Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett13-bruks
Läst 5276 ggr
AKWIK
0

Ponny-agility?

Jag har hört talas om agility med shettisar. Det låter så kul att jag blir sugen på att träna med lånad shettis eller egen connemara Flört. Men hur ser hindren ut? Kanske har någon här foton att visa?

Jag tränade agility med min pudel för många år sedan så jag antar att det är något liknande, fast hästanpassat. Cool

ThiffannyJ
0

http://www.klubbenshetland.se/

Kika in här och titta på bilder! =)

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

ThiffannyJ
1

Glömde, klicka på TIPS i menyn ich sen finns det en presentation och även olika hinder!!

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Margareta
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Anton och Roxiti på en Agilityuppvisning

Numer pensionär i Nynäshamn

Margareta
2

Samma uppvisning

Margareta
2

Även hoppning ingick

Margareta
0

Anton brukar träna med Roxiti lös för att få upp lydnaden, sen har han ett hundkoppel på uppvisningen för sökerhets skull. Han gillar inte pinsamheter och det blir mycket nerver med publik på läktaren.

AKWIK
0

Ser ju toppenroligt ut! Glad

Jag får försöka ordna till några liknande ute på stallbacken i morgon. Har varken ridbana eller lämpligt fält att öva på just nu. Men presenning har jag. En billig presenning kan man ju klippa remsor i och hänga upp mellan två träd så man får till ett draperi. Cool  Jag får använda fantasin. Hästar att träna finns det gott om. Kyss

Min ena connemara är väldigt följsam och kan bl a longeras i lös i alla gångarter. Fast hon har föl vid sidan nu och då blir det för trassligt.

Jag får väl rapportera här sedan hur det gått. Skrattande

Maliiin
1

Jag & Sixton har också tävlat endel agility:D Här var det en trappa som pållen skulle gå på:)

Maliiin
1

Backa 90 grader! Ser lätt ut men kan va en konst kan jag lova:p

Ahnna
1

#9 Tänk dig att göra det uppsuttet! (Som man oftast tvingas göra i bruksridning nuförtiden.) Då ser man inte var hästen har fötterna, så man får gå på känn.

På RKS tävlingar är hinderhöjden sällan mer än 30-40 cm. Bilden i #5 ser riskabelt hög ut, eftersom det är lätt att snava och rycka hästen i munnen mitt i språnget. Tror säkert att Anton och Roxiti hade tränat och gjorde det galant, men i RKS håller vi oss på en lägre, "säkrare", nivå så att alla kan vara med.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Maliiin
0

#9 Plötsligt kände jag att det där med bruksridning klarar vi oss utanFlört

Tyckte också hindret såg högt utFörvånad Vore ju synd om inte handlern kom överTungan ute

Ahnna
0

#11 Det svåraste i ryggning i vinkel är själva vinkeln. Där måste hästen röra sig med babysteg bakåt och åt sidan, så att man inte trampar utanför. Men det går bevisligen, jag har lyckats helt prickfritt några gånger. (Uppsuttet, alltså. Vid hand är det lättare.)

www.stuteriprecious.se

Margareta
0

Anton har som sagt tränat och är en duktig hoppare själv - dessutom håller han Roxiti i ett tunt hundkoppel som han släpper om något händer. Om jag minns rätt är dessutom bommen ihålig och därför inte särskilt tung.

Ninnii
0

#9 och 10 Det är inte så svårt att göra det uppsuttet. När jag tävlade trail med min quarter  så var det ryggning i L på nästan varje tävling. Trixet är att ha koll på en sida och inte hålla på att titta fram och tillbaka på siderna. Det gör att hästen följer rörelsen och den kan trampa utanför eller nudda.

wewwa
0

#9 Det där tränar jag och min shettis på ibland.

Maliiin
0

#15 Det är bra det! För vi hanterar det ganska bra nu faktiskt!:) Å i agility kan de ju va vilka hinder som helstTungan ute

HannaDolly
0

Åhh !! vad kul med agility ngn som vet var det

finns platser där man hittar tävlingar??

Och om det finns ngn person som träffas ngn gång

i veckan och tränar??

Ahnna
0

#17 www.klubbenshetland.se har tävlingar lite varstans för stamboksförda shettisar.

www.stuteriprecious.se

Ahnna
0

#13 Jag säger det en gång till; Anton och Roxiti hade säkert tränat och klarade det jättebra! Inte kritik, bara ett påpekande för alla som läser tråden att man inte måste kunna hoppa så högt för att tävla agility.

För övrigt vet jag hur svårt det är att släppa en tygel eller grimskaft när man snubblar, eftersom de allra flesta har som naturlig reflex att krampaktigt hålla fast vid första bästa fasta punkt. Men för all del, snubbla kan man göra på låga hinder också, shit happens! Flört

www.stuteriprecious.se

AnTeX
0

13# kan påpeka att hindret där jag hoppar är ca 120cm brett och 1meter högt

shettis-j
0

Det här med shettisar är riktigt bra träning för människor oxå om man ska kunna hänga med =) 
Det är #13 ett utmärkt exempel på!! BRAVO!!!

Fiona
0

Jag har tävlat en del agilty med Fiona inom klubben, har dióck inga bilder! Men jätte kul för både häst & människa Flört

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

shettis-j
0

I Rappestad Ridklubb brukskommitté ordnar vi tävlingar bl.a. agility för alla oavsett ras. Här är du välkommen med både shettis och connemara =)

Spana in oss på www.nogg.se/shettismammorna

AKWIK
0

#23 Tack för inbjudan Glad, men jag bor för långt bort. Rynkar på näsan 

Nu är här så dåligt väder och gegga överallt att jag inte har övat någon agility än.