Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 11-skötsel-hästhållning
Läst 2627 ggr
QuickStep
0

Vid köp av häst..

Hej
När ni åker och tittar på häst inför köp. Vad tycker ni är viktig att hästen har..
Vad är ni extra noga med att kolla på?
Hur testar ni hästen? Leder ni, rider? Kör?
Hur många ggr brukar ni pröva hästen innan ni bestämmer er?
Köper ni oftast via annons eller referens?
(kanske la det här i fel grupp nu…)

AnnaLundin
0

Det beror på vad jag ska ha hästen till…

Ett avelssto tittar jag mest på stammen och exteriören + att hon är vettig i temperamentet.

En häst som ska tävla vill jag testa i den disciplin tävlandet ska ske.

Jag har aldrig provridit en häst mer än en gång inför köp och har köpt ett par avelsston egentligen enbart på stammen.

Annette
0

Vi har köpt ston för ffa avel och utställning, så stammen och exteriören är viktig. Dessutom måste hästen vara i min smak, det är ju inte säkert det säger "klick" även om den är högt bedömd. Temperamentet är viktigt. Den skall ju förstås vara frisk också.

Vi har inte provridit eller kört de vi köpt.

Det sista stoet köpte vi osedd eftersom hon har exakt den moderlinje jag länge velat ha. Vi är mycket nöjda, vi visste att hon exteriört var i vår smak men även temperamentet är helt underbart så det kunde inte blivit bättre.

Ungstona var egentligen inte till salu, men tack vare en god vän som förmedlade kontakten fick vi köpa dem. Det sista stoet hittade jag på en annons. Jag läser annars sällan annonser eftersom det som intresserar mig sällan finns där, utan det är nog lättare att hitta det man vill ha genom kontakter.

Men nu är det färdighandlat, vi har de ston vi önskat oss, nu vill vi ha avkommor Glad.

ThiffannyJ
0

Jag har bara köpt 4 hästar i mitt liv. 3 Osedda och 1 tittade jag på, men hade redan bestämt att köpa henne.

Det som tilltalade mig var stammen. 3 av dem hade jag sett på foto och det känndes rätt i magen! Alla jag köpt har varit ovisade.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Milton1
0

Det som jag tycker är viktigt är att hästen har ett bra humör.

Hade den varit inkörd så hade jag velat köra den så jag vet att den tycker om det då jag är väldigt intresserad av körning.

Har hittills köpt hästar efter att bara ha träffat dom en gång men personkemin har stämt så bra så det har aldrig behövts en andra träff.

Hade det varit en ridhäst hade jag provridit den både i hopp och dressyr samt ridit ut på den.

ElisabethA
0

Den enda shettis jag köpt själv såg jag i en utställningsring som ettåring och sa "henne ska jag ha!" och så blev det. Det jag föll för var hennes utstrålning. Gardenia har en (enligt mig) kanon härstammning och har sedan jag köpte henne blivit BIS och segrat på travet. En riktig pärla :)

h00jff
0

Beror ju helt på vad man ska ha sin s)hettis till. Mycket kan man faktiskt undersöka hemma, via Internet. Resultat, kontakta tidigare ägare, stam och så vidare.

När jag köpte en sällskapshäst var jag bara och hälsade och tyckte att hon hade ett trevligt temperament, mycket magkänsla.

När jag köpte en ponny till mina barn, plus att jag skulle ha henne som körponny, så både provred min son och vi provkörde henne (vid ett och samma tillfälle.

När jag köpt stor häst har jag alltid provridit, jag har aldrig besökt hästen vid mer än ett tillfälle innan köp.

Ulla L
0

Om jag kom för att titta på en häst på den tiden det begav sig hade jag redan bestämt mig för att jag trodde att den skulle passa i vår uppfödning, både i fråga om stam och storlek. 

Första intrycket är  också viktigt tycker jag- är det ordning och reda i stallet är med all säkerhet hästen välskött. Är hästen lugn och orädd t ex, hälsar han vänligt och utan att backa undan? Det säger rätt mycket om hur han är hanterad och, viktigast av allt tycker jag, hurdant hans temperament är.

Men någon gång har det varit kärlek vid första ögonkastet också i sanningens namn …

Så har jag "handlat" när vi var i uppbyggnadstagen med vårt stuteri, och det är nu rätt länge sedan vi köpte någon ny häst.

Men jag tycker det finns åtskilliga superfina små shettisar som jag gärna skulle vilja "bli ve", som det heter i våra trakter, om bara inte åldern (min alltså) lade hinder i vägen.

[Teddy]
0

#7 Ålder? Är inte det något som växer bort?

Min första shettis jag köpte var ett stolpskott, nr två köpte jag efter att ha sett honom på video. Den var inspelad i high speed, och det hade jag inte på min video då, så det såg ut som en svartvit trimmad myra som for omkring. Så den köpte jag väl osedd kan man säga.

Nr 3 skulle jag bara "åka och titta på"= köp.

Sedan har jag köpt ett par till, men jag har väl bestämt mig redan hemma.

Men ska jag ha en körhäst vil jag förstås provköra, om den är inkörd alltså.

Däremot tittade jag på ett stoföl, svartskäck, som jag direkt kände: nej den här vill jag jag inte ha! Så har jag aldrig känt!
Nu har jag hittat henne här på en medlems hemsida, och hon har blivit jättefin!! Så där ser man vad man kan!

QuickStep
0

Va många bra svar!
Imorgon bär det av för att titta på ponnyn… Jag ska tänka på allt som ni har skrivit.. =) Så mycket jag kommer ihåg iaf…

Jag skriver imorgon om det blir köp eller inte!

Ellinor Johansson
0

# 9 Lycka till! Glad

Hoppas det säger klick när du ser pållen.

QuickStep
0

hur kan allt bara ändras på sekunden…
Blir inge koll imorgon på ny häst.

VeronicaP
0

Vad tråkigt

Hanna-D
0

Du har fått många bra tips. Jag skulle dessutom kolla tänderna så att den inte har bettfel och hovarnas status.

Pheobe
0

#5 Inte säkert hästen skulle ha blivit så bra utan en bra ägare =)

ElisabethA
0

#14 Smicker värmer AnnaFlört Tack Skrattande

Pheobe
0

#15 Vassego… hästägare som du borde uppmuntras oftare =)