta) och skjorta/blus som gäller. Ganska prydligt tycker jag.
De svarta shettisar jag har visat har jag varit svartklädd (svarta finbyxor, svart tröja och svarta gympadojjor. Fuxarna och rödkimmeln har jag beige/bruna byxor och helst beige/brun tröja (men har haft svart och vitt med).
Hade jag haft en skimmel (vit…) hade jag antagligen visat i vitt 
En alltför iögnenfallande klädsel gör ju att fokus flyttas från hästen till visaren. Detta på samma sätt som när vi försöker framhäva vissa detaljer på våra ponnyer för att de mindre positiva detaljerna ska bli mindre framträdande. Det är ett sätt att "lura" domarna att se de saker som vi vill att de ska se.
Jag har alltid sagt att "en bra visare ser du inte, en bra visare visar ponnyn"… Dvs prydlig klädsel som man inte lägger märke till rekommenderas.

En domare sa på en visnings/exteriörkurs att "det bästa är de visare som är så diskreta att man knappt tänker på att de finns med i ringen".
/Cattis
Hej! Jag visar aldrig i helvitt. Har vita eller svarta jumpaskor, Beiga byxor, vit skjorta och svart slips.