Godmorgon 7 december -08
Sitter och försöker ladda upp inför 9 timmars jobb, mår fortfarande dåligt efter allergi chocken jag råkade ut för i fredags kväll.
Nu är det bestämt att Puzz äntligen ska flytta till nytt stall, så otroligt skönt. Nu kommer hon få gå med en massa andra ponnysar (WM) som är dräktiga . Själv fortsätter jag planera min första avkomma.
Men detta med avel efter att ha pratat med vänner verkar inte lätt ett sto kan lätt diskrimineras av hingst ägare om det inte är tillräkligt fint , jisses vad gäller för ett sto egentligen undrade jag. Visst detta var en annan ras de har man får ju hoppas det inte är samma inom shetland , fast när jag hade halvblod förekom det där med så, det stämmer nog.
Jaja inte mer om det , vart bara konfunderad.
Ha en bra dag i regnet och rusket som ska kallas vinter

God morgon!
Skall strax skjutsa min mor och hennes väninna till tåget, de skall till Göteborg. Därefter blir det stallet.
#. Diskriminera vill jag inte kalla det. En hingsthållare har sin fulla rätt att neka vilka ston den vill, oavsett orsak. Precis samma sak som att ingen kan tvinga dig att betäcka ditt sto med en hingst som du av någon anledning inte vill ha.

God morgon!!!
Idag har jag tagit mig en välbehövlig sovmorgon, det var länge sen nu o dagarna har gått i 190, trots feber o jätteförkylning. Ska iväg till stallet för o fodra (de har redan fått hö inne av hyresvärden)o sen ska de få komma ut. Dessutom ska det handlas fodermorötter idag, det kommer en lastbil till vår byhåla en gång i månaden som säljer sånt bla.
Ni får ha en bra dag allihop!!!

God morgon!
-15 utanför fönstret idag. Städning och bakning står på dagens schema för min del. Förhoppningsvis hinner jag även fixa till mina skidor så jag kan ta en liten skidtur 
Hoppas alla får en bra dag!
God morgon!
Här är det mulet men inget regn hoppas det förbli så. Idag ska jag köra nykomlingen och se hur han funkar, tror det ska gå bra. Sedan blir det pyssel med flickorna, hela dagen hos hästarna
. Ska bli så mysigt. Ikväll blir det lugnt.
Ha en bra andra advent alla!

god morgon
idag ska här fixas hagar o lite annat pyssel m hästarna, ska försöka fota lite oxå, speciellt min nya fina dam:)
lite städ o tvätt hoppas jag hinna med oxå !
#0 som hingstägare kan jag bara säga att man har faktiskt rätt att tacka nej till ston man inte tycker passar hingsten ifråga. Jag kommer inte ta emot omeriterade ston till våra nygodkända hingst tex.. det finns så många hingstar i Sverige så någon kan nog säkert passa ditt sto, men det är ju oxå så att stammar mm ska passa !
ha en bra dag alla !!

God morgon
Har prexis kommit hem från stallet. Nykomlingen i hagen accepterades fort efter en spark och ett varv i hagen. De stod alla 3 och åt i samma höhäck när jag åkte. Så skönt när de fungerar bra. Annat är de med de nya halvblodet som köpts in (inte min) den knäckte till min rygg igen. Denna häst kommer ta dö på mig om den inte uppfostras snart. Anser inte att de är mitt jobb att göra de. Tur att mina shettisar har en egen stor hage.
Sussie: De finns garanterat hingstägare som är viliga att ta emot Puzz. Du sa själv att du var beredd på att åka till hingst. Så kolla med fler hingstägare än dom 2-3 du redan gjort.
Nu ska jag lägga mig och sova ett par timmar. I eftermiddag kommer min 4-hjuls vagn hit. Äntligen ska jag få en vagn jag tittat på länge
Ha de gott
God förmiddag!
Känner mig helt manglad idag och har ont i varenda liten del av kroppastollen. Får såna här smärtskov emellanåt men nu är det värre en vanligt. Jaja, bara att bita ihop och fixa med allt som ska göras. Tjejerna ska pyssla vidare i stallet idag, det var en succé igår så dom vill köra en repris idag. Jag får väl sitta på en höbale och hålla uppsikt
I eftermiddag ska affären hållas öppen men det får vi se om jag klarar eller om nån annan i familjen får ta. Ska försöka sno ihop en Saffranskaka i alla fall för det är ju så gott till kaffet 
Amor vincit omnia 

God eftermiddag!
Hoppas alla har en bra söndag. Här är lugnt och fint, hela familjen hemma, det ritas och byggs pärlor. Jag sitter och pluggar men ska nog strax bege mig ut och fodra eftermiddagshö. Det småduggar blandat med små snöflingor. Sedan ska vi ta lite värmande glögg! Mysigt.
#0 Vet inte om det är mig du syftar på. Likväl som en stoägare väljer hingst, har hingstägaren rätt att välja ston.
Hej det var inte inom shetland jag skrev i mtt inlägg utan en bekant o min nya blivande stall chef som föder upp Welch o halvblod jag skrev om de har ett välmeriterat sto med bra härstamning men de har blivit dömda lite pga av olika saker o de frågade om det var samma inom shetland.
Jag har inte dömt nån hingst ägare inom shetland om det nu är någon som trott det.
Jag vet själv att man som hingst ägare att man har rätt att välja ston man vill ta emot då jag själv haft halvblods hingstar.
#9 Nej jag har inte syftat på dig, jag vet att både Epus o Gentzel är väldigt efter traktade hingstar. Och som jag skrev att det gällde en annan ras inte shetland, jag skrev så bara för att jag hoppades att ingen här skulle tro att man stämplade dem.
#5 Förstår dig, man vill ju få ut det bästa av sina djur att deras avkommor ska kunna konkurera med andra sedan.
Ja Sandra fick ju väldigt bra svar av Ulricha om Puzz stam mm och jag är inte rädd att ingen tar emot henne, mitt problem var nog att jag som de flesta fastnat för de eftertraktade och var sent ute o har ett relativt omeriterat sto .
Jag har pratat med vänner som föder upp andra raser + de som har shetland för att få vägledning i olika saker man bör tänka på när man ska börja med mindra avel. Som sagt jag har haft hingst förr.
Det var inte meningen att det skulle bli tjafs pga detta jag försökte genom att skriva att det gällde en annan ras. Och som alla säger man har rätt att välja, så är det ju inom allt.